הברומטר הכלכלי- ינואר 2021

בארצות הברית נוגעות החדשות מהעת האחרונה בעיקר לחברה ופוליטיקה (השבעת ביידן, מהלך הדחתו של טראמפ, מהומות בקפיטול), אולם במישור הכלכלי לא ניכרים עדיין שינויים בולטים לחיוב או לשלילה. ציפיות רבות נתלות בנשיא הנכנס וממשלו החדש, אך לא-סביר שתחילת כהונתו של ביידן תהיה שונה מהותית במישור הכלכלי מהחודשים האחרונים של ממשל טראמפ. כן סביר שביידן יפעל להקטנת הפרוטקציוניזם שדגל בו טראמפ ולהגברת שילובה הכלכלי והפוליטי של ארה"ב בעולם, אך עדיין מוקדם כדי להסיק מכך לגבי שינויים במצבה הכלכלי.

גם בישראל לא חלו תמורות כלכליות מהותיות בשבועות הראשונים של 2021. התפתחות מפתיעה עיקרית היא ירידה מסוימת בשיעור האבטלה, וזאת למרות הסגר ההדוק יחסית שהוחל בתחילת השנה (ואשר קדם לו סגר מעט פחות הרמטי). נכון לסוף ינואר ניכרת ירידה מפתיעה באבטלה בישראל הן בהגדרתה "הצרה" (שהייתה ההגדרה הקונבציונלית עד פרוץ המגיפה) אך גם בהגדרתה "הרחבה" (כולל העובדים שלא פוטרו, אך עדיין נבצר מהם לעבוד). כך התקבלה החודש עבור ישראל קריאה מעט גבוהה יותר של הברומטר הכלכלי בהשוואה לזו של דצמבר 2020. היקף ההתחסנות הגבוה של האוכלוסיה הישראלית קירב את המדינה לנקודת פתיחת המשק, וסביר כי גם לנקודת היפוכה של המגמה הכלכלית.

תופעה דומה של ירידה קלה בשיעור האבטלה התרחשה גם בגוש האירו, ועיתויה מפתיע (כפי בישראל) לאור החמרת ההגבלות בגוש לאחרונה. השיפור הקל בתעסוקה באירופה חילץ את קריאת הברומטר מהשפל התקדימי של 0 מוחלט אליו הגיע בדצמבר 2020. עם זאת, ככל שהמשך התאוששות הגוש תהיה תלויה בהתקדמות מהלך חיסון האוכלוסיה, הרי שגוש האירו נמצא בעמדה נחותה ביחס למדינות אחרות בעולם (ודאי אלו שנכללות בפרסום זה), כיון שמהלך ההצטיידות והאספקה של החיסונים בגוש מסורבל בשל עניינים בירוקרטיים.

באנגליה גם לא חלו שינויים מהותיים במרבית הפרמטרים הכלכליים. חריג לכך היה שיעור האינפלציה אשר הציג עליה לרמה שנתית של 0.8%, ואף הפתיע מעט את החזאים. אחת הסיבות לעליה זו הינה ההסרה (הזמנית) של הגבלות המסע שהביאה לגידול בביקוש לשירותי תיירות, כמו גם עלייה ניכרת שחלה בחודשיים האחרונים במחירי הדלקים (מחיר חבית נפט גולמי עלה משפל של 33$ בתחילת נובמבר ל- 45$ בסוף דצמבר).
סימנים נוספים מעידים שקצב האינפלציה באנגליה צפוי להמשיך לעלות בחודשים הקרובים. אחד מהם קשור למועד הסיום הצפוי בסוף מרץ 2021 של הקלה זמנית בשיעור 5% במע"מ הבריטי. הגורם השני שצפוי לתרום לעליית המחירים הוא תהליך הברקזיט, אשר גם מסרבל את הייבוא של מוצרים לתוך אנגליה וגם מטיל על על תנועת סחורות בין אנגליה והאיחוד האירופאי היטלים ומסים שלא היו קיימים עד 2021. כלכלנים בריטים מעריכים כי ב- 2021 יעלה קצב האינפלציה באי לרמה של 2% (שהינה גם היעד של הבנק המרכזי), ואף יש כאלו המעריכים כי תגיע ל- 2.5%. העליה באינפלציה צפויה לתרום לשיפור קריאת הברומטר של אנגליה בחודשים הקרובים (אפילו בהשוואה לחודש שעבר ניכר שיפור), אולם לא ניתן לומר כי שיפור זה הוא מהסיבות "הטובות"– עדיף היה לראות גידול באינפלציה שמגיע משיפור אמיתי בביקושים לתוצר.


להלן מבחר נתונים מקרו-כלכליים עדכניים שפורסמו לאחרונה בכלכלות אחריהן עוקב הברומטר הכלכלי:

ארה"בישראלגוש
האירו
אנגליה
צמיחת תמ"ג (1)2.8%-1.1%-4.3%-8.6%-
אינפלציה (2)1.6%0.7%-0.3%-0.8%
אבטלה (3)6.7%4.8%8.3%4.9%
ריבית מוניטרית0.00-0.25%0.1%0.0%0.1%
(1) צמיחת תמ"ג ברבעון הדיווח האחרון ביחס לרבעון המקביל אשתקד, מנוכה עונתיות.
(2) של 12 החודשים האחרונים.הנתון האמריקאי מנוכה מזון ואנרגיה.
(3) באחוז מכוח העבודה.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, ומשקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

WhatsApp chat