הברומטר הכלכלי- אוקטובר 2020

ארצות הברית ממשיכה להפיק נתונים כלכליים שמצביעים על מגמת התייצבות ושיפור במשק זה. בראש ובראשונה ניכר שיפור מרשים בתעסוקה, אשר מתבטא בירידת שיעור האבטלה אל מתחת ל- 8% מכוח העבודה. שיפור מצב התעסוקה גם מתבטא בירידה במספרם של התובעים קצבאות אבטלה (כפי שפורסם למשל ביום חמישי שעבר). נתונים כלכליים נוספים של המשק האמריקאי נראים סבירים, או לפחות לא יותר גרועים מאלו שהתפרסמו בחצי השנה האחרונה. בשונה מיתר העולם, נותרת האינפלציה בארה"ב קרוב לקצב שנתי של כמעט 2%. עד פרסום הברומטר הכלכלי הבא, יישב בבית הלבן נשיא חדש (או ישן…). ישנן ספקולציות רבות על השפעת התוצאות האפשריות על כלכלת ארה"ב. עם זאת, אנו סבורים כי המשחתת ששמה "המשק האמריקאי" לא צפויה לשנות כיוון באופן חד בעת הקרובה, וכי האתגר העיקרי איתו תתמודד בעת הקרובה יהיה המשך המאבק בנגיף הקורונה.

בישראל ממשיכים הנתונים לשקף את המשבר שחולף על המשק. שיעור האבטלה אמנם הצטמצם באורח פלא (נתון זה משקף רק את מספרם של העובדים אשר פוטרו מעבודתם באופן סופי), אולם הדיווח על שיעור "האבטלה הרחבה" הינו המהותי יותר בחודשים האחרונים, ולפיו שיעור הבלתי-מועסקים במשק הינו למעלה מ- 14% מכוח העבודה (לעומת 11% בחודש שעבר). עם זאת, שירות התעסוקה סופר את הלא-מועסקים באופן שונה מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ולפי השירות מספר הבלתי מועסקים אף גבוה יותר (קרוב ל- 20% מכוח העבודה). התפתחות נוספת בכלכלה הישראלית הייתה החלטת המדיניות האחרונה של בנק ישראל (מיום חמישי שעבר). חזאים אחדים העריכו כי קיימת אפשרות להפחתת הריבית (אשר עומדת על 0.1% בלבד). דבר זה לא קרה, אולם בנק ישראל כן הודיע על צעדי התערבות בשווקים מתוך מטרה להוזיל את הריביות שמשלם הסקטור העסקי על גיוסי אג"ח. מדידת הברומטר הכלכלי של ישראל הינה נמוכה אבסולוטית, אולם נראית גבוהה יחסית לשל ארה"ב וגם גוש האירו- זאת בעיקר הודות למדידת שיעור האבטלה המקלה של הלשכה המרכזית לסטטסיטיקה.

בגוש האירו חלו תמורות קלות בלבד בנתונים, למרות שרובן היו לצד השלילי. כך עלה שיעור האבטלה בכ- 0.1% (לרמה של 8.1% מכוח העבודה), האינפלציה ב- 12 החודשים האחרונים פחתה ב- 0.1% (לרמה של 0.3%-) ושיעור נסיגת התמ"ג עודכן מטה בכ- 0.1% גם כן (ל- 14.7%- בקצב שנתי ביחס לרבעון המקביל אשתקד). סיכום כל נתוני הגוש מצביע על לחץ ברומטרי כלכלי מאד מאד נמוך- הקרוב ביותר לתחתית הסקאלה שנמדד אי פעם.

גם באנגליה חלו תמורות קלות בנתונים בחודש החולף, אולם בניגוד למצב בגוש האירו, השינויים לא נטו באופן מובהק לשלילה. אחד הממצאים המפתיעים הוא עליה קלה בשיעור האינפלציה- מה שלא קרה החודש בשלושת השווקים האחרים אחריהם עוקב הברומטר הכלכלי. עם זאת, מי שעקב אחר הפרסומים בחודש שעבר הבחין אז בצניחה חדה של האינפלציה בבריטניה, עקב יוזמת סבסוד בילויים במסעדות ובתי קפה (Eat Out to Help Out), אשר הובילה לשחיקה חדה במחירי שירותים אלו לצרכן. תום הסובסידיות האלו בסוף חודש אוגוסט הביא לעליית מחירים בתחום, שתרמה כמה עשיריות אחוז למדד המחירים הכללי לצרכן.


להלן מבחר נתונים מקרו-כלכליים עדכניים שפורסמו לאחרונה בכלכלות אחריהן עוקב הברומטר הכלכלי:

ארה"בישראלגוש
האירו
אנגליה
צמיחת תמ"ג (1)9.0%-7.8%-14.8%-21.5%-
אינפלציה (2)1.7%0.7%-0.3%-0.7%
אבטלה (3)7.9%4.7%8.1%4.5%
ריבית מוניטרית0.00-0.25%0.1%0.0%0.1%
(1) צמיחת תמ"ג ברבעון הדיווח האחרון ביחס לרבעון המקביל אשתקד, מנוכה עונתיות.
(2) של 12 החודשים האחרונים.הנתון האמריקאי מנוכה מזון ואנרגיה.
(3) באחוז מכוח העבודה.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, ומשקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

2 מחשבות על “הברומטר הכלכלי- אוקטובר 2020”

  1. אילון תודה. כדאי לתקן שגיאת הקלדה אחת. בפרק על אנגליה, בשורה האחרונה יש לתקן "עשרות" ל "עשיריות". דובי בנארי.

    הגב

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat