הברומטר הכלכלי- מרץ 2021

נתון שיעור האבטלה האחרון בישראל פורסם לקראת סוף חודש מרץ ומתייחס לדגימה שנעשתה במהלך חודש פברואר והושוותה מול חודש ינואר 2021. יש להניח כי החלת סגר שלישי והידוקו מאמצעיתו של חודש ינואר ההם הגורמים לעלייה המדווחת בשיעור האבטלה "הצרה" (לאל עובדים בחל"ת) מ- 4.4% בחודש שעבר ל- 5.0% בקריאה האחרונה. העליה בנתון אבטלה זה הינו הסיבה העקרית לכך שמפלס הברומטר הכלכלי של ישראל ירד במרץ ב- 4 נקודות שלמות לעומת החודש שעבר (לאחר שבפברואר נרשם בו שיפור בסדר גודל דומה). למרות הגידול באבטלה, ניתן לשאוב חצי נחמה מהצטמצמות שיעור האבטלה "הרחבה" מ- 18% ל- 16.7% בחודש האחרון. נתון מעודד נוסף הוא השיפור במגמת האינפלציה, אשר מצביעים על גידול בביקושים במשק. לראשונה מאז אפריל 2020 חזר קצב האינפלציה של 12 החודשים האחרונים לטריטוריה אי-שלילית, כאשר לאחרונה התייצב על 0%. לא ניתן להתעלם מבעיות בצד ההיצע שאותן יש לפתור בלאו הכי, למשל בתחום הדיור, ואשר תורמות לעליית האינפלציה, אולם עצם קיומה של אינפלציה חיובית ולא-שלילית היא חדשה חיובית מובהקת.

בשעה שהאינפלציה בכל העולם נמצאת במגמת עלייה, דווקא בארה"ב הופיעה לאחרונה שחיקה קלה בקצב עליית המחירים. יש לסייג את המסר הפושר שנובע מנסיגת האינפלציה שם, ולציין שהינה עדיין בקצב של מעבר ל- 1% ב- 12 החודשים האחרונים, מספר שמשקים אחרים בעולם עדיין יכולים להתקנא בו. נתון מעודד נוסף במשק זה הינו ירידה נוספת (חודש עשירי ברציפות) בשיעור האבטלה. בשקלול כלל הנתונים של המשק האמריקאי, קריאת הברומטר שלו מצביעה על מספר נמוך יחסית- 12% אשר לפיהם מצבו של משק זה טוב פחות משל ישראל ואנגליה. למרות זאת, יש לזכור כי נתון האבטלה של ארה"ב (בשונה מהנתונים של משקים כגון ישראל או אירופה) אינו מכיל עובדים בחל"ת- כיון שהרגולציה שוק העבודה האמריקאי נוטה הרבה יותר לצד המעסיקים ומאפשרת להם לפטר עובדים ביתר קלות מאשר בכלכלות אחרות. על כן, נתון האבטלה של משקים אחרים הינו כנראה מוטה כלפי מטה ביחס לנתון האמריקאי.

גוש האירו בינתיים מצליח לשמור על הישגי השיפור הכלכליים שניכר בו בחודשיים האחרונים, ושקלול הנתונים למרץ אף מראה כי הנתונים המשיכו להשתפר קמעא גם לאחרונה. בחודש האחרון היה זה שיעור האבטלה שהציג את השיפור המובחן ביותר. עם זאת, ההתקדמות האיטית של מבצע החיסונים באירופה עדיין מאיימת על התאוששות הגוש ותוך כדי כתיבת שורות אלו חווה היבשת גל שלישי של המגיפה, אשר מובילה להידוק הסגרים.

לעומת יבשת אירופה, באנגליה מתקדם מבצע החיסונים בקצב מהיר מאד. לאור זאת, חווה המשק הבריטי הסרה של ההגבלות ופתיחה מחודשת. עם זאת, האינדיקטורים השונים של משק זה טרם משקפים התאוששות משמעותית, ולראיה שיעור האינפלציה הבריטי דווקא ירד קמעא ביחס לחודש שעבר- התפתחות זו הינה מפתיעה לאור ציפיות של חזאים לעלייה באינפלציה על רקע ההתנתקות מהאיחוד האירופי. חזאים העריכו כי ההתנתקות מהאיחוד תיצור צווארי בקבוק, אשר עלולים לגרום למחסור בסחורות מסוימות, ולעליית מחירים. נתון נוסף בו טרם ניכר עדיין שינוי מהותי הוא שיעור האבטלה– אשר אמנם אינו גבוה, אך ירד רק בכ- 0.1% ביחס לחודש שעבר. שקלול סך הנתונים מראה כי מצבה הכלכלי המשוקלל של אנגליה נותר החודש דומה לחודש שעבר.


להלן מבחר נתונים מקרו-כלכליים עדכניים שפורסמו לאחרונה בכלכלות אחריהן עוקב הברומטר הכלכלי:

ארה"בישראלגוש
האירו
אנגליה
צמיחת תמ"ג (1)2.4%-0.5%-4.9%-7.8%-
אינפלציה (2)1.3%0.0%-0.9%0.7%
אבטלה (3)6.2%5.0%8.1%5.0%
ריבית מוניטרית0.00-0.25%0.1%0.0%0.1%
(1) צמיחת תמ"ג ברבעון הדיווח האחרון ביחס לרבעון המקביל אשתקד, מנוכה עונתיות.
(2) של 12 החודשים האחרונים.הנתון האמריקאי מנוכה מזון ואנרגיה.
(3) באחוז מכוח העבודה.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, ומשקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

WhatsApp chat