הברומטר הכלכלי- פברואר 2019

בשל שביתת הממשל האמריקאי, שבעקבותיה לא עודכנו חלק מהנתונים הכלכליים זמן מה (למשל צמיחת התמ"ג), ישנו ספק מסוים שמא הנתונים הטובים שפורסמו לאחרונה משקפים נכונה את מצבו של משק זה. הנתונים שכן פורסמו מצביעים על יציבות טובה של האינפלציה השנתית ברמה של מעל 2%, ושיעור אבטלה נמוך מאד. אמנם התעסוקה במשק האמריקאי נסגה מעט מרמות השיא שאיפיינו אותה לפני מספר חודשים, אולם היא עדיין נמצאת ברמת הקרובות לתעסוקה מלאה. הנתון המשמעותי שחסר בפאזל של ארה"ב הוא צמיחת התמ"ג ברבעון הרביעי של 2018. נתון זה צפוי להתפרסם בימים הקרובים, ועשוי להצביע על התקררות של המשק האמריקאי. למרות זאת, מצבו של משק זה הינו עדיין טוב מאד באופן אבסולוטי, וגם ביחס למשקים אחרים בעולם.

ביבשת אירופה מתגברים הסימנים להאטה כלכלית. שיעור האינפלציה, אשר אך לפני חודשים ספורים הגיע לרמות של מעל 2% (בהסתכלות על 12 חודשים אחורה), נסג לאחרונה לשפל של כ- 1.4%, בעוד צמיחת התמ"ג בגוש האירו—אשר הגיעה לאחרונה לרמות של יותר מ- 2%, נשחקה מאד למעט מעל 1%. מצבן של מרבית מדינות אירופה אינו מזהיר אולם מדאיגות במיוחד איטליה וגרמניה: הראשונה נמצאת באופן רשמי במיתון בשל התכווצות התמ"ג שלה שני רבעונים ברצף, והשניה סובלת מהתקררות שוק הרכב עקב מלחמת הסחר. הצמיחה באירופה נובעת כיום בעיקר ממדינות פריפריאליות במזרח היבשת, אולם גם בהן ניכרת האטה בעת האחרונה.

כפי שהסמיכות הגיאוגרפית מכתיבה, המגמות הכלכליות בכלכלת אנגליה משקפות במידה רבה את המגמות ביבשת אירופה. גם באנגליה נראית לאחרונה שחיקה בקצב צמיחת התמ"ג, בצד ירידה בשיעור האינפלציה. עם זאת, מצבה של אנגליה גם מושפע מהציפיות להמשך תהליך הברקזיט. אופן ההתנתקות של אנגליה מהאיחוד האירופאי עדיין לא התבהר, והתרחיש היחידי הנראה בינתיים באופק הוא התנתקות ללא הסכמות במהלך מרץ 2019. עם זאת, נראה כי חלק גדול מבתי העסק והצרכנים באנגליה לא-ערוכים לתרחיש זה, ויתכן שהדבר יסייע לדחות את ההתנתקות מהאיחוד בעוד זמן מה. במידה ותתרחש התנתקות ללא הסכמות, צפויה הכלכלה הבריטית לספוג פגיעה משמעותית בטווח הקצר.

שיעור האינפלציה בישראל ב- 12 החודשים האחרונים רשם התאוששות קלה מהנתון המאכזב שפורסם לגבי שנת 2018 (0.8% אז), אולם הדבר נובע בעיקר מיציאת הנתון הנמוך של ינואר 2018 מהמדגם (עקב פרסום מדד ינואר 2019) ולא משינוי מהותי במגמת האינפלציה בעת האחרונה. שיעור הצמיחה במשק הישראלי ממשיך להתכווץ לאחר העדכון לאחור שבוצע לנתוני הרבעונים האחרונים לפני מספר חודשים, ועמד על פחות מ- 3% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. יש לציין כי התחזית המעודכנת של מחלקת המחקר בבנק ישראל צופה צמיחת תמ"ג בשיעור 3.6% ב- 2019, תחזית שנראית בעת הנוכחית מאתגרת.

 

 

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, הוא משקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat