הברומטר הכלכלי- דצמבר 2022

הפרמטרים העיקריים במשק האמריקאי ממשיכים להציג תמונת פעילות כלכלית נמרצת. בצד הפרמטרים האלו, פרמטרים משניים כבר מציגים היחלשות של הכלכלה- אולם אלו עדיין לא באו לידי ביטוי מהותי בנתונים המצרפיים הבולטים. אחד המצרפים האלו הוא שיעור האבטלה הנמוך מאד, אשר גם לא רשם שינוי של ממש מאז תחילת מהלך הריסון המוניטרי במרץ 2022. עם זאת, יותר מעסיקים נוקטים בתקופה זו זהירות גבוהה יותר לפני מהלכי פיטורים– גם אם הם חשים בירידה מסוימת בפעילות, על רקע הקושי למצוא עובדים.
שיעור האינפלציה בארה"ב ממשיך לרדת- והדבר בא לידי ביטוי באינפלציית הליבה, כמו גם באינפלציה הכללית. למעשה, שיעור אינפלציית הליבה יורד כבר מאז חודש מרץ 2022 כמעט ברציפות מלבד סטייה מהמגמה–שנראית בדיעבד זמנית, בחודשים אוגוסט-ספטמבר 2022. הברומטר הכלכלי של ארה"ב ממשיך להציג קריאה גבוהה מאד (וזהה לחודש הקודם). על בסיס תוצאה זו, נראה כי קיימת הצדקה להמשך תהליך הריסון המוניטרי.

בישראל האינפלציה של 12 חודש אחרונים עדיין נמצאת בעליה. מדד המחירים לצרכן של חודש נובמבר 2022 היה חיובי, בעוד שבאופן מסורתי הוא נוטה בד"כ להיות שלילי- מה שמרמז שסביבת האינפלציה בעת הנוכחית עדיין יוצאת דופן. סעיפים אחדים במדד צפויים להציג התייקרויות ידועות מראש בעת הקרובה, למשל בתחום מיסוי כלי רכב, מים, ארנונה וחשמל. מאידך, הוזלת מחירי הסחורות והשתחררות צווארי בקבוק (למשל בתחום עלויות התובלה) עשויים להוות גורמים שיסייעו להיחלשות האינפלציה בחודשים הקרובים. לאחר מספר חודשים בהם היה נראה כי האבטלה בישראל מתחילה לעלות, דווקא בנובמבר נסג קמעא שיעור האבטלה. לשינוי המגמה המפתיע אין ממש הסבר, והוא גם היה מלווה בגידול בשיעור התעסוקה. על רקע נתונים אלו ונוספים הציג הברומטר הישראלי התחזקות החודש, אך נראה שהמשק הישראלי לא סובל מחוסר איזון חמור.

אנגליה הציגה התמתנות בשני מצרפים חשובים: אינפלציה ואבטלה. המחירים באנגליה עדיין עולים בקצב מהיר מאד, אולם הציגו התמתנות ביחס לחודש הקודם וגם ביחס לציפיות החזאים. התמתנות עליית המחירים הינה תוצאה של רגיעה במחירי האנרגיה. עם זאת, האנרגיה לא מסבירה את מלוא האינפלציה, שגם נובעת כיום מהתייקרות המזון (התייקרות הלחם באנגליה מהירה לאחרונה) ועליית שכר העבודה. לפיכך, עדיין מוקדם לחגוג ניצחון על האינפלציה–הבנק המרכזי הבריטי מעריך כי תחזור לתחום היעד רק בתחילת 2024.
שיעור האבטלה באנגליה עלה, אך הדבר דווקא נובע מהשתתפות גדולה יותר של אזרחים בשוק העבודה: התייקרות המחיה דוחפת אוכלוסיה שהפסיקה לעבוד ולחפש עבודה חזרה לחיפושי עבודה. תופעה זו גורמת לגידול במספר המובטלים (מחפשי עבודה שנרשמים ככוח עבודה, אך טרם מצאו מקום עבודה) ובשיעור האבטלה. נראה כי צמיחת התמ"ג בשוק הבריטי נעצרת בחריקת בלמים, כאשר אך לפני שלושה חודשים היה עוד קצב הצמיחה ברבעון האחרון במדידה (הרבעון השני של 2022 אז) יותר מ- 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. לאחר ירידה ניכרת בקצבי הצמיחה ועדכון נתוני הצמיחה הנוכחיים של הרבעון השלישי 2022, קצב זה נחתך בהדרגה ל- 1.9% בלבד לעומת הרבעון המקביל אשתקד ונראה שטרם נאמרה המילה האחרונה בתחום זה. אף על פי כן, הברומטר הבריטי עדיין מצביע על לחץ גבוה מדי, אשר נראה כי הנתיבים העיקריים להקלתו יהיו קיטון של ממש באינפלציה ועלייה באבטלה.

גוש האירו מתאפיין במגמות אינפלציה דומות לאלו של אנגליה, בהתאם חלה בגוש ירידה באינפלציה של 12 החודשים האחרונים. ניכר שהשפעת מחירי האנרגיה מתחילה להיחלש קמעא: שיעור השינוי השנתי בהם ירד מרמות של 40% ומעלה ל- 35% "בלבד" ב- 12% החודשים האחרונים. עם זאת קבוצות מחירים אחרות עדיין נמצאות במהלך עליה, למשל מזון, שירותים ומוצרי תעשייה- ולכן שיעור האינפלציה הכולל עדיין גבוה ויורד רק במתינות. שיעור האבטלה בגוש האירו ירד מעט, ולמרות היותו גבוה מזה של מדינות אחרות בפרסום, הינו הנמוך בעותר מאז החל גוש האירו לחשב שיעורי אבטלה מאוחדים לכלל הגוש בשנת 1998.


להלן מבחר נתונים מקרו-כלכליים עדכניים שפורסמו לאחרונה בכלכלות אחריהן עוקב הברומטר הכלכלי:

ארה"בישראלגוש
האירו
אנגליה
צמיחת תמ"ג (1)1.9%5.8%2.3%1.9%
אינפלציה (2)6.0%5.3%10.1%9.3%
אבטלה (3)3.7%4.1%6.5%3.7%
ריבית מוניטרית4.75%-4.503.25%2.50%3.50%
(1) צמיחת תמ"ג ברבעון הדיווח האחרון ביחס לרבעון המקביל אשתקד, מנוכה עונתיות.
(2) של 12 החודשים האחרונים. הנתון האמריקאי מנוכה מזון ואנרגיה. הנתון הבריטי הוא מדד CPIH.
(3) באחוז מכוח העבודה.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, ומשקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

WhatsApp chat