הברומטר הכלכלי- יוני 2021

האינפלציה בארצות הברית גואה והגיעה לרמות של 5% ב- 12 החודשים האחרונים. אינפלציית הליבה, אשר מוגדרת ללא גורמים אקסוגניים או עונתיים כגון מחירי אנרגיה ומזון, עלתה בקצב מתון יותר של קרוב ל- 4% ב- 12 החודשים האחרונים. כלכלנים ופרשנים שונים עדיין חלוקים בדעותיהם כמה האינפלציה שנוצרה "דביקה" ותישאר לזמן מה, או שמא מדובר בלחצים שצפויים להתפוגג תוך חודשים ספורים. ההתבטאויות בציבור של בכירי הפדרל ריזרב ושרת האוצר חושפים מגוון דעות רחב של קובעי המדיניות, אך נראה כי בינתיים הקול של יו"ר הפד- ג'רום פאואל, מרמז על אמונה שלחצי המחירים הינם זמניים. בהתאם מעריכים החוזים העתידיים על ריבית הפד כי זו לא תועלה לפני המחצית השניה של 2022. למרות זאת, לא מן הנמנע כי רכישות האג"ח החודשית של הפד (בינתיים בקצב של 120 מיליארד דולר) כן יחלו במגמת צמצום בעת הקרובה. התפתחות חיובית נוספת בארה"ב הייתה ירידה נוספת בשיעור האבטלה למספר עם קידומת חדשה- 5.8%. בסיכום עיקר הנתונים נראה כי הברומטר הכלכלי של ארה"ב השתפר לרמות שיא מאת תחילת המגיפה.

הברומטר הכלכלי של ישראל גם השתפר בשקלול הנתונים העיקריים, אך בקצב מתון יותר מזה של ארצות הברית. הנתון העיקרי שהצביע על שיפור בישראל היה עלייה ברמת האינפלציה לרמה של 1.5% ב- 12 החודשים האחרונים. אך כפי הממצא במשקים רבים אחרים, ניטרול מחירי האנרגיה מהאינפלציה היה מתבטא באינפלציה של 1.0% בלבד בתקופה זו. נתון דו-משמעי נוסף הינו רמת האבטלה. שיעור האבטלה הרחבה הצטצמם אל מתחת ל- 10%, לראשונה מאז התפרצות המגיפה בעוד האבטלה בהגדרתה הצרה- זו שהייתה נהוגה לפני פרוץ המגיפה, ובה מתחשב פרסום זה, נותרה ללא שינוי מהותי. האבטלה הרחבה מכילה שכבה של עובדים אשר לא עובדים מתחילת המגיפה ומוגדרים כ"נעדרים זמנית ממקום העבודה" או כמפוטרים ממש. מידת יציבותה של שכבת לא-מועסקים זו מעוררת שאלות וחששות, פן יהפכו למובטלים לטווחים ארוכים יותר. סיומה של תקופת ההטבות הממשלתית המיוחדת בתחום קצבאות האבטלה צפויה לשפוך אור על סוגיה זו בקרוב.

גם בגוש האירו נצפו לאחרונה מגמות כלכליות דומות לאלו במשקים אחרים בעולם, קרי עליה נוספת בשיעור האינפלציה לרמה של 2% ב- 12 החודשים האחרונים. אך לפני שנה, עמדה קצב האינפלציה השנתי בגוש על 0.1% בלבד. למרות זאת, הנתון הגבוה של 12 החודשים האחרונים הושפע ממחירי האנרגיה, ובניטרולם הגיעה האינפלציה השנתית ל- 0.9%. שיעור האבטלה בגוש נותר כבר תקופה ממושכת ללא שינוי של ממש- באיזור 8%. עם זאת, נתוני צמיחת התמ"ג ממשיכים להשתפר על רקע תיקונים ודיוקים—הלשכות הסטטיסטיות באירופה תיקנו לאחר לטובה את נתוני הרבעון הראשון 2021 ונתוני הרבעון הרביעי 2020. כעת אמנם עומד קצב הצמיחה של ארבעת הרבעונים האחרונים על נתון שלילי, אך טוב בכ- 0.5% מזה שפורסם לפני כחודש.

המשק שחותם את הדיווח של חודש זה- אנגליה, מתאפיין בממצאים בסגנון more of the same. אינפלציה עולה, בצד יציבות בפרמטרים אחרים כגון צמיחת תוצר, אבטלה. נתון האינפלציה האחרון שם הצביע על עלייה של יותר מ- 2% במחירים ב- 12 החודשים האחרונים, מה שכנראה הפתיע כלכלנים ואף את הבנק המרכזי הבריטי. על פי חזאים, סביר כי קצב האינפלציה באי הבריטי עוד ימשיך לעלות- אולי אף עד איזור 4%, בחודשים הקרובים. אולם הנטיה היא להעריך כי עליות מחירים אלו תהיינה זמניות באופיין.


להלן מבחר נתונים מקרו-כלכליים עדכניים שפורסמו לאחרונה בכלכלות אחריהן עוקב הברומטר הכלכלי:

ארה"בישראלגוש
האירו
אנגליה
צמיחת תמ"ג (1)0.4%0.4%-1.3%-6.1%-
אינפלציה (2)3.8%1.5%2.0%2.1%
אבטלה (3)5.8%5.1%8.0%4.7%
ריבית מוניטרית0.00-0.25%0.1%0.0%0.1%
(1) צמיחת תמ"ג ברבעון הדיווח האחרון ביחס לרבעון המקביל אשתקד, מנוכה עונתיות.
(2) של 12 החודשים האחרונים.הנתון האמריקאי מנוכה מזון ואנרגיה.
(3) באחוז מכוח העבודה.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, ומשקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

WhatsApp chat