הברומטר הכלכלי- דצמבר 2020

סביבת האינפלציה במשק הישראלי מעט עלתה. עם זאת, הנתונים רחוקים עוד מלבשר על התאוששות בצריכה שכן העליה ברמת האינפלציה הותירה אותה עדיין בטריטוריה שלילית: עלתה ממינוס 0.8% בחודש שעבר למינוס 0.6% בחודש הנוכחי (בחלון זמן של 12 חודש אחרונים). כלומר, קשה להתייחס לממצאים האחרונים כהתחממות של זירת האינפלציה. למרות זאת, ציפיות האינפלציה הגלומות במחירי אגרות חוב בשווקים הפיננסיים כבר חוו עליה בשבועות האחרונים- כנראה על רקע תחושת המשקיעים כי האינפלציה הנמוכה כבר הגיעה לתחתית החבית.
במישור האבטלה, יש להבחין בין האבטלה "הצרה", אשר לא כוללת עובדים בחל"ת, ובין האבטלה המכונה "רחבה"- וכוללת גם עובדים שנעדרים תקופה ממושכת ממקום עבודתם בשל ההגבלות במשק. כך נוצרה תמונה מעט מבלבלת במהלך החודש האחרון- לפיה חלה ירידה מעודדת באבטלה הרחבה, אולם במקביל גם חלה עלייה קלה באבטלה הצרה.

בארצות הברית תמונת התעסוקה ברורה בהרבה מבישראל: הנתון האחרון שפורסם בתחילת דצמבר 2020 הצביע על ירידה נוספת ברמת האבטלה- 7 חודשים ברציפות מאז השיא של קרוב ל- 15% שנרשם בתחילת מאי 2020. למרות שמדע הכלכלה קושר באופן מסורתי בין אבטלה ואינפלציה בקשר הפוך (קיטון באבטלה גורר אינפלציה ולהיפך), הירידה המתמשכת ברמת האבטלה לא גררה לעת עתה עלייה משמעותית באינפלציה, וזו טיפסה קלות מרמות של כ- 1.4% (12 חודשים אחורה) באיזור מאי 2020 לרמות של 1.6%.
עם זאת, שיעור האינפלציה במשק האמריקאי נמצא כיום באיזור נוח יחסית- כמובן לא היו מזיקים עוד כמה פרומיל של אינפלציה, אולם בהשוואה בינלאומית נראה כי שיעור עליית המחירים במשק האמריקאי מצביע על תפקוד טוב יחסית של השווקים הריאליים. הנזילות הגבוהה שקיימת גם בארה"ב מעוררת גם במשק זה ציפיות אינפלציה מוגברות- אולם בהינתן המדיניות המוניטרית המרחיבה מאד, נראה כי לא תהיה בעיה גדולה מדי לרסן את ציפיות אלו. בכל מקרה, גם העליה האחרונה בציפיות האינפלציה לא הצליחה להעלות אותן משמעותית מעל השפל שחוו במרץ 2020 (באיזור 1.4% לשנה ב- 30 השנים הקרובות).

בחודש שעבר דווח פה על קפיצה בשיעור האינפלציה באנגליה. מחיריהם של מכוניות משומשות עלו, וגם של ביגוד ואז נכתב פה: "… התייקרות הביגוד (תופעה רווחת לעונה זו בשנים "נורמליות") אינה לגמרי מובנת בתקופה בה תנועת הקונים נשחקת מהותית בשל הגבלות תנועה, וקמעונאים רבים מנסים בעיקר לשרוד".
עם זאת, בחודש הנוכחי התבהר מה שלא היה ברור בחודש שעבר ומחירי הביגוד שבו לרדת ותרמו לשחיקת האינפלציה באי הבריטי. יש התולים את שחיקת המחירים באנגליה גם במבצעי "בלק פרידיי", אם כי תירוץ זה לא היה מאד רווח במקומות אחרים בעולם.
מלבד הנתונים הכלכליים, מתמודדת בריטניה עם מוטציה של וירוס הקורונה. מלבד המשמעויות של כך על חידוש הגבלות התנועה והסגרים, מדינות באירופה ובמקומות אחרים סוגרות שוב את הגבולות לתנועה מאנגליה. הדבר גם משפיע על הסחר מ- ואל אנגליה. בנוסף לקשיים שמערים הוירוס, תהליך הברקזיט חזר שוב לכותרות לאחרונה, על רקע חוסר הסכמות בין אנגליה והאיחוד האירופאי בנושאים שונים. הסבירות של התנתקות לא-מתואמת מהאיחוד גברה לאחרונה. הברקזיט, המוטציה ואפשרות של פיחות הליש"ט מגבירים את החששות מקשיים באספקה, והעלו לאחרונה את ציפיות האינפלציה באנגליה לרמה של 3.8% ל- 12 החודשים הבאים. גידול באינפלציה עשוי להיתפס לעתים כחיובי, אך הדבר תלוי בקונטקסט ובנסיבות הנוכחיות אין לראות בו התפתחות רצויה.

בגוש האירו חל שינוי מזערי בנתונים הכלכליים: רמת האבטלה עלתה קלות, קצב צמיחת התמ"ג תוקן מעט כלפי מעלה. רמת האינפלציה עדיין נמוכה מאד, רק מינוס 0.3% ב- 12 החודשים האחרונים. הבנק המרכזי האירופי אמנם לא שינה את הריבית בישיבתו האחרונה (היא מילא אפסית) אולם אישר תקציב ענק של נוסף חצי טריליון אירו, אשר מיועד לרכישת אגרות חוב ממשלתיות וקונצרניות. המטרה היא הפחתת הריבית הגלומה באג"ח. תוספת תקציב הרכישות האחרונה היא משמעותית, היות והגדילה את סך התוכנית מ- 1.35 ל- 1.85 טריליון אירו. התוכנית הענקית משקפת את חששם של הבנקאים כי גוש האירו עדיין פגיע מאד להשפעות הקורונה, וגם נתוני הברומטר הכלכלי ממחישים שהגוש נמצא מזה כמה חודשים בנקודת שפל תקדימית.


להלן מבחר נתונים מקרו-כלכליים עדכניים שפורסמו לאחרונה בכלכלות אחריהן עוקב הברומטר הכלכלי:

ארה"בישראלגוש
האירו
אנגליה
צמיחת תמ"ג (1)2.8%-1.1%-4.3%-8.6%-
אינפלציה (2)1.6%0.6%-0.3%-0.6%
אבטלה (3)6.7%5.1%8.4%4.9%
ריבית מוניטרית0.00-0.25%0.1%0.0%0.1%
(1) צמיחת תמ"ג ברבעון הדיווח האחרון ביחס לרבעון המקביל אשתקד, מנוכה עונתיות.
(2) של 12 החודשים האחרונים.הנתון האמריקאי מנוכה מזון ואנרגיה.
(3) באחוז מכוח העבודה.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, ומשקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat