הברומטר הכלכלי- נובמבר 2022

בארצות הברית נראה כי סימני הבלימה מתחילים לתת את אותותיהם בפרמטרים כלכליים שונים. השינוים העיקריים שהתרחשו לאחרונה היו ירידה בקצב האינפלציה השנתי ועלייה קלה בשיעור האבטלה. יש לקחת את השינוי החיובי בנתונים עם קמצוץ מלח, כיון שהיה נראה עוד לפני כמה חודשים כי האינפלציה מאטה קצת (בעיקר אינפלציית הליבה) אך לאחר זמן מה שבה לעלות. הירידה החודש בשיעור האינפלציה השנתית נראית מעט מעודדת, כיון שהתחוללה באינפלציית הליבה וגם באינפלציה הכוללת (בתוספת מחירי האנרגיה והמזון). על אף הצטננות נתוני האינפלציה והאבטלה, קריאת הברומטר שבה לעלות החודש- בשל העלאת הריבית המוניטרית.

בצד התגברות האינדיקציות לנחיתת הכלכלה, הפדרל ריזרב ובכיריו מאותתים לשווקים שהם שוקלים למתן את קצב העלאות הריבית. אלו בשורות שנתפסות כמרגיעות, אך ברור שהריבית עדיין במגמת עליה, כי האינפלציה עדיין גבוהה מהיעדים- על אף הרגיעה בקצב עלייתה לאחרונה. ציפיות האינפלציה של המשקיעים והצרכנים דווקא התגברו מעט לאחרונה והן עומדות על 5.9% לשנה הקרובה ו- 3.1% ל- 3 השנים הבאות. עם זאת, משמעות הנתונים שהצרכנים מצפים לנסיגה משמעותית באינפלציה החל מעוד שנה מהיום. אם ציפיות אלו יתממשו, יש להניח שהפד יצטרך לתת דעתו על עצירת העלאות הריבית בחודשים הקרובים, ואף סביר כי יוכל ואולי אף יצטרך להוריד אותה מתישהו במהלך 2023.

בישראל מופיעות גם כן אינדיקציות ראשוניות להיפוך מגמה בכל הנוגע להתלהטות המשק. דיווח האינפלציה האחרון דווקא אינו נמנה עליהם, שכן עלה ממנו שעליות המחירים דווקא התגברו לאחרונה. עם זאת, שוק העבודה מתחיל להציג סימני התרככות ושיעור האבטלה נמצא במגמת עלייה מתונה החל מהשפל אליו הגיע במאי 2022 (3.1% אז). בתחומי ההיי-טק ידיעות על צמצומים ופיטורים הפכו לאחרונה לדבר שבשגרה. שוק העבודה המאט וציפיות האינפלציה המתכנסות אל היעדים היו כנראה הגורמים שהכריעו לכיוון בחירתו של בנק ישראל לשדר בהחלטתו האחרונה מסר ניצי פחות, כאשר נקט בהעלאת ריבית מתונה יותר מזו שנקט ב- 2 ההעלאות האחרונות. קריאת הברומטר של הכלכלה הישראלית טיפסה מעט בחודש נובמבר 2022 אך נמצאת בטווח סביר, ובאופן כללי יש לציין כי היסטוריית הברומטר של שנת 2022 מצביעה על התנהלות כלכלית בריאה יחסית לטלטלות ומצבי הקיצון שפוקדים כלכלות אחרות בעולם.

האינפלציה בגוש האירו ממשיכה לטפס בקצב מהיר והגיעה ל- 10.6% ב- 12 החודשים האחרונים. מחירי האנרגיה תרמו מהותית למספר זה, אך משקלה של תרומה זו פוחת בהדרגה, בעוד גורמי אינפלציה אחרים מתחזקים, למשל מזון, שירותים ומוצרים תעשיתיים. השינויים במיקוד האינפלציה לכיוון קבוצות מחירים שאינן אנרגיה מגבירים את החשש שעליות המחירים יתקבעו אצל הצרכנים כתופעה פרמננטית שיש להסתגל אליה. לאור זאת, שם הבנק המרכזי האירופאי את המאבק באינפלציה בראש סדר עדיפויותיו, למרות הסיכון המוחשי של גלישה למיתון: הדבר גם מתבטא באמירות ציבוריות של בכיריו, מהן נובע כי בחשש ממיתון יש לטפל באמצעים פיסקליים במדינות השונות- שכן הבנק המרכזי לא יכול להקל ראש במשימתו העיקרית- והיא המלחמה באינפלציה.

באנגליה מתבטאת מגמת אינפלציה דומה לזו שביתר אירופה, ולאחרונה זו המשיכה להתגבר והגיעה קרוב ל- 10% ב- 12 החודשים האחרונים. קצב זה הינו הגבוה שידעה המדינה מאז תחילת שנות ה- 80 של המאה הקודמת, ובחודש אוקטובר 2022 לבדו זינקו המחירים ב- 2%—מנה שבעיתות רגילות יכולה להספיק לשנה שלמה. למרות יוזמות שנקטה הממשלה להבטיח כי עלויות האנרגיה של הציבור לא יעלו מעל סכום כספי נקוב, יוזמות אלו טרם באו לידי ביטוי במדידת המחירים. העובדה כי התעסוקה במשק הבריטי גבוהה מאד (שיעור האבטלה נמצא בשפל של שנים ארוכות מאד) מובילה ללחצי עליית שכר מצד העובדים, אשר רואים את עלויות המחייה מאמירות בחדות. בהחלטה האחרונה בתחילת חודש זה נקט הבנק המרכזי העלאת ריבית חדה יחסית של 0.75% כמותה לא נקט הבנק 33 שנים. השווקים הפיננסיים מעריכים כי ריבית הבנק תמשיך לעלות עד הרבעון השלישי של 2023 אז תגיע ל- 5.25% אחוז (כלומר 2.25% מעל הריבית הנוכחית). יש לציין כי הודעת הריבית האחרונה של הבנק המרכזי כללה התייחסות מעניינת של בכירי הבנק לתוואי הריבית החזוי ע"י השווקים, בה נטען כי בכירי הבנק מאמינים שאם הכלכלה הבריטית תתנהג כפי ציפיות הבנק, העלאת הריבית שתידרש בפועל תהיה נמוכה מציפיות השוק.


להלן מבחר נתונים מקרו-כלכליים עדכניים שפורסמו לאחרונה בכלכלות אחריהן עוקב הברומטר הכלכלי:

ארה"בישראלגוש
האירו
אנגליה
צמיחת תמ"ג (1)1.8%5.8%2.1%2.4%
אינפלציה (2)6.3%5.1%10.6%9.6%
אבטלה (3)3.7%4.3%6.6%3.6%
ריבית מוניטרית4.00%-3.753.25%2.00%3.00%
(1) צמיחת תמ"ג ברבעון הדיווח האחרון ביחס לרבעון המקביל אשתקד, מנוכה עונתיות.
(2) של 12 החודשים האחרונים. הנתון האמריקאי מנוכה מזון ואנרגיה. הנתון הבריטי הוא מדד CPIH.
(3) באחוז מכוח העבודה.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, ומשקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

WhatsApp chat