הברומטר הכלכלי- אוגוסט 2020

על אף החמרת הגבלות התנועה בארצות הברית בחודש יולי 2020, חלק מהאינדיקטורים הכלכליים של מדינה זו המשיכו להשתפר מעט בחודשים האחרונים, למשל שיעור האבטלה (שפחת קמעא) והאינפלציה שעלתה לקצב של 1.6% ב- 12 החודשים האחרונים. יש לציין כי נתון האינפלציה האמריקאי לא כולל את רכיבי המזון והאנרגיה, אשר נוטים לתנודות עונתיות חזקות.

עם זאת, לאחרונה פורסמו גם נתוני צמיחת התמ"ג ברבעון השני של השנה (כמו גם במקומות רבים בעולם) אשר הציגו צניחה של עשרות אחוזים בתוצר האמריקאי: הנתון המדויק הראה ירידה של 33% בתמ"ג. המציאות הינה קצת פחות עגומה ממה שמשתקף בנתון זה בשל לאקונה סטטיסטית: הלשכה המרכזית האמריקאית לסטטיסטיקה (וגם לשכות אחרות בעולם) מציגה את נתון הצמיחה של הרבעון האחרון במונחים שנתיים. כלומר המספר 33%- משקף את שחיקת התמ"ג ברבעון השני בלבד כפול ארבע (בערך). עם זאת, בחינת הנתון על פני פרספקטיבה של כמה רבעונים הייתה מצמצמת את עוצמת השחיקה המחושבת. כך מתקבל למשל שהתמ"ג בחציון הראשון של 2020 נמוך בכ- 5.7% "בלבד" מהתמ"ג שנוצר במחצית השניה של 2019 (ונמוך אף בפחות מ- 5% מול החציון הראשון של 2019).

גם בגוש האירו דווח על ירידה, ואפילו חדה יותר מבארה"ב, של התוצר המקומי הגולמי. את שחיקת התמ"ג בגוש מובילות מדינות כגון ספרד (22% ירידה), צרפת (19% ירידה) ואיטליה (17% ירידה). המדינה הגדולה ביותר בגוש- גרמניה, ספגה ירידה של כ- 11% בתמ"ג שלה. על אף הירידה החדה בתמ"ג, אינדיקציות כלכליות אחרות בגוש דווקא מצביעות על יציבות יחסית, כגון שיעור האבטלה. בשל סובסידיות למעסיקים, אלו נמנעים מפיטורים מסיביים של עובדים ועל כן שיעור האבטלה עולה במתינות רבה, והינו כעת רק 0.5% יותר מהשפל היחסי אליו הגיע לפני התפרצות הקורונה (7.8% בעדכון האחרון לעומת 7.3% בפברואר). נתון מרשים (יחסית) נוסף של גוש האירו הוא ההתייצבות בשיעור האינפלציה, כך שב- 12 החודשים האחרונים עלו שם המחירים בכ- 0.4%: קצב נמוך לכשעצמו, אולם מעט יותר גבוה מקצב שנתי של 0.3% שדווח לפני כחודש.

אנגליה הייתה בין השיאניות הגלובליות של שיעור צניחת התמ"ג ברבעון השני של 2020 עם שיעור שחיקה (שנתי) של 22%. יש לזכור כי מדינה זו הייתה בין האחרונות שיישמו סגר מלא בתחומן (ממש בסוף חודש מרץ) ועל כן ייתכן שהפגיעה בה התרחשה רובה ככולה ברבעון השני, לעומת מדינות אחרות בהן החלה להיות מורגשת באופן מהותי גם בנתוני הרבעון הראשון. נתון נוסף בו בלטה אנגליה היה קצב האינפלציה של 12 חודשים אחרונים, אשר צמח מ- 0.8% בחודש שעבר לכ- 1.1% לאחרונה. בתי השקעות וחזאים הופתעו מנתון זה, בעוד גורמים רשמיים תירצו אותו בהפחתת מחירים נמוכה יחסית של מוצרי הלבשה והנעלה במסגרת מכירות סוף עונת הקיץ (אולי בנסיון של קמעונאי האופנה להתאושש), והעלאות מחירים בסוגי עסקים מסוימים, עקב צורך מוגבר בסניטציה וקיבולת לקוחות נמוכה יותר (למשל בסלוני יופי, או במקצועות רפואה שונים). עם זאת, חזאים נוטים להעריך כי הפתעת האינפלציה האחרונה כלפי מעלה תביא לאינפלציה נמוכה מהחזוי בעתיד הקרוב.

בישראל ניכרה גם כן מגמת עליה באינפלציה, אם כי זו בטריטוריה שלילית ב- 12 החודשים האחרונים (מינוס 0.6%). נתון האינפלציה של חודש יולי הפתיע מעט את החזאים בשל עלייה גדולה מהצפוי בסעיף הדיור ובמחירי הארחה ונופש. נתון צמיחת התמ"ג שפורסם לרבעון השני של 2020 היה טוב יותר משל מדינות רבות בעולם– כנראה בשל הסרת הגבלות מהירה יותר ממדינות רבות בעולם.
נתון האבטלה הרשמי שמפרסמת הלמ"ס גדל בתקופה האחרונה, והינו כעת 5.2%- כלומר 1% גידול בחודשיים האחרונים. עם זאת, נתון חוסר תעסוקה מהימן יותר של המשק מתפרסם על ידי יחידה ממשלתית אחרת- שירות התעסוקה, אשר לפיו קיימים במשק מעל 800 מיליון דורשי עבודה- מה שמקביל לשיעור אבטלה של מעל 20%.
תחזיות שירות התעסוקה לגבי מצב האבטלה בחודשים הקרובים אינן ורודות: על פי מחקרים של השירות, אנשים שהיו בתקופת אבטלה מתקשים יותר ויותר למצוא מקום עבודה, ככל שזמן אבטלתם ארוך יותר. לכך מצטרפת ההקלה שאישרה הממשלה לאחרונה, אשר מבטיחה למובטלים קצבת אבטלה במשך תקופה ארוכה מהרגיל (עד יוני 2021), ואשר מקטינה את המוטיבציה של מובטלים לחפש עבודה.


להלן מבחר נתונים מקרו-כלכליים עדכניים שפורסמו לאחרונה בכלכלות אחריהן עוקב הברומטר הכלכלי:

ארה"בישראלגוש
האירו
אנגליה
צמיחת תמ"ג (1)9.5%-7.8%-15.0%-21.7%-
אינפלציה (2)1.6%0.6%-0.4%1.1%
אבטלה (3)10.2%5.2%7.8%3.9%
ריבית מוניטרית0.00-0.25%0.1%0.0%0.1%
(1) צמיחת תמ"ג ברבעון הדיווח האחרון ביחס לרבעון המקביל אשתקד, מנוכה עונתיות.
(2) של 12 החודשים האחרונים.
(3) באחוז מכוח העבודה.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, ומשקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat