הברומטר הכלכלי- ינואר 2019

בפרסום הקודם של הברומטר הכלכלי לפני כחודש (ב- 24 דצמבר) הייתה דעתם של המשקיעים מוטרדת מהתנודות החדות בשווקי ההון.
לפני חודש כתבנו כאן:
"פרסום זה מבקש לטעון כי לא חלו בעת הנוכחית תמורות כלכליות כה מהותיות אשר יכולות להסביר, או להצדיק, את תנועת השוק הנוכחית. ניתן אף לטעון את ההיפך: הכלכלה הגלובלית ממשיכה להתקדם ולהשתפר."
נראה כי בינתיים המשקיעים אכן חזרו להתמקד במציאות הכלכלית בעת קבלת החלטות השקעה.
נעבור להערכת הנתונים שפורסמו לאחרונה.

פרשנים כלכליים והתנהגות השווקים משדרים ומפרשים סימנים (אמיתיים או מדומים) לשקיעתו הקרובה של המשק האמריקאי למיתון, או לפחות להאטה. ייתכן שהנבואות הללו יתגשמו ביום מן הימים, אולם הנתונים שפורסמו עד כה טרם הציגו תפנית משמעותית מהמגמה החיובית שמאפיינת את המשק האמריקאי בשנים האחרונות. בינתיים, אפילו התוכניות (או לפחות הציוצים) של דונלד טראמפ לפטר את יו"ר מועצת נגידי הפדרל ריזרב סרו מהכותרות. במהלך החודש החולף התבשרנו על עלייה קלה בשיעור האבטלה בארה"ב, אולם זו עדיין נמצאת בשפל היסטורי עמוק. שינוי בהערכות החיוביות לגבי מצבו של משק זה עלול להיות מושפיע מפרסום נתוני צמיחת התמ"ג ברבעון הרביעי 2018, אשר צפוי בימים הקרובים, אולם עד אז נראה כי הכלכלה האמריקאית בריאה למדי.

החדשות הכלכליות מגוש האירו נוטות, באופן מסורתי בשנים האחרונות, להכיל סימנים חיוביים ושליליים באופן מעורב. כך גם היה בחודש שחלף, בו פורסם כי שיעור האבטלה חצה לראשונה מזה זמן רב את מחסום ה- 8% כלפי מטה. במקביל, נסג גם שיעור האינפלציה אשר בחודשי הקיץ והסתו האחרון עוד הפגין נורמליזציה והסתכם (אז) בלמעלה מ- 2% ומעלה (בבחינה של 12 חודשים אחורה) וכעת מתקרב לרמות של 1.5% בלבד.

נתוניה של כלכלת אנגליה מחווירים לעומת החדשות שבוקעות מבית הנבחרים הבריטי, שם מתקשה ראשת הממשלה הנוכחית לגבש תוכנית התנתקות מסודרת מהאיחוד האירופי. נכון לעת זו, הנתונים היבשים מצביעים על מצב שפיר באי הבריטי, אולם נראה כי הסיכון הגלום לצמיחת הכלכלה הבריטית בטווח הקצר והבינוני הוא גבוה. האפשרות של ברקזיט ללא תיאום מראש עלולה לפגוע באופן קשה במסחר של אנגליה עם מדינות אחרות, ואף לפגוע בשגרת החיים. אי-הסדרת קשריה של אנגליה עם האיחוד האירופאי גם עלולה לפגוע במעמדה של לונדון כבירה הפיננסית של העולם.

שיעור האינפלציה בישראל בסיכום 12 החודשים האחרונים היה מאכזב משהו, שכן זו הסתכמה בכ- 0.8% בלבד, קרי מתחת לגבול התחתון של יעדי בנק ישראל, וזאת על אף שבמהלך 2018 הסתמנה עלייה בקצב האינפלציה עד כדי קרוב ל- 1.5% (בהסתכלות של 12 חודש אחורה). התפתחות זו מתכתבת עם דברים שאמרה נגידת בנק ישראל הקודמת לפני כמה חודשים, לפיהם האינפלציה נכנסה (אז) לתחום היעד, אך טרם התבססה בו. בנוסף, עקב תיקוני נתונים לאחור נראה כי צמיחת התמ"ג בשנה החולפת הסתכמה בשיעור מעט נמוך יותר ממה שסברו מלכתחילה. מגמת הנתונים מצביעה על היחלשות מצבה של ישראל ב- 4 החודשים האחרונים וכעת נראה כי המומנטום החיובי שהתפתח בה לפני כמה חודשים נבלם.

 

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, הוא משקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat