הברומטר הכלכלי- יוני 2018

הנתונים שפורסמו לאחרונה לגבי הכלכלה הישראלית, המשיכו לתמוך במגמה החיובית המסתמנת בתקופה האחרונה. אמנם נתון האבטלה המעודכן עלה מעט, אולם גם בשיעור בסך 3.9% נותרת רמת התעסוקה במשק גבוהה מאד ואחד הגבוהים בקרב השווקים המפותחים. העדכון השני לנתון צמיחת התמ"ג בארבעת הרבעונים האחרונים המשיך לתמוך בנתון המפתיע והגבוה שחושב בסמוך לתום הרבעון הראשון של 2018. בנוסף, גם רמת האינפלציה של 12 החודשים האחרונים ממשיכה לטפס, ומסתמן קונצנזוס מתרחב והולך בקרב חזאים לעלייה בקצב האינפלציה בעת הקרובה. ישנם חזאים שאף מעריכים כי מדד המחירים יעלה בכ- 1.5% במהלך השנה הקרובה. סיכום הממצאים מראה כי כלכלת ישראל ממשיכה לשדר סימני ההתחממות, אך יש לה עוד מרווח התקדמות עד מיצוי מאוזן של הפוטנציאל שלה.

סימני החיוניות של כלכלת ארה"ב ממשיכים להתחזק. נראה כי השיפור בנתונים יחייב תשומת לב מיוחדת מצד קברניטי המשק, על מנת למנוע מצב של התחממות מהירה מדי. במהלך החודש האחרון הועלתה ריבית הבנק המרכזי, והיו"ר הטרי של מועצת נגידי הפדרל ריזרב רמז כי ייתכנו השנה העלאות ריבית נוספות ביחס לציפיות המשקיעים המוקדמות. עלייה קלה נוספת של שיעור האינפלציה ב- 12 החודשים האחרונים, כמו גם שיפור קל ברמת התעסוקה במשק תרמו לשיפור קריאת הברומטר של הכלכלה האמריקאית. רמת הברומטר הנוכחית- 58%, הינה מעט גבוהה מנתון של צמיחה מאוזנת לאורך זמן. בנקודה זו, שיפור נוסף בנתונים—למשל ירידה נוספת בשיעור האבטלה, או עליה בשיעור האינפלציה, עלולים דווקא להזיק לצמיחת המשק בעתיד, ונראה כי הקשחה קלה של מדיניות הפד אכן במקומה בעת זו.

קריאת הברומטר של כלכלת גוש האירו רשמה גם היא שיפור—ואפילו חד, במהלך החודש החולף. השינוי העיקרי שחלו במספרי הגוש בתקופה האחרונה היה נתון האינפלציה, אשר הצביע על עליה של 1.9% במהלך 12 החודשים האחרונים. זאת לעומת עלייה של 1.2% (בהסתכלות של 12 חודשים לאחור) עליה דיווח בחודש שעבר. נתון זה נחשב מפתיע, אולם הושפע בסדר גודל משמעותי של כ- 0.5% ויותר מגורמים עונתיים וחד-פעמיים (כגון מחירי מזון, והתייקרות מחירי האנרגיה). מכאן ניתן להסיק כי קצב האינפלציה הכולל עליו דווח צפוי להתמתן בעתיד הקרוב. על אף שינוי מועט בנתוני היבשת, החליט הבנק המרכזי האירופאי בכל זאת לסיים עד סופה של 2018 את תוכנית רכישות האג"ח שהינו מקיים בשנים האחרונות. עם זאת, ציין הבנק המרכזי כי הריבית לא תועלה לפחות עד קיץ 2019—מה שנראה כהערכה תואמת לקריאת הברומטר המתונה של הגוש.

כלכלת אנגליה חותמת את הניתוח של חודש יוני עם שיפור קל בלבד במצבה, אשר משקף דמיון רב להתפתחויות האחרונות בגוש האירו. מרבית נתוני האי הבריטי לא השתנו בתקופה האחרונה, אולם כמו ביבשת אירופה, גם באגליה חלה עלייה ברמת האינפלציה לעומת המדידה של החודש הקודם. עליה קלה זו של 0.1% בשיעור האינפלציה של 12 החודשים האחרונים הינו הסיבה העיקרית לשדרוג מצבה של אנגליה לעומת החודש הקודם. עם זאת, יש לציין כי חזאים העריכו כי העלייה בשיעור האינפלציה תהיה מעט מהותית יותר ולכן נתפסו הנתונים כאינדיקציה להאטה בקצב העלאת הריבית לו ציפו המשקיעים.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, הוא משקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט יותר על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

WhatsApp chat