הברומטר הכלכלי- אפריל 2021

מרבית איזורי העולם מפגינים שיפור כלכלי בשבועות האחרונים. בישראל משקף הברומטר לאפריל שיפור מהותי ביחס לחודש מרץ. עם זאת, יש לזכור כי הנתון של החודש הקודם הציג ירידה חדה לעומת חודש פברואר 2021. כך מתקבל שהשיפור שחל באפריל הינו למעשה חזרה למגמץ התאוששות שמאפיינת את המשק הישראלי מאז אוקטובר 2020. הסיבות לתנודתיות של הנתונים המקרו-כלכליים של ישראל קשורים בעיקר לשיעור האבטלה, אשר דווקא בחודש מרץ 2021 (לאחר סיום הסגר השלישי) הציג עליה לעומת פברואר. לעומת זאת, בחודש הנוכחי חזר שיעור האבטלה לרדת. עוד יש לציין כי נתון האבטלה של המשק הישראלי הינו יותר מורכב לניתוח מבעבר- כיון שהיום נעשית אבחנה בין מובטלים "רשמיים" שתואמים את ההגדרות הותיקות, ובין עובדים שנעדרים ממקומות עבודתם (כולל עובדים בחל"ת). הנתון השני נקרא "אבטלה רחבה", וגם הוא נמצא במגמת שיפור מתמשכת. לאחרונה הגיע לקצת מתחת ל- 12%, לאחר שבנובמבר 2020 עבר עמד מעל 20%.

גם בארה"ב נרשם שיפור משמעותי בחודש אפריל, אשר נובע ממבחר נתונים כלכליים. האינפלציה הראתה בחודש הקודם ירידה מדאיגה לרמה של 1.3%- שפל כמותו נראה לזמן קצר ביוני/יולי 2020. נתון חודש מרץ 2021 היה חריג נמוך כיון שלמרות המגיפה, שיעור האינפלציה בארה"ב נשאר במשך מרבית השנה החולפת בין 1.5% ל- 2.0%.  באפריל ניכרת התאוששות של האינפלציה לרמת 1.6% ב- 12 החודשים האחרונים. עוד נתון המצביע על השיפור בארה"ב הוא הירידה בשיעור האבטלה- חודש 11 ברציפות, לרמת 6.0%. נתון צמיחת התמ"ג עדיין מראה על צמיחה שלילית בארבעת הרבעונים האחרונים, אולם האומדנים עדיין כוללים את ביצועי הרבעון הראשון של 2021- אלא מתייחסים רק לארבעת רבעוני 2020.

גוש האירו מפגין התאוששות גם הוא- אם כי יותר מהוססת ביחס לאיזורי העולם האחרים. הסיבה לכך היא האינדיקציות המעורבות שהופיעו ביבשת זו בשבועות האחרונים. מחד, עלה שיעור האינפלציה של 12 החודשים האחרונים מרמת 0.9% בחודש שעבר ל- 1.3% החודש. הסעיפים העיקריים שהתייקרו היו שירותים, אנרגיה ומזון. על מנת לנטרל גורמים עונתיים ואקסוגניים נהוג לעתים גם לבחון גרסאות של מדד המחירים לצרכן בניטרול מחירי האנרגיה והמזון, וגם מוצרי אלכוהול טבק. מדדי מחירים מצומצמים אלו אמנם עלו בקצב של 1% ב- 12 החודשים האחרונים, אולם קצב זה נמוך יותר ממה שמדדים אלו הציגו בחודש שעבר. כך שעדו לא ניתן להתעודד באופן מלא מעליית האינפלציה בגוש האירו. נתון האבטלה גם לא סיפק סיבה לאופטימיות לעת עתה, כאשר שיעורו נשאר יציב לעומת החודש שעבר.

החודש מסתבר כי הירידה המפתיעה באינפלציה שנרשמה באנגליה בחודש שעבר הייתה כנראה אפיזודה חולפת. על פי הנתון האחרון שפורסם, קצב האינפלציה דווקא ממשיך לממש את ההערכות לעליה שניתנו לגביו לפני כמה חודשים. ב- 12 החודשים האחרונים הסתכמה עליית המחירים לצרכן באי הבריטי בכ- 1.0%, והושפעה ממבחר גורמים. אחד מהם הוא התייקרות האנרגיה, אשר הינה מטבעה אקסוגנית לפעילות הכלכלית במשק. עם זאת, המחירים לצרכן באנגליה עולים גם בניטרול מחירי האנרגיה- למשל בתחומי הביגוד וההנעלה, וגם מחירי המזון התייקרו. תופעות אלו הינן כנראה נגזרת של ההתאוששות במשק על רקע אחד ממבצעי החיסון המתקדמים בעולם. כלכלנים וחזאים במשק זה מעריכים כי עליות המחירים באנגליה יגיעו ל- 2% או אף מעט יותר מכך עוד בשנת 2021. עם זאת, הבנק המרכזי האנגלי החליט בישיבתו לפני כמה ימים לא לשנות את הריבית האפסית, וכנראה שישאיר אותה על כנה לפחות עד 2022.


להלן מבחר נתונים מקרו-כלכליים עדכניים שפורסמו לאחרונה בכלכלות אחריהן עוקב הברומטר הכלכלי:

ארה"בישראלגוש
האירו
אנגליה
צמיחת תמ"ג (1)2.4%-0.7%-4.9%-7.3%-
אינפלציה (2)1.6%0.2%1.3%1.0%
אבטלה (3)6.0%4.7%8.3%4.9%
ריבית מוניטרית0.00-0.25%0.1%0.0%0.1%
(1) צמיחת תמ"ג ברבעון הדיווח האחרון ביחס לרבעון המקביל אשתקד, מנוכה עונתיות.
(2) של 12 החודשים האחרונים.הנתון האמריקאי מנוכה מזון ואנרגיה.
(3) באחוז מכוח העבודה.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, ומשקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

WhatsApp chat