הברומטר הכלכלי- מרץ 2018

הנתונים הכלכליים שהתפרסמו בארצות הברית בחודש החולף היו טובים, ואיששו את את הפרסומים הקודמים לגבי היציבות בהתאוששות הכלכלה האמריקאית. כצפוי, החליטה מועצת נגידי הבנק הפדרלי המרכזי (בראשותו של יושב ראש חדש, ג'רום פאואל במקום ג'נט ילן) על העלאת הריבית בכ- 0.25%, דבר המעיד כי גם קברניטי המשק סבורים כי חלה בו התקדמות הדרגתית. בכירי הפד ממשיכים להעריך כי ב- 2018 יחולו 3 העלאות ריבית, וכך גם ב- 2019, והערכות אלו מחזקות גם כן את הצפי החיובי לכלכלה. על אף החששות ששידרו השווקים בחודשים האחרונים מעליית מדרגה ברמת האינפלציה, ממשיכים המחירים לצרכן לעלות בקצב מתון שבאיזור 2% בשנה. לסיכום, נתוני חודש מרץ מצביעים על כך כי כלכלת ארה"ב נמצאת קרוב מאד לנקודת שיווי משקל של צמיחה מאוזנת.

בישראל ירד שיעור האבטלה בחדות ובאופן מפתיע ל- 3.7% בלבד, ובכך הפכה ישראל למדינה בעלת שיעור האבטלה הנמוך ביותר בקרב המדינות אחריהן עוקב הברומטר הכלכלי. הצניחה בשיעור האבטלה בינואר מצטרפת לירידה בשיעור דומה בחודש דצמבר 2017, ובמהלך החודשיים האחרונים ירדה רמת האבטלה בישראל בשיעור משמעותי מאד של כ- 0.5%. שיעור האינפלציה רשם עלייה קלה מאד הודות למדד פברואר 2018, אשר גם היה ברף העליון של התחזיות. עם זאת, האינפלציה המצטברת בישראל ב- 12 החודשים האחרונים עדיין נמוכה מדי, והסתכמה ב- 0.2% בלבד. גם בהיבט זה, נמצאת ישראל בתחתית טבלת ההשוואה למשקים האחרים הנכללים בפרסום זה. בסיכום נתוני החודש, ניתן לקבוע כי מצבה הכלכלי של ישראל השתפר במידת מה בחודשים האחרונים– בעיקר על הגידול בשיעור התעסוקה, אולם צמיחת המשק עדיין מתונה מאד ומתאוששת באיטיות רבה.

נתון האינפלציה של גוש האירו היווה לאחרונה אכזבה ניכרת, והסתכם בכ- 1.1% בלבד ב- 12 החודשים האחרונים. היעדרה של עליית מחירים נמרצת יותר מטרידה במיוחד על רקע הסיוע המוניטרי המתמשך של הבנק המרכזי האירופי. למרות השחיקה בשיעור האינפלציה, שיעור צמיחת התמ"ג בגוש נשמר עדיין גבוה, ושיעור האבטלה אף הצליח לרשום צמצום קל ל- 8.6%, למרות שהאחרון הינו עדיין גבוה מדי ומצביע על פער רחב בין פוטנציאל התפוקה של המשק והתפוקה בפועל. סך חלקי התמונה המקרו-כלכלית באירופה מצביע עדיין על צורך ניכר של המשק בסיוע מוניטרי למשך תקופה לא-מבוטלת. בהתאם לכך, לאחרונה נסוגה מעט קריאת הברומטר של הגוש.

באנגליה התחילה האינפלציה המהירה סוף סוף לסגת והסתכמה בכ- 2.5% ב- 12 החודשים האחרונים. על אף שקצב אינפלציה זה אינו מאיים על המשק (ואף עשוי להיחשב רצוי) הרי שבאנגליה הוא נגרם מהסיבות "הלא-נכונות"– קרי פיחות הלירה שטרלינג על רקע הברקזיט. פיחות הליש"ט נובע מגורמים אקסוגניים, אשר חלקם אף פוגעים בהזדמנויות הצמיחה של אנגליה. עם זאת, אין ספק כי היצוא הבריטי (המהווה כ- 28% מהתמ"ג) מפיק מהפיחות תועלת, עקב שיפור בכושר התחרות שלו. שיעור האבטלה באי הבריטי נמצא בטריטוריה בריאה של קצת מעל 4% ואף ירד קלות בחודש האחרון. בחינת סך הנתונים של אנגליה מובילה למסקנה כי משק זה עדיין נמצא באיזור ביניים שבין המשקים החלשים וארה"ב מבחינת מיצוי הפוטנציאל הכלכלי שלו.

ברומטר כלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, הוא משקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט יותר על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat