הברומטר הכלכלי- נובמבר 2018

שיעור האינפלציה בארה"ב הפגין לאחרונה יציבות והסתכם בכ- 2.1% בשנה החולפת. זהו סימן מעודד, שכן נראה שקצב עליית המחירים מרוסן ואינו מאיים לעת-עתה על סיכויי הצמיחה של משק זה. ריסון האינפלציה במיוחד ראוי לציון לאור שיעור האבטלה הנמוך באופן היסטורי. אחד מהחששות המתקשרים לשיעור אבטלה כה נמוך (3.7% על פי המדידה האחרונה) הוא מאינפלציה הנובעת מדרישות שכר מתגברות. במקביל, עלה קמעא שיעור צמיחת התמ"ג במשק. בסך הכל, מצבה של כלכלת ארה"ב נראה מצוין, מה שאינו מתיישב לחלוטין עם התנודתיות בשווקי ההון האמריקאיים לאחרונה.

כלכלת גוש האירו עדיין נראית שברירית והחלשה ביותר מבין המשקים אשר מופיעים בסקירה זו. הנתון המאכזב ביותר שפורסם בעת האחרונה הוא שיעור צמיחת התמ"ג, אשר ברבעון השלישי 2018 נסג לקצב של 1.7% בלבד. בחודשים עברו, הצליח קצב צמיחת התמ"ג לטפס אף מעל 2%. על אף שיעור האבטלה, שנותר גבוה למדי בהשוואה לכלכלות מפותחות אחרות (וגם באופן אבסולוטי), המשיכה האינפלציה להתבסס בטווח שמעבר ל- 2%. למרות זאת, שקלול כלל הנתונים של היבשת הסיג את הערכת הברומטר הכלכלי שלה לרמות שראינו בשלהי 2017.

באנגליה מסתמן שיפור בנתונים הכלכליים בשבועות האחרונים. נראה כי ראשת הממשלה הבריטית, תרזה מיי, הצליחה לקדם את תוכנית "הברקזיט" אשר אי-הודאות סביב מימושה העיבה מאד על המצב-רוח הכלכלי של צרכנים ועסקים תושבי האי. עם זאת, קשה מעט להאמין שהשיפור בנתונים הינו תרגום ישיר של הקלת המשבר הפוליטי, ואולי אף להיפך—ייתכן שההאצה בצמיחת התמ"ג נובעת מצבירת מלאים של הבריטים, בשל חשש מהפרעות ביבוא. מגמת צמיחת התמ"ג באנגליה גם נראית מנותקת ממגמות הצמיחה בגוש האירו, מה שנראה מעט חריג לאור הסמיכות הגיאוגרפית ביניהם. הדיו של הברקזיט עדיין מייצרים "רעש" במדידת הפרמטרים הכלכליים, ומקשים על קביעת מצבו של המשק הבריטי: לעת עתה, נראה כי הוא סביר גם אם טעון-שיפור.

הכלכלה הישראלית שומרת בעת האחרונה על סטטוס קוו. שיעור האינפלציה, שעלה מדרגה מתחילת 2018, הצליח להתבסס בחלק התחתון של טווח יעדי בנק ישראל. למרות שיעור האבטלה הנמוך והמדיניות המוניטרית המקלה, שיעור האינפלציה בישראל עדיין נמוך מזה שנרשם בכלכלות המפותחות. שיעור עליית המחירים המתון הינו האינדיקטור העיקרי המצביע על חולשת ההתאוששות שחווה משק זה. לאור נתוני המשק, לא סביר כי הנגיד החדש של בנק ישראל ישנה את המדיניות הקיימת באופן חד. בדומה לאנגליה, גם את ציון הברומטר של ישראל אפשר לסכם כ"טוב, אך טעון שיפור".

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, הוא משקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat