הברומטר הכלכלי- פברואר 2020

במועד הפרסום הקודם של הברומטר הכלכלי (26 ינואר 2020), התחילו השווקים הפיננסיים להפגין עצבנות מוגברת בשל התפשטותו של נגיף ה"קורונה". בחודש שחלף מאז, נשמעו בעיקר צפירות ארגעה על רקע ההצלחה הסינית בשליטה על תפוצת הנגיף, וגם לאור שיעורי התמותה הנמוכים ממנו. למרות זאת, בסוף השבוע שעבר עלה מפלס החרדה הגלובלי מהנגיף עקב עליה בתפוצתו דווקא מחוץ לסין, במדינות כגון יפן, דרום-קוריאה, סינגפור, אירן ואיטליה. נכון לכתיבת שורות אלו, הנתונים הרשמיים מצביעים על כ- 79 אלף איש שנדבקו בנגיף, מתוכם מעט פחות מ- 2,500 נפטרו—מה שמעמיד את שיעור התמותה מהנגיף על כ- 3%: נמוך משמעותית ממגיפות קודמות כגון ה- SARS ושפעת העופות. עוד יש לציין כי 99% ממקרי הפטירה עד כה התרחשו בסין (רק 24 מקרי פטירה התרחשו מחוצה לה). מאפייני הנגיף מגלים דמיון למחלת שפעת: כמו בשפעת, יותר גברים נפגעים מנשים, התפוצה בקרב ילדים היא נמוכה, והנגיף נפוץ יותר בחצי הכדור הצפוני (בו שורר כעת מזג-אוויר קר יותר). מומחי רפואה חלוקים ביניהם לגבי התפתחות המגיפה, אך יש לשער כי התחממות מזג האויר עם הכניסה לעונות החמות יותר תגרום בין כה וכה לעצירת תפוצת הנגיף. בשל כך, מאמצים מרבית הבנקים והחזאים הכלכליים בעולם תרחיש מתון להשפעה הכלכלית של "קורונה" לפיה פגיעת הנגיף צפויה להיות חד-פעמית וזניחה (למרות שההשפעה על הסין תהיה כנראה משמעותית יותר).

בארצות הברית לא חלו שינויים מהותיים בפרמטרים הכלכליים העיקריים. שיעור האבטלה עלה קמעא ל-3.6%. העדכונים האחרונים לנתוני התמ"ג והאינפלציה מצביעים על כך שמתחוללת צמיחה נאותה במשק האמריקאי וגם אינפלציה. שיעור צמיחת המשק אף תוקן מעט כלפי מעלה בעדכון האחרון. לאחרונה פורסם פרוטוקול ישיבת הריבית של הפדרל הריזרב מסוף ינואר 2020, לפיו עולה כי בכירי הפד סבורים שמדיניות הריבית הנוכחית תתאים לעוד זמן מה– מה שהמשקיעים פירשו כסימן מעודד עבורם להיעדר העלאות ריבית באופק, ומשום כך השיאים החדשים בבורסות ארה"ב בשבוע שעבר (טרם ההתפרצות המחודשת של החששות מ"קורונה").

גם בישראל התפרסמו אינדיקציות מעורבות למצבו של המשק. בפן השלילי, הסתכמה האינפלציה של 12 החודשים האחרונים בכ- 0.3%, מה שמהווה ירידה חדה לעומת 0.6% בו חזינו לפני כחודש. מגמת האינפלציה בישראל נראית מנותקת מהנעשה בעולם, שם דווקא מובחנת עלייה באינפלציה, ויש לשער כי היא קשורה לעוצמתו של השקל מול מטבעות העולם. הפתעה חיובית ומרגיעה בנתוני האבטלה במשק הישראלי: לאחר העלייה בשיעורה בסוף דצמבר 2019, הנתון האחרון שפורסם הצביע על היעדר מגמה של התגברות באבטלה– מה שתרם לשיפור הערכת הברומטר של ישראל בחודש הנוכחי.

באנגליה נותרו עיקר הפרמטרים הכלכליים ללא שינוי מהותי, בעוד המדינה מעכלת את תהליך הברקזיט. רק בחזית האינפלציה חלה קפיצה מהותית עם פרסום נתוני ינואר 2020 לרמה של 1.8% ב- 12 החודשים האחרונים: אך לפני חודש עמדה האינפלציה השנתית על 1.3% בלבד. ההאצה המפתיעה בקצב עליית המחירים הינה הגורם העיקרי לשיפור בהערכת הברומטר של האי הבריטי בחודש הנוכחי. למחירי האנרגיה הייתה השפעה מהותית על החישוב (באופן דומה למה שראינו גם במדידות בגוש האירו), והמדידה הגבוהה האחרונה בניכוי מחירי האנרגיה והמזון– אשר מכילים לעיתים עונתיות ותנודתיות "אקסוגנית", עמדה על מספר נמוך יותר– 1.6%, אך גם זה התגבר ביחס לחודש שעבר.

בגוש האירו חלו תפניות קלות בנתונים הכלכליים לכיוונים שונים. בפן החיובי, ירד מעט שיעור האבטלה ל- 7.4%. כמו כן, האינפלציה של 12 החודשים האחרונים עלתה מ- 1.3% בחודש שעבר ל- 1.4%. למרות העליה המעודדת ברמת האינפלציה בחודשים האחרונים (באוקטובר 2019 נמדדה אינפלציה של 0.7% בלבד ב- 12 החודשים שקדמו למדידה)– מרביתה של עליה זו נזקפת לעלייה במחירי האנרגיה, ובניטרולה לא היה כמעט כל שינוי בקצב האינפלציה הנמוך בגוש האירו. מאידך, צמיחת התמ"ג בגוש האירו מאכזבת וקצב עלייתו התמתן ל- 0.9% בלבד לעומת התקופה המקבילה אשתקד. תפקוד שלוש המדינות המרכזיות בגוש עדיין חלש מאד: ברבעון הרביעי של 2019 התכווץ התמ"ג (צמיחה שלילית) של צרפת וגם איטליה לעומת הרבעון הקודם, בעוד צמיחת התמ"ג הגרמני הייתה אפסית.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, הוא משקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat