הברומטר הכלכלי- אפריל 2018

הפעילות הכלכלית במשק האמריקאי עלתה מדרגה נוספת בחודש האחרון. על אף שנתוני האינפלציה שפורסמו לחודש מרץ לא היוו הפתעה חריגה (עלתה ב- 0.2% בהתאם לצפי), הרי שהאינפלציה המצטברת ב- 12 החודשים האחרונים טיפסה וחצתה את רף ה- 2%. ללא ניכוי מרכיבי המזון והאנרגיה, אף עמד קצב האינפלציה ב- 12 החודשים האחרונים על כמעט 2.5%. עם זאת, יש לציין כי עליית המדרגה בשיעור האינפלציה בתקופה זו הינה תופעה הקשורה גם לעונתיות, ועשויה להתמתן בהמשך השנה. קצב צמיחת התמ"ג בארבעת הרבעונים האחרונים עודכן מעט מעלה ל- 2.6%, רק פרומיל בודדים מתחת לקצב צמיחת התמ"ג של ישראל (מהאחרונה מקובל לצפות כי תצמח בקצב מהיר יותר, בשל גידול האוכלוסין).
סך מאזן הנתונים הכלכליים שפורסמו לגבי המשק האמריקאי ממשיך להצביע על התרחבות בריאה של הכלכלה בתואם לפוטנציאל שלה.

בישראל לא חלו שינויים מהותיים במרבית הפרמטרים הכלכליים בתקופה האחרונה. מסתמן כי ירידת שיעור האבטלה לרמות של מתחת ל- 4% לפני כחודשיים אינה נובעת מקונקיוקטורה סטטיסטית, והנתון שפורסם לאחרונה בנושא הצביע על יציבות. עם זאת, מלבד התעסוקה הגבוהה במשק, יתר הפרמטרים הכלכליים מצביעים על חולשה של כלכלת ישראל. שיעור האינפלציה עדיין מרחף בקרבת האפס. צמיחת התמ"ג בישראל דומה לצמיחתו במשקי מפותחים במערב (2.9% בארבעת הרבעונים האחרונים), אולם על רקע הצמיחה המהירה ביותר באוכלוסין בישראל ביחס למשקים אלו, מתקבל כי צמיחת התמ"ג לנפש נמוכה בהרבה, ואף ניתן להגדירה כמאכזבת.
סיכום נתוני החודש האחרון אינו מעלה שינוי מהותי במצבה של כלכלת ישראל, אשר רחוקה מאד ממיצוי הפוטנציאל שלה לעת עתה.

גוש האירו ממשיך להתנדנד בין תקווה לייאוש, והנתונים שפורסמו בתקופה האחרונה חיזקו מעט את מחנה האופטימיסטים. לאחר שבחודש שעבר התבשרנו על ירידה בשיעור האינפלציה המצטברת ל- 12 חודש לרמה של 1.1% בלבד, החודש אנו רואים שוב עליה קלה של נתון זה ל- 1.3%. קצב עליית מחירים זה כמובן אינו בריא לכלכלה, אך לפחות מגמת החולשה במדד המחירים נבלמה. במקביל, רשמו שני אינדיקטורים כלכליים חשובים נוספים התקדמות קטנה של 0.1% כל אחד: שיעור האבטלה ירד קמעא ל- 8.5% וצמיחת התמ"ג בארבעת הרבעונים האחרונים עלתה ל- 2.8%. האחרון הינו שיעור מרשים מאד, וברור כי אינו בר קיימא. למרות חודש חיובי של נתונים, וצמיחת התמ"ג המהירה, נראה כי "המנוע" של כלכלת האירו רחוק מלעבוד באופן אופטימלי.
על כן, קריאת הברומטר של הגוש מצביעה החודש אמנם על התקדמות, אך גם על ריחוק יחסי מהאופטימום.

באנגליה ממשיכה מגמת "הנירמול" של קצב האינפלציה, אשר נובעת מהתפוגגות השפעת פיחות הלירה שטרלינג לאחר אירוע הברקזיט. נתון האינפלציה האחרון שפורסם באי הבריטי עבור 12 החודשים האחרונים עמד על 2.3%, הנמצא כבר במרחק סביר למדי מיעד האינפלציה של הבנק המרכזי (2%). יש לציין כי בכירי הבנק התנבאו, במסגרת דיווח לציבור לפני כחודשיים, שהאינפלציה תישמר באיזור 3% בטווח הקצר. "הפספוס" בתחזית מזמין את ההשערה כי ירידת האינפלציה בפועל לרמות נמוכות יותר מצביעה על חולשות במשק שקברניטי המשק לא צפו. בדומה למגמה הגלובלית, גם באנגליה הצטמצם קלות שיעור האבטלה לרמה נמוכה של 4.2% בלבד.
בסך הכולל תפקודה הכולל של הכלכלה האנגלית אינו גרוע ביחס לפוטנציאל שלה, והיא אינה רחוקה ממיצויו כפי ישראל או אירופה. על כן מצביע הברומטר שלה על הציון השני בטיבו מבין מדינות המדידה.

 

 

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, הוא משקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט יותר על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat