הברומטר הכלכלי- אוגוסט 2018

האומדן הראשון של נתוני צמיחת התמ"ג בישראל ברבעון השני של 2018 עמד על 2.0% (קצב שנתי), הרבה פחות מהנתון החריג שפורסם קודם ביחס לצמיחה ברבעון הראשון של השנה (אשר אף תוקן בדיעבד עוד מעלה ל- 4.8%). הירידה בקצב הצמיחה ברבעון השני תואמת יותר את המציאות בשטח, להבדיל מזו המושפעת מתופעות סטטיסטיות חולפות. עם זאת, כיון שמדידת הברומטר מתייחסת לצמיחה בארבעת הרבעונים, התנודתיות במדידת הצמיחה "מוחלקת" בו באופן טבעי, וקצב הצמיחה בטווח מדידה זה עדיין עומד על קצב נאה של כ- 4%. תופעה דומה התרחשה עם מדידת האינפלציה, אשר אמנם הסתכמה ב- 0% בחודש יולי 2018, אולם בהסתכלות של 12 החודשים האחרונים, מגמת ההתחזקות באינפלציה עדיין ניכרת עם עלייה של 1.4% בתקופה זו. בסיכום נתוני החודש החולף, הכלכלה הישראלית נראית עדיין במצב מאושש ביחס לתחילת 2018, אך עדיין אינה ממצה לחלוטין את הפוטנציאל הטמון בה.

הכלכלה האמריקאית ממשיכה לשדר סימני צמיחה, והאינדיקציות שהיא מפיקה אף מצביעים על המשך ההתחממות: בעיקר גידול קל נוסף בשיעור האינפלציה ושחיקה קלה בשיעור האבטלה. מצבה הכלכלי של ארה"ב הוא טוב ואף מעבר לכך: עובדה זו משתקפת גם בקריאת הברומטר של מדינה זו, הנמצא מעט מעבר לטווח האופטימלי. משימתו העיקרית של הפדרל ריזרב בחודשים הקרובים תהיה המשך הפעלת ריסון מוניטרי המתגבר במתינות, מתוך מטרה לרסן את את המשק מלהגיע להתקדמות מהירה מדי.

בחודש האחרון הצליחה האינפלציה בגוש האירופי לטפס עוד פרומיל אחד ל- 2.1% ושיעור האבטלה ירד במקביל בפרומיל אחד ל- 8.3%. נתונים אלו מעודדים לכשעצמם, אם כי שיעור האבטלה ממשיך להיות גבוה אבסולוטית, וקצב השיפור בו מתון יתר על המידה. קצב צמיחת התמ"ג שדווח לאחרונה עמד על 2.2% מול הרבעון המקביל בשנת 2017 (במונחים שנתיים) ואף נסוג קמעא. עם זאת, אין לצפות לגידול מהותי בקצב צמיחת התמ"ג באירופה, כיון שכלכלתה צומחת מסורתית בקצב נמוך יותר (וגם קצב גידול האוכלוסין בה נמוך מאיזורים אחרים בעולם), וקצב הצמיחה הנוכחי הינו אף גבוה מפוטנציאל הצמיחה ארוך הטווח של היבשת (בזכות הקלה מונטרית מתמשכת). כלכלת אירופה עדיין מתאפיינת בחוסר איזון ולכן זוכה רק לציון בינוני בחישוב הברומטר לעת זו.

כלכלת אנגליה סיימה את החודש החולף עם שיפור במצבה. קצב צמיחת התמ"ג של הכלכלה הבריטית שופר במעט ל- 1.3% בארבעת הרבעונים האחרונים. במקביל, חלה ירידה נוספת של שיעור האבטלה ל- 4%, אשר הינו הנמוך ביותר שידע האי הבריטי מתחילת 2018, ונע במגמה דומה למה שחווות הכלכלות האמריקאית והישראלית. יחד עם שיפור הנתונים, מתרחשת בימים אלו באנגליה דרמה עסקית וכלכלית, על רקע קשיים המסתמנים בסיכום תהליך ה"ברקזיט" מול האיחוד האירופאי. להתנתקות אנגליה מהאיחוד ישנן משמעויות כלכליות רבות, אשר בהיעדר הסכמה בין הצדדים עלולות להפריע למהלך העסקים התקין. מסיבה זו, מתלבטות חברות בריטיות לגבי הצורך ביצירת מלאים במטרה להקל על תקופת המעבר. למרבית האירוניה, עשויה הקדמת ההצטיידות דווקא לגרום להאצה נקודתית בקצב הצמיחה, וייתכן כי תופעה זו כבר החלה להשפיע על נתוני האי.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, הוא משקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat