הברומטר הכלכלי- יולי 2018

זינוק משמעותי נוסף במיצובה של הכלכלה הישראלית, למול הפוטנציאל שלה, נרשם במהלך החודש החולף. הנתון היחידי שרשם שינוי כה משמעותי במהלך התקופה האחרונה הוא האינפלציה בראייה היסטורית של 12 החודשים האחרונים. נתון זה קפץ מ- 0.50% בסוף החודש שעבר, ל- 1.30% בעת הנוכחית. התגברות קצב עליית המחירים במשק הישראלי ניכרת בחודשים האחרונים באופן ברור. בהסתכלות על חלון היסטורי של 12 חודשים, חל שינוי כה מהותי לאחרונה בשל אלמנט טכני בעיקרו: בחודש יוני 2017, אשר יצא החודש מחלון זה ירדו המחירים בצורה חדה 0.7%-. לעומת זאת, בחודש יוני 2018 חלה דווקא עליית מחירים מתונה. נראה כי עדיין מעט מוקדם לקבוע האם העלייה בקצב האינפלציה הינה ברת-קיימא, אך מהנתונים שפורסמו עד עתה ניכרת התחממות ברורה של הכלכלה הישראלית.

סימני ההאצה של כלכלת ארה"ב נבלמו מעט לאחרונה, ואף ניכרת נסיגה בחלק מהנתונים. למרות זאת, יש לפרש התפתחויות אלו דווקא כהתרחשות חיובית, שכן כלכלה שממשיכה להאיץ את מהירותה ללא שליטה נתונה גם כן לסיכון. קצב האינפלציה רשם עלייה קטנה נוספת לאחרונה, אולם שיעורו לא חריג ואינו מהווה סיכון משמעותי כעת. שיעור האבטלה- הנמוך מאד באופן אבסולוטי, וגם באופן יחסי לעבר ומאפייני המשק בטווח הארוך, רשם עליה קלה ל- 4%. נגיד הבנק האמריקאי רמז לאחרונה כי יש בדעת הבנק המרכזי להמשיך בעוד 2 העלאות ריבית ב- 2018, ובכך חיזק את ציפיות המשקיעים בנושא. קשה להתייחס לכלכלה האמריקאית מבלי להזכיר את מלחמות הסחר שמנהל דונלד טראמפ מול מדינות רבות מאד בעולם. עם זאת, נראה כי מלחמות אלו מתקיימות עד-כה בעיקר בחדרי תדרוך עיתונאים ובטוויטר, ויעבור עוד זמן מה לפני שתהיה להן השפעה ריאלית ברורה.

הגוש האירופי רשם בחודש החולף שיפור קל מאד במצבו ביחס לקריאות הנתונים הכלכליים של החודש שעבר. למרות זאת, יש לראות בכך הישג לא מבוטל כיון שבחודשיים האחרונים חלה עלייה חדה יחסית ברמת האינפלציה בגוש האירו אשר קיים ספק אם תוכל להישמר לאורך זמן ברמתה הנוכחית. בינתיים נשמרת האינפלציה על קצב של מעל 2%, ויש לקוות כי גוש האירו לא ייסוג חזרה לטריטוריה של 1% פלוס שאיפיינה אותו לפני הקיץ. במקביל נרשם שיפור קל נוסף במצב התעסוקה: שיעור האבטלה בגוש, אשר הינו יותר מכפול משיעורה בארה"ב, ישראל או אנגליה, רשם עוד שיפור קטן לכיוון 8.4%. בסיכום כל הנתונים, נראה כי קריאת הברומטר של הגוש הינה הטובה ביותר מאז תחילת חישובו בדצמבר 2016, ונמצאת במגמת שיפור, אם כי מגמה זו הינה מאד איטית.

כלכלת אנגליה סיימה את החודש החולף ללא שינוי מהותי במצבה. על אף חוזקות מסוימות של כלכלה זו ביחס לגוש האירו השכן (למשל רמת האבטלה הנמוכה יחסית באי הבריטי), ניכר כי קצב צמיחת הכלכלה הבריטית נמוך יחסית לזה של גוש האירו.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, הוא משקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט יותר על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat