הברומטר הכלכלי- אוקטובר 2018

מצבה הטוב של כלכלת ארה"ב אינו מראה לעת עתה כל סימני התמתנות. לאחרונה שבר שיעור האבטלה שיא ארוך-שנים, כאשר ירד ל- 3.7% בלבד. נתון כה נמוך של שיעור האבטלה לא נרשם מאז ספטמבר 1969. יש לציין כי מועצת נגידי הפדרל ריזרב חידשה לאחרונה שוב את תחזיותיה לטווח הקצר והארוך עבור מספר פרמטרים כלכליים, מהן ניתן להסיק כי בכירי הפד מעריכים שמצבו הנוכחי של שוק העבודה "מתוח" מעבר למצב של שיווי-משקל. ממצאים אלו מעלים חשש שמא התחממות הכלכלה האמריקאית הינה מופרזת, ובהתאם מתקרבת קריאת הברומטר של כלכלה זו לגבול העליון של האיזור הבטוח.

הכלכלה הישראלית מצליחה לשמר את המומנטום שהחל להתפתח עם פרסום הנתונים המרשימים של צמיחת התמ"ג ברבעון הראשון של השנה לפני כמה חודשים. על פי תחזית המחקר של בנק ישראל אשר פורסמה במקביל להחלטת הריבית האחרונה, צפוי קצב צמיחת התמ"ג השנתי לרדת בכמה פרומיל בשנתיים הבאות. לעת עתה, שומר בנק ישראל על מדיניות מרחיבה למדי אשר נראית מובנת לאור האינפלציה המתונה מאד (עדיין). סיכום הנתונים מצביע כי על אף שיפור בחודשים האחרונים, מצבה של ישראל עדיין טעון שיפור.

כלכלת גוש האירו הפגינה שיפור ברמת האבטלה, אשר ירדה לרמה של 8.1%. בנוסף, טיפס שיעור האינפלציה של 12 החודשים האחרונים בגוש בעוד פרומיל אחד, לרמת 2.1%. כלכלת הגוש עדיין מתאפיינת בביצועים מתונים יותר מיתר איזורי העולם. הדבר מתבטא גם בניהול המדיניות המוניטרית: העלאת ריבית ראשונה בגוש לפני קיץ 2019 אינה אופציה ריאלית.

באנגליה נמשכת אי הודאות הפוליטית והכלכלית סביב תהליך הברקזיט. באורח פרדוקסלי, אי-ודאות זו דווקא תרמה לנתונים הכלכליים בזכות הקדמת רכישות וצבירת מלאים של הבריטים, בשל החשש מהפרעה למהלך המסחר התקין עקב תהליך התנתקות לא-מסודר. עם זאת, השפעות מעין אלו הינן קצרות-טווח באופיין, ונראה כי נתוני אוקטובר ממחישים את הנסיגה המתבקשת בשיעורי צמיחת התמ"ג ובשיעור האינפלציה לאור התפוגגותן. בסיכום סך הנתונים, נראה כי הכלכלה האנגלית עדיין רחוקה במידה לא-מבוטלת ממיצוי הפוטנציאל שלה.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, הוא משקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

WhatsApp chat