הברומטר הכלכלי- ינואר 2023

סימנים מעודדים בתמונת האינפלציה של ארה"ב- בדצמבר חלה ירידה נוספת בעליית מחירי מוצרי הליבה וגם באינפלציה הכללית על פני חלון מדידה של 12 חודשים. האינפלציה יורדת ממש, או אינה עולה כמעט ברצף מאז מרץ 2022- למעט תקופה קצרה של היפוך מגמה בחודשים אוגוסט וספטמבר 2022. מחירי האנרגיה יורדים במהירות מאז חודש יולי, והעליה השנתית שלהם הינה כיום 7.3% בלבד– כבר לא מאד רחוק מהאינפלציה הכללית במשק זה בשיעור של 6.5%. הצרכנים האמריקאיים עדיין שומרים על ציפיות אינפלציה לא-מבוטלות לשנה הקרובה- ברמה של 5% לשנה הקרובה ע"פ סקר של הפדרל ריזרב. לטווחים ארוכים יותר יורדות ציפיות האינפלציה לאיזור 3% (3 שנים) ו- 2.4% (5 שנים), ועולה מהן ציפיות לירידה ניכרת באינפלציה– לרמה של 2% שנתי ופחות, החל מעוד שנה מהיום. בצד הירידה באינפלציה, מפתיע המשק האמריקאי בשיעור אבטלה נמוך מאד, אשר מרחף הלוך ושוב סביב רמת שפל של 50 השנים האחרונות. לאור זאת, הפדרל ריזרב עדיין צפוי לנקוט בהעלאות ריבית ב- 2023, אך מינון ההעלאות שצפוי לשנה כולה הינו מתון למדי במונחי הצעדים שנקט הפד ב- 2022. הנתונים היבשים וקריאת הברומטר של הכלכלה האמריקאית עדיין מצביעים על משק חזק וחם על אף עליית הריבית המהירה מאז מרץ 2022. עם זאת, ענפים אחדים כבר מתחילים להציג סימני חולשה (פעילות נדל"ן מאטה, פיטורים בענפי הטכנולוגיה הגבוהה) וניתן לשער כי הברומטר של ארה"ב יתחיל להקרין זאת בחודשים הקרובים.

באנגליה ניכרת יציבות בנתונים הכלכליים. השינוי העיקרי שהתרחש מאז החודש הקודם, אינו מהותי במספרים אך מעניק תקווה שלפחות הינו בכיוון הנכון: שיעור האינפלציה ב- 12 החודשים האחרונים פחות קמעא מ- 9.3% ל- 9.2%. זה החודש השני ברצף של ירידת מחירים באנגליה. לאחר רגיעה יחסית במחירי האנרגיה בחודשים האחרונים, "הכוכבת" החדשה של עליות המחירים היא קטגוריית המזון בה פריטים בסיסיים אחדים התייקרו בשיעורים חדים של עד 50%, כגון חלב, גבינות, סוכר וביצים. לחם התייקר ביותר מ- 20% בתקופה זו. האינפלציה עשויה להאט בקרוב, אך לא מצפים שהדבר יקרה במהירות. אחת הסיבות לכך היא העדויות המצטברות לזינוק מהיר בשכר העובדים במגזר הפרטי. כמו מדינות רבות בעולם, גם באנגליה שיעור האבטלה נמוך מאד והדבר מעמיד את מגזר העובדים בסיטואציה נוחה לדרוש העלאות שכר. קריאת הברומטר של אנגליה עדיין גבוהה למרות שהינה נמוכה במעט מהרמות אליהן הגיע בקיץ. הבנק המרכזי האנגלי מעריך כי המשק הבריטי ייכנס למיתון בקרוב עקב הריבית הגבוהה וכי האינפלציה תחל לרדת בחדות החל ממחצית 2023, עקב האטת המשק וגידול עקבי באבטלה. אי לכך נראה שמדיניות הבנק המרכזי תואמת את התפתחות מדד הברומטר הכלכלי במדינה זו.

