הברומטר הכלכלי- ינואר 2020

הנתונים המקרו-כלכליים של ארצות הברית מוסיפים להיות טובים מאד. למעשה לא חל בנתונים שיפור מהותי בעת האחרונה, אולם חוסנו המתמשך של המשק האמריקאי עומד בניגוד לתחזיות העיקשות על בואו הקרב של מיתון שנפוצו סביבות מרץ 2019. באותה עת, ניבאו חזאים את המיתון בארה"ב בעיקר על בסיס קוניוקטורה סטטיסטית שנחזתה בעבר, ואשר קשרה אירועים של היפוך עקום תשואות אגרות החוב עם האטה בפעילות הריאלית. נראה כי לעת עתה השמועות על מיתון בארה"ב היו מוקדמות מדי. בסיכום כלל הנתונים של המשק האמריקאי, נראה כי הוא ממוקם היטב להמשך צמיחה מאוזנת.

בישראל פורסם נתון האינפלציה לדצמבר 2019, וכך מתקבל אישור פורמלי לשנה נוספת של החמצת יעדי בנק ישראל (אינפלציה שנתית בקצב שבין 1% ו- 3%). נתונים שפורסמו לגבי שוק העבודה מצביעים על תמונה מעורבת, עם נטיה שלילית. על פי האמדנים היבשים, שיעור האבטלה במשק זינק במפתיע מ- 3.5% ל- 3.9% תוך חודש אחד. למרות זאת, הגידול באבטלה גם מושפע מהתרחבות חריגה יחסית של כוח העבודה, עקב הצטרפות של עובדים חדשים למעגל העובדים ומחפשי העבודה. היות ויותר אנשים מעוניינים לעבוד, אך לא לכולם נמצא מקום עבודה לפי שעה, גדל בינתיים שיעור האבטלה. על אף שגידול כוח העבודה מספק הסבר מעט מרגיע לגבי הגידול באבטלה, נתונים נוספים שפורסמו על-ידי שירות התעסוקה מצביעים על גידול מתמשך בתביעות אבטלה ובגידול בחלקם של מובטלים בפועל (אשר מעוניינים לעבוד) מכוח העבודה במהלך החודשים. לכן מגמת האבטלה במשק הישראלי בעת זו טרם התבררה לחלוטין ומצדיקה מעקב מתמשך בחודשים הקרובים. סיכום הברומטר של ישראל מצביע על נסיגה קלה במצבה הכלכלי בחודש החולף.

באנגליה חלה שוב ירידה בשיעור האינפלציה, בהמשך למגמה ארוכת-טווח במשק זה. ב- 12 החודשים האחרונים חלה במשק זה עליית מחירים בשיעור 1.3% בלבד, אך באוגוסט 2019 עמד קצב האינפלציה שם (בהסתכלות של 12 חודשים לאחור) על 2%. הסיבות הרשמיות לירידת האינפלציה הן ירידת מחירי השהיה במלונות ושחיקת מחירי הלבשה לקראת סופה של 2019, אולם סביר כי שחיקת המחירים נובעת מחולשה כללית במשק הבריטי, כפי שגם מתבטאת בירידת אינפלציית הליבה (בנטרול מחירי מזון ואנרגיה) בחודשים האחרונים. ככל הנראה, ירידת האינפלציה תעודד את הבנק המרכזי הבריטי לבצע הפחתת ריבית בקרוב. עם זאת, יש לציין כי שוק המניות הבריטי מרכז יותר עניין לאחרונה, על רקע ציפיות המשקיעים כי סיום סאגת הברקזיט דווקא ייטיב עם הכלכלה הבריטית בעתיד הנראה לעין. את הירידה באינפלציה באנגליה קיזזה עליה קלה בקצב צמיחת התמ"ג, וכך נשארה קריאת הברומטר של מדינה זו ללא שינוי מול החודש הקודם.

בגוש האירו עלה קצב האינפלציה של 12 החודשים האחרונים מ- 1.0% בחודש שעבר ל- 1.3% על פי הקריאה האחרונה. עם זאת, לשינויים אלו אחראים תנודות חריפות במחירי האנרגיה (שעברו מירידה חדה לאיזון תוך חודש) כמו גם שינויים בסעיפים מסוימים של מוצרי מזון. לפיכך, אינפלציית הליבה (בנטרול מחירי מזון ואנרגיה)– אשר מצביעה באופן מדויק יותר על מגמת המחירים, לא השתנתה מהותית בחודשים האחרונים ואין בנתונים החדשים בכדי לחדש מהותית. בתקופה האחרונה לא חל שינוי בשיעור האבטלה בגוש האירו, והוא נותר גבוה יחסית על 7.5%. כמו כן, הבנק המרכזי האירופאי קיבל בשבוע שעבר החלטה שלא לשנות את המדיניות המוניטרית, תוך ציינו שמדיניותו תיוותר מקלה עד שהאינפלציה תחזור לקרבת 2% בשנה. סיכום התנאים הכלכליים בגוש האירו מצביע על שיפור קל ביחס לחודש הקודם, אולם הגוש עדיין נמצא בתת-ניצול משמעותי של הפוטנציאל שלו.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, הוא משקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat