הברומטר הכלכלי- דצמבר 2019

בפרסום הברומטר הכלכלי הקודם של חודש נובמבר 2019 הועלתה השערה לפיה נתוני צמיחת התמ"ג של ארצות הברית לרבעון השלישי 2019 יתוקנו בדיעבד, וכך אכן קרה: לפיכך עומד קצב הצמיחה המעודכן של כלכלת ארה"ב בארבעת הרבעונים האחרונים על 2.1%. מרבית הפרמטרים המקרו-כלכליים האחרים במשק האמריקאי נותרו ללא שינוי: שיעור האינפלציה הרחבה יציב על כמעט 2% (למרות שהאינפלציה ללא מזון ואנרגיה עולה בקצב מהיר יותר, 2.3% ב- 12 החודשים האחרונים). שיעור התעסוקה שומר בינתיים גם על קריאה גבוהה מאד, ואף עלה קמעא מהחודש הקודם. מועצת נגידי הפד נוקטת כרגע עמדה ניטרלית ונראה כי אין לה מוטיבציה לבצע שינויים כלשהם בריבית בטווח הנראה לעין. נראה כי הערכות המשקיעים מכוילות גם הן לציפיות לאי-שינוי בריבית במהלך שנת 2020 כולה. בסיכום כלל הנתונים של המשק האמריקאי, נראה כי הוא ממוקם היטב להמשך צמיחה מאוזנת.

בישראל חל בחודש האחרון שיפור ברמת התעסוקה בצד שחיקה של רמת האינפלציה. מגמה זו בנתונים הינה אתגר לתיאוריה הכלכלית הקונבנציונלית, לפיה אמור להתקיים קשר הפוך בין אינפלציה ואבטלה—אבטלה נמוכה אמורה להוביל לאינפלציה גבוהה ולהיפך, באמצעות מנגנוני תוספת שכר: קשר אותו נוטים כלכלנים לאפיין בשם "עקומת פיליפס" (על שם הכלכלן שהגדיר את התופעה ב- 1958). למרות זאת, בישראל ניכרת תופעה של אבטלה נמוכה מאד (3.4% מכוח העבודה) בצד שיעור אינפלציה נמוכה מאד: 0.3% בלבד ב- 12 החודשים האחרונים, כלומר הרבה פחות מהגבול התחתון של יעדי בנק ישראל (שהינו 1%. הגבול העליון הינו 3%). פרמטרים נוספים לפעילות המשק הישראל נותרו ללא שינוי מהותי בחודש החולף. בשקלול המלא, נראה כי רמת הפעילות של המשק הישראלי נותרה מתונה, אך יציבה יחסית. תפקוד המשק אינו אופטימלי, אך גם אינו סובל מחולשה חריגה. בהתאם עומדת קריאת הברומטר של המשק הישראלי נמצאת באיזור תקין, אך קרוב למדי לטווח התחתון שלו.

הבחירות שהתקיימו באנגליה בחודש החולף הפכו את ביצוע הברקזיט למאורע שלו הסתברות גבוהה להתרחש בשבועות הקרובים. נראה כי הצלחתו של ראש הממשלה ג'ונסון בבחירות יוצרת אופטימיות בקרב משקיעים, שפתרון המחלוקת הקשה תשחרר את המשק הבריטי מהקיפאון. על אף השיפור במצב הרוח, בחודש החולף לא חל שינוי מהותי בפרמטרים כלכליים מהותיים של האי הבריטי, כך שקריאת הברומטר של אנגליה זהה לזו של החודש שעבר—מה שמותיר משק זה ממש בקו התפר שבין תפקוד בטווח הנורמלי (בחלק הנמוך שלו) לבין תת-תפקוד.

גם בגוש האירו לא חל בדצמבר שינוי מהותי במרבית הפרמטרים המקרו-כלכליים. ההתפתחות המהותית ביותר לאחרונה הייתה התאוששות קצב האינפלציה של 12 החודשים האחרונים מ- 0.7% ל- 1.0%, בשל עליה במחירי המזון. קצב עליית המחירים הושפע משחיקה נוספת במחירי האנרגיה, וללא תמורה זו הייתה האינפלציה בגוש דומה יותר ל- 1.5%. עם זאת, יתר הנתונים הכלכליים של הגוש עדיין חלשים יחסית ולכן קריאת הברומטר שלו מצביעה עדיין על תת-ניצול חריף של הפוטנציאל הכלכלי של הגוש.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, הוא משקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat