הברומטר הכלכלי- נובמבר 2020

עם תחילת הופעתם של נתוני תמ"ג בכל העולם, נראה שיפור בנתון זה בשל תופעה שנהוג לכנות "השפעת קצה". תופעה זו גורמת להסקת מסקנות על בסיס מדידה בשתי נקודות זמן קיצוניות, אשר לעתים מובילה למסקנה שונה ממה שניתן היה להסיק מבחינת קו המגמה בכל מהלכה של תקופת הזמן. כך בישראל, למשל, מראים הנתונים על שיפור משמעותי בנתוני התמ"ג ברבעון השלישי אשר נסג בכ- 1.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד (בקצב שנתי)- זאת לעומת האמדן הקודם שהוצג כאן בפעם הקודמת, של שחיקה של קרוב ל- 8% בנתוני הרבעון השני 2020. למרות ההשפעות הטכניות על המדידה, ישראל ספגה פגיעה נמוכה יחסית בתוצר לעומת מדינות אחרות בעולם בשל תלות נמוכה יותר בענף התיירות, ומשקל גבוה יחסית בייצוא שירותי תוכנה (שגם פחות נפגעו, ואף משגשגים במשבר). על אף שנתון התמ"ג מפגין שיפור לעומת החודש הקודם, זהו בערך הפרמטר היחידי שנראה החודש טוב יותר מבחודש הקודם: שיעור האבטלה "הצרה" עלה לעומת החודש שעבר לכ- 4.9% (בחודש שעבר 4.7%), בעוד שיעור האבטלה הרחבה נסק לרמות של 20% מכוח העבודה. רמת האינפלציה בישראל משקפת גם כן את הביקושים החלשים לתוצר, והינה בין הנמוכות בכלכלות המערב.

בשוך סערת הבחירות הדרמטיות בארצות הברית צפויה תשומת הלב לשוב לנתונים הכלכליים. אלו נראים במגמת שיפור מתמשכת: למשל שיעור האבטלה, אשר ירד לאחרונה לרמה של 6.9% בלבד. חשיבותו של נתון האבטלה הינו כה גבוהה בשל היותו סיגנל לגבי הצריכה הפרטית, המהווה יותר משני שליש מהתוצר האמריקאי. נתון חיובי נוסף הינו שיעור צמיחת התמ"ג, אשר בשל "השפעת קצה" (שתוארה לעיל) עבר מנסיגה של 9% לנסיגה מתונה יותר בשיעור 2.9% בלבד. שיעור האינפלציה בארה"ב פחת קלות לאחרונה, אולם הינו עדיין עמוק בטריטוריה חיובית שמדינות רבות בעולם היו מתקנאות בו (1.6% ב- 12 החודשים האחרונים ללא אנרגיה ומזון).

באנגליה ניכרים גם כן סימני חיים בזירת האינפלציה, כאשר הנתון האחרון שפורסם שמה מצביע על עליית מחירים כללית לרמה הקרובה ל- 1% ב- 12 החודשים האחרונים. התגברות האינפלציה שם נובעת מהתייקרות עונתית של מחירי הביגוד, וגם עליה של מחירי המכוניות המשומשות. התופעה השניה מובנת יותר וגם ראינו כמותה במקומות נוספים בעולם- הציבור מעוניין להפחית את תלותו באמצעי תחבורה ציבורית. עם זאת, התייקרות הביגוד (תופעה רווחת לעונה זו בשנים "נורמליות") אינה לגמרי מובנת בתקופה בה תנועת הקונים נשחקת מהותית בשל הגבלות תנועה, וקמעונאים רבים מנסים בעיקר לשרוד. למרות הגידול הקל באינפלציה, נתון התמ"ג הבריטי עדיין מציג צניחה חריגה יחסית של כמעט 10% לעומת השנה הקודמת, אך גם זו התאוששות ניכרת משפל עמוק של נסיגת תמ"ג בשיעור 21% שדווחה בחודש שעבר.

גם בגוש האירו הורגשה השפעת קצה במדידת נתוני התמ"ג, אשר עבר מנסיגה של כמעט 15% לנסיגה מתונה יותר של 4.4% באחרונה. למרות זאת, מגמות שוק העבודה האירופאי מצביעות כי כוחן של הסובסידיות הממשלתיות למעסיקים נחלש, ומספר המפוטרים עולה. גם בתחום האינפלציה לא ניכר שיפור בגוש האירו, וזו עומדת בטריטוריה שלילית (דפלציה) ב- 12 החודשים האחרונים.


להלן מבחר נתונים מקרו-כלכליים עדכניים שפורסמו לאחרונה בכלכלות אחריהן עוקב הברומטר הכלכלי:

ארה"בישראלגוש
האירו
אנגליה
צמיחת תמ"ג (1)2.9%-1.4%-4.4%-9.6%-
אינפלציה (2)1.6%0.7%-0.3%-0.9%
אבטלה (3)6.9%4.9%8.3%4.8%
ריבית מוניטרית0.00-0.25%0.1%0.0%0.1%
(1) צמיחת תמ"ג ברבעון הדיווח האחרון ביחס לרבעון המקביל אשתקד, מנוכה עונתיות.
(2) של 12 החודשים האחרונים.הנתון האמריקאי מנוכה מזון ואנרגיה.
(3) באחוז מכוח העבודה.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, ומשקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat