הברומטר הכלכלי- דצמבר 2018

לאור הנעשה בשווקים בימים אלו, הפרסום הנוכחי נפתח במילים מעט יותר כלליות.
הברומטר הכלכלי לדצמבר 2018 מוערך בימים של ירידות שערים חדות בבורסות העולם, כמותן נדיר לראות במהלך ימי מסחר בודדים. בימים מעין אלו, תשומת ליבם של מרבית המשקיעים אינה מופנית כלל לנתונים הפונדמנטליים, אלא לתחושות וחששות.

פרסום זה מבקש לטעון כי לא חלו בעת הנוכחית תמורות כלכליות כה מהותיות אשר יכולות להסביר, או להצדיק, את תנועת השוק הנוכחית. ניתן אף לטעון את ההיפך: הכלכלה הגלובלית ממשיכה להתקדם ולהשתפר.

אין להכחיש כי קיימים גורמי סיכון בשווקי ההון הבינלאומיים, אולם כותב שורות אלו מתקשה לזכור תקופות בשווקים בהן לא נראו באופק גורמי סיכון אשר יכולים לקלקל את החגיגה. בהיבט זה, התקופה הנוכחית לא נראית חריגה ביחס לתקופות רבות בעבר.

 

למרות ששוק הון האמריקאי חווה בשבועות האחרונים משבר, נתוני המקרו של הכלכלה האמריקאית דווקא מצביעים על המשך השיפור. בין האינדיקציות החשובות שיש להבליט כעת—למרות שהיא אקסוגנית במידה מסוימת למצב המשק ונקבעת באופן "מלאכותי" על ידי מועצת כלכלנים (ולא נובעת באופן טבעי מפעולת המשק), היא החלטתו של הפדרל ריזרב להעלות את הריבית, על אף ביקורת חריפה מצד הנשיא דונלד טראמפ.
ניתן להעריך כי ההחלטה האמיצה בתקופה של רוחות נגדיות כה חזקות נובעת מחשש אמיתי של מועצת נגידי הפד כי בלעדי ייקור הכסף עלול המשק להיקלע לאי-יציבות עקב התאוששות מהירה מדי, ובעיקר עקב אובדן שליטה על קצב האינפלציה. ואכן, קצב עליית המחירים נשמר בעקביות מעל 2% גם בתקופה האחרונה, ואף עלה קמעא. בנוסף, שיעור האבטלה ממשיך להיות נמוך בקנה מידה היסטורי, ומצביע על מצבם השפיר של משקי הבית האמריקאיים. בהתחשב באלו, ההחלטה להעלות את הריבית לא נראית תלושה מהמציאות, ומצביעה כי מועצת נגידי הפד מזהה סיכון למשק אם צמיחתו לא תרוסן קמעא.

החדשות הטובות מגוש האירו הן שיש בו צמיחה כלכלית, אשר הינה אף גבוהה מהפוטנציאל הטבעי ארוך הטווח של הגוש. כנ"ל אפשר לומר לגבי רמת האינפלציה, אשר הסתכמה ב- 12 החודשים האחרונים קרוב ל- 2%. יש לציין כי שיעור אינפלציה זה הינו אף גבוה משיעורו בישראל. עם זאת, אין להתעלם מחצי הכוס הריקה, והיא שיעור האבטלה הגבוה (מעל 8%) ושיעור הריבית הנמוך, אשר בלעדיו היה הגוש מתקשה מאד להתפתח. על אף השיפור במצבה של אירופה, היא עדיין זקוקה לתמיכה מוניטרית משמעותית.

באנגליה התפרסמו בחודש החולף נתונים כלכליים סבירים למדי, אשר השאירו אותה בטווח הרצוי—אם כי בחלק הנמוך, מבחינת איזון הלחצים בכלכלה. כמו ארה"ב, גם אנגליה מתאפיינת בשיעור אינפלציה בריא יחסית של מעל 2%, ורמת אבטלה נמוכה באופן חריג של 4.1%. סוגיית הברקזיט עדיין לא באה לידי פתרון מוחלט. ראשת הממשלה הבריטית גיבשה הצעה לעזיבת האיחוד האירופאי, אולם ההצבעה עליה נדחתה לינואר 2019, כיון שלא זכתה לתמיכה מספקת. בינתיים גברו הקולות התומכים בקיום משאל עם נוסף, אולם הסבירות של מהלך מעין זה אינה גבוהה.

בישראל התרחש לאחרונה דיון ציבורי נרחב בעניין התייקרויות צפויות של מוצרים מהותיים בסל הצריכה הישראלי, אשר יתרחשו בחודשים הקרובים. על פי הפרסומים, ההתייקרויות נובעות בעיקר מצד ההיצע, ולכן אינן מהוות אינדיקציה מובהקת לשיפור במצבם של הצרכנים במשק. לעת עתה נשמר קצב עליית המחירים ב- 12 החודשים האחרונים על מעט מעל 1%, אך עלייה ברמת האינפלציה צפויה להגביר את הנכונות של בנק ישראל להשתמש בכלי הריבית (אשר הועלתה באופן מינורי מאז הפרסום הקודם של הברומטר). נתוניה הכלכליים של ישראל הציגו ברובם מגמת שיפור במשק בחודשים האחרונים, אולם עדכון לאחור של נתוני צמיחת התמ"ג בחודש החולף הסיג את ההערכה הכוללת למצבה.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, הוא משקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat