הברומטר הכלכלי- אוקטובר 2022

גם החודש נמשכה העלייה בקריאת הברומטר של ארה"ב, לאחר זינוק חד בו בספטמבר 2022. הרמות אליו הגיע הברומטר לאחרונה מצביעות בבירור כי המשק האמריקאי עובד בקצב גבוה מדי ביחס לפוטנציאל שלו. האינדיקטורים שמצביעים על כך באופן המובהק ביותר הם האינפלציה הגבוהה והאבטלה הנמוכה. על אף התמתנות מסוימת באינפלציית הליבה שהתחוללה בחודשים יוני-אוגוסט השנה, בחודשיים האחרונים שבה האינפלציה לעלות בקצב מפתיע לרעה, ולאחרונה אף יצרה שיא חדש של עלייה בחלון זמן של 12 חודשים אחורה. התמשכות עליות המחירים בארה"ב התרחשה למרות ירידה מחירי הדלקים, בשל התייקרויות מתמשכות בסעיפי הוצאה כבדים כגון דיור, מזון ובריאות. גם שוק התעסוקה האמריקאי עדיין לא שמע על הדיבורים המתרבים על מיתון, ושיעור האבטלה שם ירד מעט לאחרונה לשפל. הפדרל ריזרב אינו אדיש ונקט ב- 3 ההחלטות האחרונות בהעלאות במינון גבוה יחסית של 0.75% כל פעם. ההחלטה הצפויה (ב- 2 נובמבר) צפויה לפי שעה להיות במינון דומה (של 0.75%), אך נראה שהפד מתחיל להציף אפשרות של האטת הקצב בפגישות הבאות. אפשרות זו אינה בלתי-סבירה לאור סקרי ציפיות האינפלציה, לפיהם נראה שהאינפלציה המהירה לא התקבעה באופן עמוק בתפיסת הצרכנים- ואלו צופים כי בעוד שנה מהיום תרד לקצב שנתי של 1.6% לערך.

ישראל מצליחה להלך בין הטיפות של התהפוכות הגלובליות, ונראה כי שיעור האינפלציה בישראל עדיין נמצא בשליטה גבוהה יחסית. המחירים בישראל אמנם עלו בשנה החולפת בקצב מהיר מיעדי המדיניות של בנק ישראל, אך האינפלציה אינה פורצת גבולות חדשים מזה 3-4 חודשים, ואף נראה כי ירדה קמעא. גם ציפיות הצרכנים והמשקיעים במשק הן להמשך ירידה באינפלציה מהרמה הגבוהה יחסית של 12 החודשים האחרונים, וזהו נתון מעודד. שיעור האבטלה גם מציג התפתחות משביעת רצון—המשק התרחק מאבטלת השפל שנרשמה בו באביב 2022 ונראה כי שוק העבודה פחות מתוח ממה שהיה בשנה החולפת. למרות הנתונים הסבירים יחסית של הכלכלה הישראלית, נראה כי בנק ישראל היה עד כה מעוניין "ללכת על בטוח" וגם בהחלטה האחרונה נקט בהעלאה ריבית חדה של 0.75%. לא מן הנמנע כי בנק ישראל מתחשב גם בריבית שמציעים משקים מחוץ לישראל, על מנת לא להחליש את השקל יתר על המידה—מה שגם עלול לתרום לאינפלציה.

גוש האירו מתהדר בתואר המפוקפק של שיאן האינפלציה בקרב מדינות הברומטר הכלכלי, עם שיעור עליה של 9.9% ב- 12 החודשים האחרונים. הזינוק באינפלציה החודש ביחס לחודש הקודם הינו בין הגבוהים שחלו בתולדות המדידה (האינפלציה השנתית עלתה ב- 0.8% תוך חודש אחד על פני חלון מדידה של 12 חודש). רבות דובר על השפעת מחירי האנרגיה על אירופה—והם אכן אחראים ל- 43% מעליית המחירים בגוש האירו בשנה האחרונה (דרך עליה של 40% במחירי האנרגיה). עם זאת, קבוצות מחירים נוספות משפיעות על המחירים לצרכן שם, ומראות כי בעיית האינפלציה הינה מפושטת יותר: אחרי אנרגיה, תרמו התייקרויות בתחום המזון, אלכוהול וטבק רבע מסך ההתייקרות בשנה החולפת עם שיעור עלייה של קרוב ל- 12% בקטגוריה זו. קבוצות מחירים נוספות שהציגו התייקרויות מהירות- גם אם צנועות יותר היו מוצרי תעשייה (חלקם מיובאים) ושירותים. הבנק המרכזי האירופאי החליט בתחילת ספטמבר 2022, למרות שהודעת הבנק הבהירה כי הוא מצפה לירידה בפעילות הכלכלית עקב המשבר שגורמת מלחמת אוקראינה. נראה שנתוני האינפלציה האחרונים לא יותירו ברירות רבות בידי הבנק אלא להעלות שוב את הריבית בפגישתו הקרובה לקראת סוף השבוע הנוכחי.

הברומטר הכלכלי של אנגליה חווה תנודתיות גדולה לאחרונה, ולא בגלל הטלטלות הפוליטיות שחווה הממלכה. הקפיצה החדה של הברומטר בחודשים האחרונים, והנחיתה שלו החודש, קשורים (עדיין) לאי-הסדירות שהכניסה מגפת הקורונה במדידות הרבעוניות של התמ"ג החל מהרבעון השני של 2020. למרות כל שינויי המדידה, הרבה לא השתנה במציאות הריאלית של אנגליה, כיון שהתמ"ג של מדינה זו בארבעת הרבעונים האחרונים הינו כ- 1% מתחת לתמ"ג שלה בשנה הקלנדרית שלפני פרוץ המגפה (2019). עם זאת, בשני פרמטרים עיקריים נראה מצבה של הכלכלה הבריטית חם מאד, והם האינפלציה—אשר שוב נמצאת ברמות שיא, וגם האבטלה—שהגיעה לרמת שפל היסטורית מאז תחילת מדידות הברומטר. עבודתו של הבנק המרכזי לא צפויה להיות קלה, כיון שנתוני העבר נראים חזקים לכאורה, אולם העתיד הקרוב של אירופה נראה פחות מזהיר. מלבד זאת, צעדים פיסקליים שהכריזה הממשלה (היוצאת) עוררו אי-אמון והביאו לשפל בשער החליפין של הפאונד הבריטי. רקע כלכלי מורכב זה מביא למתח בין הצורך להשתלט על האינפלציה ולהחזיר את אמון המשקיעים בכלכלה ובפאונד מחד, ומאידך למנוע מהצרכנים ובתי העסק משבר כלכלי קשה מדי.


להלן מבחר נתונים מקרו-כלכליים עדכניים שפורסמו לאחרונה בכלכלות אחריהן עוקב הברומטר הכלכלי:

ארה"בישראלגוש
האירו
אנגליה
צמיחת תמ"ג (1)1.8%7.5%4.3%4.4%
אינפלציה (2)6.6%4.6%9.9%8.8%
אבטלה (3)3.5%3.9%6.6%3.5%
ריבית מוניטרית3.25%-3.002.75%1.25%2.25%
(1) צמיחת תמ"ג ברבעון הדיווח האחרון ביחס לרבעון המקביל אשתקד, מנוכה עונתיות.
(2) של 12 החודשים האחרונים. הנתון האמריקאי מנוכה מזון ואנרגיה. הנתון הבריטי הוא מדד CPIH.
(3) באחוז מכוח העבודה.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, ומשקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

WhatsApp chat