הברומטר הכלכלי- מאי 2021

בארצות הברית התחוללה לאחרונה עליה חדה מאד בנתוני הברומטר הכלכלי. עיקרה של עליה זו נובע מקפיצה מהירה ולא-צפויה ברמת האינפלציה: מרמה שנתית של 1.6% (לכמעט כפליים מכך- 3% על פי הנתון שפורסם לאחרונה (הנתונים מתייחסים לאינפלציית ליבה). הניתור החריג ברמת המחירים מעלה את ההתלבטות האם מדובר בהאצה מתמשכת באינפלציה, או שמא מדובר בעלייה זמנית. סעיפי המחירים שעלו במיוחד, קרי של רכבים משומשים, מלונות וטיסות, מחזקים את התחושה שלא מדובר בהתפרצות אינפלציונית, אלא בעיקר בביקושים כבושים שהתפרצו זמנית עקב ריסון המגיפה. נתון נוסף שתרם לשיפור התמונה הכלכלית בארה"ב הוא נתון צמיחת התמ"ג, אשר חזר לאחרונה לטריטוריה חיובית. השיפור במדידת התמ"ג הושפע מקידום חלון המדידה ברבעון אחד קדימה, כך שכעת נכלל בו לראשונה הרבעון הראשון של 2021- בו חלה צמיחה מהירה על רקע פתיחת המשק, ונגרע ממנו הרבעון הראשון של 2020- בו ניכרה פגיעה ניכרת בפעילות לאור גילוי מגפת קורונה. לסיכום, ארה"ב נראית במגמת שיפור כלכלי מובהקת.

בישראל ממשיכים נתוני התעסוקה ליצור בלבול מסוים, שכן רמת האבטלה "הרחבה" ירדה, אולם האבטלה בהגדרתה הצרה ("בלתי מועסקים" בלבד, ללא נעדרים ומפוטרים ממקום העבודה עקב הקורונה) דווקא עלתה קמעא. לאי-הבהירות יש עוד להוסיף את הדיווחים במשק על מחסור בידיים עובדות במקצועות מסוימים, והיעדר המוטיבציה של עובדים לחזור לעבודה כל עוד משולמות להם קצבאות.
גם בישראל ניכרת עליה באינפלציה, אך בניגוד להתפרצויות שמורגשות במקומות רבים בעולם, בישראל מתרחשת בה עליה מתונה יחסית. ייתכן שהדבר נובע מהעובדה שמבצע החיסונים הישראלי החל מוקדם יותר יחסית ליתר העולם. בחודש מאי 2021 היה שיפור הברומטר הכלכלי של ישראל הנמוך ביותר ביחס למדידה ביתר המשקים אחריהם עוקב הפרסום.

אף בגוש האירו נצפתה עליה ברמת האינפלציה ליותר מכ- 1.5% ב- 12 החודשים האחרונים. מחירי האנרגיה בגוש עלו ביותר מ- 10% בשנה החולפת, ותרומתם לאינפלציה הכוללת הייתה בשיעור 1%. במילים אחרות, בניטרול עליית מחירי האנרגיה, האינפלציה באירופה עדיין נמוכה מאד ולא צריכה לעורר חשש מהתפרצות אינפלציונית. בנוסף לעליית האינפלציה, נתוני התפוקה והתמ"ג משתפרים גם הם על רקע "אפקט הקצה" המוכר- נתוני הרבעון הראשון 2020 (הגרועים) יצאו מחלון המדידה של 12 החודשים האחרונים, ותחתם נכנסו נתוני ההתאוששות היחסית של הרבעון הראשון 2021. למרות זאת, התמ"ג של גוש האירו ב- 12 החודשים עדיין מציג צמיחה שלילית.

הנתונים הכלכליים באנגליה מתאפיינים בדפוס דומה למה שניתן לראות החודש באיזורים האחרים בעולם: עליה באינפלציה, ועליה בקצב צמיחת התמ"ג. העליה במחירים לצרכן באנגליה (לרמה של יותר מ- 1.5% ב- 12 החודשים האחרונים) הינה רק "חצי מדאיגה", כיון שחלק משמעותי ממנה מגיע מחירי האנרגיה והחשמל. עליית מחירי האנרגיה קשורה למחירי הנפט והגז בשווקים הגלובליים, והיא אינה מייצגת תופעה שבנקאים מרכזיים מנסים יתר על המידה—או יכולים, לשלוט בה כיון שהיא למעשה אקסוגנית למשק הרלבנטי. חלק נוסף של האינפלציה באנגליה נובע מעלייה מהירה של מחירי ההלבשה וההנעלה לאחרונה. גם חלק זה של האינפלציה ראוי לקבל כעת יחס יותר סלחני, לאור העובדה שמבצע החיסונים מאפשר לאוכלוסיה לערוך קניות שנאלצה לרסן מאז פרוץ המגפה. יתכן שלחץ הקניות יירגע בחודשים הקרובים (ועימו גם האינפלציה), והצורך לנקוט בצעדי מדיניות מוניטרית יפחת.


להלן מבחר נתונים מקרו-כלכליים עדכניים שפורסמו לאחרונה בכלכלות אחריהן עוקב הברומטר הכלכלי:

ארה"בישראלגוש
האירו
אנגליה
צמיחת תמ"ג (1)0.4%0.5%-1.8%-6.1%-
אינפלציה (2)3.0%0.8%1.6%1.6%
אבטלה (3)6.1%5.0%8.1%4.8%
ריבית מוניטרית0.00-0.25%0.1%0.0%0.1%
(1) צמיחת תמ"ג ברבעון הדיווח האחרון ביחס לרבעון המקביל אשתקד, מנוכה עונתיות.
(2) של 12 החודשים האחרונים.הנתון האמריקאי מנוכה מזון ואנרגיה.
(3) באחוז מכוח העבודה.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, ומשקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

2 מחשבות על “הברומטר הכלכלי- מאי 2021”

  1. האם עליה בשיעור האינפלציה משפיעה על המודל באופן חיובי?
    אם כן, מה ההשלכות על המודל אם שיעור האינפלציה יעלה באופן משמעותי?

    • עלייה באינפלציה נתפסת כאינדיקציה להתחממות המשק ולכן משפיעה על המודל באופן חיובי, אולם עד רמה מסוימת.
      כאשר האינפלציה מהירה מדי, השיקולים וההתנהגות של צרכנים ומשקיעים משתנים ועלולים לפגוע בתפקוד המשק.
      מעבר לרמה קריטית מוגדרת, עליית האינפלציה לא משפיעה על תוצאות המודל לחיוב

סגור לתגובות.

WhatsApp chat