הברומטר הכלכלי- ספטמבר 2018

כלכלת ישראל הציגה בחודש החולף נסיגה בחלק מהאינדיקטורים המהותיים, ולכן נראה כי מצבה מעט התקרר לאחרונה. בין הנתונים אשר הציגו חולשה היה שיעור האינפלציה, אשר הקצב שלו ב- 12 החודשים האחרונים נסג לרמה של 1.2%, וזאת לעומת קצב של 1.4% שדווח בחודש הקודם ומעט פחות בחודש שקדם לכך. מדד המחירים לחודש אוגוסט 2018 היה נמוך יותר מהערכות החזאים. ברמתו הנוכחית, קצב האינפלציה נמצא אך מעט מעל התחום התחתון של יעדי האינפלציה של בנק ישראל (טווח היעד הינו 1% עד 3%). עובדה זו מדגימה את דבריה של נגידת בנק ישראל לאחרונה, אשר טענה כי קצב האינפלציה אמנם עלה לאחרונה, אך "לא התבסס" בתוך הטווח המיועד לו. נראה כי החזאים מקבלים הערכה זו בנוקבם תחזית מתונה של כ- 1% או מעט פחות לאינפלציה הצפויה ב- 12 החודשים הבאים.

מצבה של ארצות הברית לא השתנה באופן מהותי בעת האחרונה. בצד התמתנות קלה ומבורכת בתחום האינפלציה, גרם תיקון לאחור לנתוני צמיחת התמ"ג ברבעון השני 2018 לעלייה קלה של קצב הצמיחה בארבעת הרבעונים האחרונים ל- 2.9%. מלחמת הסחר מרכזת מעט פחות כותרות בתקופה האחרונה: המחלוקות עם מקסיקו וקנדה נפתרו, ובינתיים הוטלו הגבלות על סחורה סינית בשווי 200 מיליארד דולר בשנה. השלכות צעדים אלו טרם התבררו במלואן. ריבית הבנק המרכזי לא השתנתה בחודשיים האחרונים, אבל לא בגלל שאין כוונה כזו, אלא כי לא התקיימה לאחרונה פגישה של מועצת הנגידים. למרות זאת, לגבי הפגישה הצפויה של הפד בעוד מספר ימים, מעניק שוק החוזים העתידיים על הריבית הסתברות של יותר מ- 90% לעלייה של כרבע אחוז לפחות בריבית. יש לציין כי המשקיעים מעניקים הסתברות של 0% להישארות הריבית הנוכחית על כנה. העלאה נוספת של הריבית צפויה בדצמבר בהסתברות גבוהה. לפיכך נראה כי הכלכלה האמריקאית עדיין במומנטום חיובי מאד, ומועצת הנגידים נוקטת במדיניות מתאימה ומשדרת ציפיות להגברת הרסן.

מצבה של כלכלת אירופה ממשיך להשתנות באיטיות מפליגה. האינדיקציות הכלכליות העיקריות מצביעות על צמיחה בקצב סביר, אולם יש לזכור כי ביצועים אלו מושגים בזכות מדיניות מוניטרית מקלה במיוחד. שיעור האבטלה, אשר רשם עוד שיפור קל לאחרונה לרמת 8.2% עדיין כפול מזה שנרשם במרבית העולם המפותח. שביב תקווה קל נבע מהצהרות הבנק המרכזי בהודעת לעיתונות שהתלוותה להחלטה להשאיר את הריבית על כנה. בהודעה ציינו הבנקאים כי בדעתם לחתוך במחצית את הזרמת הנזילות החודשית לשווקים החל מחודש אוקטובר. זהו סימן מעט מעודד, כיון שבכך רומזים הבנקאים כי מצבו של המשק האירופאי מעט חסון יותר, וכי לדעתם המשק יכול להמשיך הלאה עם פחות תמיכה. למרות זאת, קריאת הברומטר של גוש האירו מצביעה עדיין על כך שזו האיזור החלש ביותר מבין כל הכלכלות אחריהן עוקב האינדיקטור.

בכלכלת אנגליה לא חלו שינויים מהותיים לאחרונה. קברניטי האי הבריטי טרם גיבשו נוסחה לעזיבת האיחוד האירופי, מה שמכונה "ברקזיט". ישנו קונצנזוס רחב שעזיבה לא-מאורגנת של האיחוד עלולה להזיק לכלכלה הבריטית. לפי הדיווחים, חוסר החלטיות הממשל בנושא אף תורם למידה מסוימת של אי-יציבות פוליטית.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, הוא משקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat