הברומטר הכלכלי- מאי 2018

ההפתעה של הגדולה של החודש שמורה לכלכלת ישראל, ולא בגלל זכייתה בתחרות האירויזיון. נתון צמיחת התמ"ג שפורסם ביחס לרבעון הראשון 2018 היה גבוה יחסית, ואף הצליח להפתיע חלק ניכר מהחזאים. ביחס לרבעון הראשון אשתקד, צמח התוצר המקומי הגולמי של ישראל ברבעון הראשון 2018 בכ- 4.0%. למעשה, עלייתו החדה של קצב צמיחת המשק ביחס לנתון שהיה ידוע בחודש שעבר (2.9%+ בלבד) היא האחראית העיקרית לשיפור בניקוד שמקבלת כלכלת ישראל בחודש מאי 2018. בצד ההפתעה מהנתונים החזקים, ישנם גם ספקות ביחס להשלכות הזמניות של שינויי המיסוי על דפוסי רכישות רכבים, והעובדה שהנתון שפורסם הוא מבוסס על אומדן ראשון (מתוך שלושה) של הפעילות במהלך הרבעון הראשון 2018, ולכן עשוי להשתנות במדידות עתידיות. עם זאת, גם בפרמטרים נוספים נראה שיפור נוסף במצבה של ישראל, כגון שיעור האינפלציה אשר טיפס קלות ל- 0.4% ב- 12 החודשים האחרונים  ושחיקה מפתיעה נוספת ברמת האבטלה ל- 3.6%. קריאת הברומטר הכלכלי של ישראל בתקופה זו מצביעה על שיפור מהותי ביחס לחודש שעבר, וסגירה של חלק ניכר מהפער בין מצב הכלכלה והפוטנציאל שלה. יש לקוות כי הנתונים יתייצבו במדידות החוזרות על מספרים קרובים לאלו שפורסמו עד כה.

ארצות הברית הצטרפה החודש לישראל עת שבר שיעור האבטלה שם את מחסום ה- 4%. בנוסף, נמשך השיפור בצמיחת התוצר של הכלכלה האמריקאית. ביחס לרבעון הרביעי 2017 צמח התמ"ג האמריקאי ברבעון הראשון 2018 כ- 2.3% (בקצב שנתי), אולם המדידה ביחס לרבעון המקביל אשתקד– אשר מנטרלת טוב יותר את העונתיות, מראה שיפור גדול יותר בשיעור הצמיחה השנתי ל- 2.9%. השיפור הנוסף במשק האמריקאי מחזק את מעמדו כאחד המשקים הבודדים בעולם הממצים את פוטנציאל ההתפתחות שלהם בעת הנוכחית.

שיעור הצמיחה בגוש האירו גבוה בעת האחרונה מפוטנציאל הצמיחה ארוך הטווח שלו. מצב זה מתאפשר הודות להקלה מוניטרית רחבת-היקף הבאה לידי ביטוי בריבית נמוכה עד שלילית והזרמת כמויות כסף גדולות לתוך שווקי אגרות החוב של היבשת. הגיוני להניח כי שיעור צמיחת התמ"ג האירופאי יירד בעתיד, אולם ירידתו במהלך החודש החולף נתפסת כאינדיקציה שלילית, היות ותהליך ההקלה המוניטרית כלל לא קרוב לנקודת תפנית משמעותית אשר אולי תרמז על סיומו העתידי. נתון נוסף אשר לא תרם לשיפור התמונה הכוללת היה שיעור האינפלציה אשר בחודש החולף נותר אך מעט מעל 1% (במדידה מצטברת של 12 החודשים האחרונים) והתאפיין במגמת ירידה. בשל ההרעה בשני נתונים אלו (ובשל ההתקדמות המפתיעה של כלכלת ישראל), נסג מיצובו של המשק האירופאי לתחתית הדירוג ביחס למדינות האחרות אחריהן עוקב הברומטר הכלכלי וכעת הינו נתפס כמשק הרחוק ביותר מתוואי של התפתחות יציבה.

בניגוד לחתונה המלכותית של הנסיך הארי עם בחירת ליבו, נראה כי המגמות האחרונות בכלכלה הבריטית לא סיפקו לאזרחי הממלכה סיבות מיוחדות לשמוח. לא מפתיע לגלות כי נסיגת שיעור הצמיחה בגוש האירו התלוותה לשחיקה בסדר גודל דומה גם בצמיחת הכלכלה הבריטית—אשר מקיימת קשרי מסחר הדוקים עם משקי היבשת. בנוסף, חלקה שחיקה קלה נוספת של שיעור האינפלציה לרמה של 2.2%. ירידה שיעור האינפלציה לאיזור "נורמלי" של 2% הינה טובה למשק, והינה מתבקשת לאור התפוגגות השפעת הפיחות בליש"ט עליה, אך המבחן הגדול של קברניטי המשק יהיה יכולתם לשמר את קצב האינפלציה מנסיגה לרמות הנמוכות-מדי המאפיינות את גוש האירו. בסיכום נתוני החודש החולף, נראה כי הכלכלה הבריטית התקררה לאחרונה והתרחקה ממימוש הפוטנציאל שלה.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, הוא משקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט יותר על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat