הברומטר הכלכלי- פברואר 2021

הברומטר הכלכלי של ישראל הפגין שיפור מובהק בחודש האחרון. אחת הסיבות לשיפור שנויה מעט במחלוקת: האבטלה במשק. מזה קרוב לשנה מפרסמת הלמ"ס מגוון רחב יותר מבעבר של אומדנים לגבי רמות התעסוקה והאבטלה במשק- זאת בשל מצבם הארעי של עובדים רבים בעידן הקורונה: לא מפוטרים, אך גם לא ממש עובדים. הידוק הסגר מתחילת חודש ינואר הוביל לעליה באומדן האבטלה הרחבה: מכ- 13% מכוח העבודה שדווח באמצע ינואר 2021 (נקודת שפל יחסית ל- 3-4 חודשים שקדמו) ל- 18% באמצע פברואר. אולם באורח פרדוקסלי, שיעור האבטלה "הצרה", אשר כולל רק מחפשי עבודה שהינם באמת מובטלים, ירד מ- 4.8% בינואר ל- 4.4% בפברואר. נתוני צמיחת התמ"ג ברבעון הרביעי 2020, וסיכום השנה כולה, היו פחות דו-משמעיים והצביעו על התאוששות חזקה מהחזוי של הפעילות במשק ברבעון האחרון של 2020. אלו המחפשים סיבות להמעיט בביצוע המרשים הזה תולים את השיפור בסוף השנה בפעילות ערה של רכישות כלי רכב (עקב שינויים במיסוי). עם זאת, תופעה דומה גם נצפתה ב- 2019 ומחלישה את הטענה להשפעה חריגה של גורמים חד-פעמיים על 2020.

החודש החולף המחיש כי גם מצבה של כלכלת ארה"ב נטה לשיפור, אך כמו בישראל, לא כל האינדיקטורים הצביעו על כך באופן מובהק. בצד השיפור נמצא האינדיקטור שנתפס כאחד הבולטים במשק זה (אם לא הבולט מכולם), הוא מצב התעסוקה: על פי המדידות האחרונות ירד שיעור האבטלה שוב- חודש תשיעי ברצף (!) מאז מאי 2020. עם זאת, דווקא בחודש זה גם ניכרת ירידה קלה בשיעור האינפלציה. התפתחות זו הינה חריגה לאור הקשר ההפוך שנראה בדרך-כלל בין אבטלה ואינפלציה: אבטלה גבוהה גוררת אינפלציה נמוכה, ולהיפך. מעבר לכך, שחיקת האינפלציה מפתיעה גם לאור החשש המתגבר והולך של משקיעים מחזרתה של האינפלציה—כפי שניתן להיווכח דרך העליה המתמשכת בתשואות אגרות חוב ארוכות-טווח של ממשלת ארה"ב. תזכורת להיעדר עקביות מושלמת בנתונים גם ניתן לראות בנתוני התמ"ג, אשר עודכנו קלות כלפי מעלה.

עליה מהירה בקצב האינפלציה בגוש האירו תוך חודש הובילה לשיפור ניכר בשקלול כלל נתוני הגוש, כך שקריאת הברומטר הכלכלי עלתה מ- 1% בלבד בינואר 2021 ל- 6% החודש. ב- 12 החודשים האחרונים עלו המחירים לצרכן בגוש בקצב של 0.9%, וזאת לעומת ירידת מחירים שנתית בשיעור 0.3% שדווחה אך בחודש שעבר. נראה שעליית המחירים לצרכן בגוש אינה קשורה בגורמים אקסוגניים, למשל מחירי האנרגיה או שינויים במיסוי מוצרים. למרות העליה במחירי האנרגיה (נפט) מאז נובמבר 2020, היום הם עדיין נמוכים מאלו ששררו בתחילת 2020, ולכן נטרול האנרגיה מהמדידה דווקא היה תורם לעלייה מהירה יותר באינפלציה. על אף האופטימיות שעולה מעליית המחירים לצרכן, נתוני צמיחת התמ"ג של גוש האירו עדיין לא מפגינים התאוששות ואף עודכנו מטה לאחרונה- אולם יש לזכור כי הם מתייחסים עדיין לנתוני 2020 בלבד. בנוסף, שיעור האבטלה בגוש נותר יציב ברמה הגבוהה אליה בסוף 2020.

מגמת השיפור שניכרת בחלקים מסוימים של העולם טרם מתבטאת באופן ברור באנגליה. אינדיקטורים אחדים מצביעים על שיפור, אולם ההסבר בעניינם כרוך בפסקת "אבל". למשל, שיעור צמיחת התמ"ג שתוקן באנגליה ממינוס 8.6% למינוס 7.8% ב- 12 החודשים האחרונים- "אבל" אנגליה עדיין נותרת המדינה המפותחת בעלת שיעור הצמיחה הנמוך ביותר בעולם. עוד אינדיקטור בעל פרשנות דומה הוא שיעור האינפלציה, אשר עלה קלות בחודש החולף, "אבל" עליה זו הייתה צפויה על רקע התנתקותה של אנגליה מהאיחוד האירופי ואינה מצביעה בהכרח על גידול בביקושים. בנוסף, שיעור האבטלה באנגליה הינו ללא עוררין נמוך (באיזור 5%) אך רשם עליה קלה בחודש האחרון. סיכום כל הממצאים לגבי אנגליה מראה כי מצבה הכללי נותר ללא שיפור או הרעה מהותיים לעומת החודש שעבר.


להלן מבחר נתונים מקרו-כלכליים עדכניים שפורסמו לאחרונה בכלכלות אחריהן עוקב הברומטר הכלכלי:

ארה"בישראלגוש
האירו
אנגליה
צמיחת תמ"ג (1)2.5%-0.4%-5.0%-7.8%-
אינפלציה (2)1.4%0.4%-0.9%0.9%
אבטלה (3)6.3%4.4%8.3%5.1%
ריבית מוניטרית0.00-0.25%0.1%0.0%0.1%
(1) צמיחת תמ"ג ברבעון הדיווח האחרון ביחס לרבעון המקביל אשתקד, מנוכה עונתיות.
(2) של 12 החודשים האחרונים.הנתון האמריקאי מנוכה מזון ואנרגיה.
(3) באחוז מכוח העבודה.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, ומשקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

WhatsApp chat