גוש האירו חווה בדרך כלל מגמות נתונים דומות לאלו של אנגליה וכך גם החודש: אבטלה יציבה וברמות שפל (למרות שבגוש גבוהה האבטלה בכ- 3% מאנגליה וארה"ב בשל הבדלים מבניים מסורתיים), ונסיגה בשיעור האינפלציה בעת האחרונה. אף על פי כן, השינוי באינפלציה בגוש כלפי מטה, היה חד בהרבה ביחס לאנגליה עם ירידה של כמעט 1% מחודש לחודש. כפי שקורה במשקים אחרים, מחירי האנרגיה הפכו לגורם דפלציוני לאחרונה: בחודש דצמבר 2022 ירדו המחירים בגוש בכ- 0.4%, אך בנטרול מחירי האנרגיה (שירדו יותר) הייתה ירידת מחירים זו הופכת לעלייה חודשית 0.6%. למעשה, הירידה החדה בקצב עליית המחירים מחודש לחודש נובעת אך ורק מהשינוי במגמת מחירי האנרגיה- שכן מרבית קבוצות הצריכה העיקריות המשיכו להתייקר לאחרונה (מזון, מוצרים תעשיתיים, שירותים). הבנק המרכזי צופה התכווצות (צמיחה שלילית) של התמ"ג האירופאי ברבעון הרביעי של 2022 וברבעון הראשון של 2023 לכל הפחות, אך החליט לנקוט בכל זאת בהעלאת ריבית בשל צפי האינפלציה הגבוה: גם בשנת 2023 מעריך הבנק כי תעלה על 6% ואפילו ב- 2024 כנראה תהיה מעל היעד. מדד הברומטר האירופאי הינו הנמוך מבין כל המדינות בפרסום, אך נראה הוא צפוי להתחילת במגמת ירידה בחודשים הקרובים. עם זאת, הבנק המרכזי האירופאי צופה שימשיך להעלות את הריבית בתקופה הקרובה- וניתן להניח שיצטרך לשקול בקרוב מאד את עצירת מהלך הריסון המוניטרי ואף את היפוכו.

בשונה ממשקים אחרים בעולם, שיעור האינפלציה בישראל עדיין לא מגלה מגמה ירידה. בשונה ממדינות רבות בעולם, עליית מחירי האנרגיה בשנה האחרונה אינה גורם מהותי בשיעור האינפלציה. למעשה, האינפלציה בשנה האחרונה הינה אותו מספר- 5.3%, עם ובניכוי מחירי האנרגיה. עם זאת, גם ציבור המשקיעים בישראל סבור כי פניה של האינפלציה הינם כלפי מטה- והציפיות הנובעות משוק ההון למגוון של טווחים (משנה ועד 10 שנים קדימה) הינן דומות ובטווח צר מאד סביב 2.6% לשנה. זהו מספר שנמצא בתוך טווח היעדים של בנק ישראל, אם כי נוטה לצד העליון שלו. שוק העבודה בישראל נראה במגמה שונה מעט משווקי העבודה במדינות אחרות בעולם. בעוד בארה"ב, גוש האירו ואנגליה עומדת האבטלה קרוב למספרי שפל של עשרות שנים, בישראל ניכרת מגמת עלייה קלה באבטלה מאז יוני 2022. יתכן שהשוני בין מגמת האבטלה הישראלית ומדינות הברומטר האחרות נובע ממשקל גבוה יותר של ענפי הטכנולוגיה העילית בשוק העבודה, והפיטורים שחווים ענפים אלו לאחרונה. על אף שמצבה של ישראל שפיר ממדינות הברומטר, המדיניות המוניטרית הישראלית נראית מחמירה יחסית: למשל, גוש האירו ואנגליה למשל שרויים באינפלציה מהירה הרבה יותר (ובאנגליה גם שוק העבודה מתוח יותר מבישראל), אך גם נוקטים שם בריבית מוניטרית נמוכה יותר מבישראל. עם זאת, נראה כי בנק ישראל בוחן את הנעשה בעולם בתחומי מדיניותו, ויאותת בקרוב על האטת קצב ההעלאות או עצירתם.


להלן מבחר נתונים מקרו-כלכליים עדכניים שפורסמו לאחרונה בכלכלות אחריהן עוקב הברומטר הכלכלי:

ארה"בישראלגוש
האירו
אנגליה
צמיחת תמ"ג (1)1.9%5.7%2.3%1.9%
אינפלציה (2)5.7%5.3%9.2%9.2%
אבטלה (3)3.5%4.3%6.5%3.7%
ריבית מוניטרית4.75%-4.503.75%2.50%3.50%
(1) צמיחת תמ"ג ברבעון הדיווח האחרון ביחס לרבעון המקביל אשתקד, מנוכה עונתיות.
(2) של 12 החודשים האחרונים. הנתון האמריקאי מנוכה מזון ואנרגיה. הנתון הבריטי הוא מדד CPIH.
(3) באחוז מכוח העבודה.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, ומשקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

WhatsApp chat