הברומטר הכלכלי- ספטמבר 2020

הנתונים הכלכליים של ישראל הציגו הרעה בשבועות האחרונים. נתון האבטלה הפורמלי המשיך לתעתע עם קריאה נמוכה של 5.4%, אולם עתה כוללת הלמ"ס הישראלית בדיווחיה גם את נתון אי התעסוקה הרחבה. נתון זה מתייחס לעובדים אשר תעסוקתם הופסקה מאז תחילת משבר הקורונה (על אף שאינם מובטלים) וזה עמד בספטמבר 2020 על כ- 11.2%. הנתונים הללו חושבו לפני תחילתו של הסגר שהוטל ערב ראש השנה, ועל כן יש להניח כי נראה בו הרעה בדיווחי החודש הבא. נתון נוסף שהציג הידרדרות לאחרונה הוא שיעור האינפלציה, אשר ירד ממינוס 0.6% למינוס 0.8% בשנים עשר החודשים האחרונים. נראה כי מגמת המחירים בחודש אוגוסט הפתיעה קמעא את החזאים הישראליים, אשר ציפו לאינפלציה גבוהה בכ- 0.1-0.2% מהמספר בפועל. תרומה מהותית לנתון האינפלציה הנמוך של השנה החולפת הייתה למרכיב האנרגיה, אשר בניטרולו הייתה האינפלציה בישראל גבוהה בכ- 0.5%.

בארצות הברית דווקא הציגו מספר אינדיקטורים שיפור בחודש האחרון. אחד המרשימים שבהם היה שיעור האבטלה: בניגוד להערכות קודמות על רקע החמרה בהגבלות התנועה, שיעור האבטלה דווקא הצטמק מ- 10.2% שדווח בתחילת אוגוסט ל- 8.4% שדווח בתחילת חודש זה. אחד הגורמים לצמצום האבטלה מעבר לחזוי היה כנראה אי-חידושה של תוספת החירום למובטלים בסך 600$ לחודש, אשר פעל לעידוד מובטלים לחפש עבודה. נתון מפתיע נוסף הוא האינפלציה בארה"ב אשר שומרת על רמה גבוהה יחסית, ואף עלתה לאחרונה לקצב של 1.7% ב- 12 החודשים האחרונים. בין מרכיבי מדד המחירים לצרכן בלטו בעליות מהירות יחסית מחירי רכב יד שניה (כנראה על רקע מחירי דלק נמוכים ורתיעה גוברת מתחבורה ציבורית), שירותים רפואיים ודיור. בנוסף, חל בחודש האחרון תיקון קל מעלה של נתון צמיחת התמ"ג, אם כי זה עדיין נמצא בטריטוריה שלילית עמוקה (פירוט בטבלה להלן).

לאחר שבחודש שעבר חזינו בעליה חריגה בשיעור האינפלציה באנגליה לרמה שנתית של 1.1%, הפרסום האחרון הציג נחיתה חדה של קצב האינפלציה של 12 החודשים האחרונים ל- 0.5% בלבד. השחיקה החדה ברמת המחירים נבעה מתוכנית סיוע ממשלתית למסעדות ומקומות בילוי בדמות סובסידיות עמוקות, אשר גולגלו במרבית המקרים אל המחירים ששילם הצרכן הסופי. עם זאת, הסובסידיות הללות הוגבלו לחודש אוגוסט בלבד, ועל כן השפעתן על המחירים היא נקודתית. כמו כן, הפחתת המע"מ באי הבריטי לאחרונה גם תרמה להפחתת האינפלציה. פיסת מידע מעניינת נוספת הייתה פרוטוקול דיוני הריבית של הבנק המרכזי האנגלי, אשר חשפה את האפשרות שהריבית שם תופחת אל מתחת ל- 0. בעת שבה בנקים מרכזיים בכל העולם נקטו הקלה מוניטרית נרחבת ומהירה וחתכו את הריביות בחדות כבר לפני כ- 6 חודשים, הבנקאים (בכל העולם, לא רק באנגליה) מתלבטים בעת זו לגבי כלי סיוע נוספים שיעמדו לרשותם, אם הכלכלות ימשיכו להיחלש בשל גלים נוספים של המגיפה.

גוש האירו הציג עד כה את הפגיעה הקשה ביותר בנתוני התוצר, עם צניחה של כמעט 15% מול התוצר ברבעון המקביל אשתקד (במונחים שנתיים). לאחרונה בוצעו כמה תיקונים "קוסמטיים" בנתון זה, אך ניתן לקבוע כי אין החודש מידע חדש מהותי בתחום מדידה זה- לטוב ולרע. גם שיעור האבטלה נותר דומה לזה שדווח לאורך חודשי המשבר, והינו אף נמוך מהאבטלה בארה"ב, וגם בישראל (בהגדרה "רחבה" של חוסר תעסוקה) בזכות סובסידיות ממשלתיות. עם זאת, בתחום האינפלציה חלה לאחרונה צניחה חדה של המחירים ב- 12 החודשים האחרונים מקצב של 0.4%+ לפני חודש ל- 0.2%- לאחרונה. ירידת מחירי האנרגיה השפיעה מאד על רמת האינפלציה בגוש, אולם אין לתלות בה את צניחת המחירים הכללית, שכן האינפלציה בנטרול מחירי האנרגיה ירדה גם היא מ- 1.4% בחודש שעבר ל- 0.7% (במהלך 12 חודש). במילים אחרות, חולשת המחירים בגוש האירו אינה נובעת מקוניוקטורה נקודתית, אלא מבטאת חולשת ביקושים משמעותית. שילוב כל הפרמטרים בגוש הוריד את קריאת הברומטר שלו לשפל תקדימי של נקודות ספורות מעל 0.


להלן מבחר נתונים מקרו-כלכליים עדכניים שפורסמו לאחרונה בכלכלות אחריהן עוקב הברומטר הכלכלי:

ארה"בישראלגוש
האירו
אנגליה
צמיחת תמ"ג (1)9.1%-7.8%-14.7%-21.7%-
אינפלציה (2)1.7%0.8%-0.2%-0.5%
אבטלה (3)8.4%5.4%7.9%4.1%
ריבית מוניטרית0.00-0.25%0.1%0.0%0.1%
(1) צמיחת תמ"ג ברבעון הדיווח האחרון ביחס לרבעון המקביל אשתקד, מנוכה עונתיות.
(2) של 12 החודשים האחרונים.הנתון האמריקאי מנוכה מזון ואנרגיה.
(3) באחוז מכוח העבודה.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, ומשקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat