הברומטר הכלכלי- פברואר 2018

נתון שיעור האבטלה האחרון שפורסם בישראל הצביע על ירידה משמעותית ל- 4.0% בלבד, זאת בהשוואה למדידה הקודמת של 4.3% מנובמבר 2017. מול נתון חיובי זה עומד נתון שיעור האינפלציה אשר פורסם במחצית פברואר, לפיו ירד מדד המחירים לצרכן בינואר 2018 בכ- 0.5%. קריאה זו הייתה בחלק התחתון של טווח התחזיות. יש לציין כי מדד ינואר מתאפיין בעונתיות ונוטה להיות נמוך מיתר חודשי השנה, אך ינואר 2018 היה חלש יותר מינואר 2017. לפיכך, המדד האחרון שפורסם הוריד מעט את האינפלציה המצטברת בישראל (בחלון זמן של 12 החודשים האחרונים) ל- 0.1% בלבד. ביתר הפרמטרים של הכלכלה הישראלית בהם מתחשב הברומטר לא חל שינוי מהותי. שילוב כל הגורמים הרלבנטיים הביא להערכה לפיה הכלכלה הישראלית ממשיכה את המומנטום של העת האחרונה, אולם עדיין לא מצליחה לצמצם את הפער הגדול עד למימוש פוטנציאל צמיחה מאוזנת.

הנתון המקרו-כלכלי המשמעותי ביותר שפורסם בארה"ב בעת האחרונה הוא השכר לשעת עבודה, אשר הצביע על עלייה של 2.9% ב- 12 החודשים האחרונים. נתון זה הינו גם האחראי לחלק גדול מהתנודתיות שנרשמת בשווקי המניות הגלובליים לאחרונה. חששם של המשקיעים נובע מההשלכות של עליית השכר על האינפלציה, וכתוצאה מכך על מידת הריסון בה ינקוט הפדרל ריזרב. למרות זאת, שיעור האינפלציה במשק האמריקאי נראה בינתיים בשליטה טובה, והסתכם בכ- 2.1%: כלומר רחוק מלסכן את היציבות במשק, או להתקרב יתר על המידה לאיזור אשר יגרום לפדרל ריזרב להקשיח את מדיניותו באופן חריף. שיעור האינפלציה בניכוי רכיבי מזון ואנרגיה (רכיבים אלו יוצרים לעיתים רעש שמטשטש את המגמה השלטת) אף עלה בשנה האחרונה בפחות, 1.8% בלבד.

מעבר לאמור לעיל, ממשיכה מצבה המקרו כלכלי של ארה"ב להיראות מאוזן וקריאת הברומטר שלה נותרה על 49%– נקודת שיווי משקל מושלם של צמיחה מאוזנת.

בכלכלת גוש האירו התפרסמו אינדיקטורים כלכליים אשר התאפיינו במגמות סותרות. שיעור צמיחת התמ"ג בגוש בארבעת הרבעונים האחרונים עודכן מעט כלפי מעלה (ל- 2.7% במקום 2.6%). יש לציין כי שיעור צמיחה זה הינו מהיר מפוטנציאל הצמיחה של הגוש במצב של "שיווי משקל", וכנראה יירד בטווח הבינוני והארוך- עת תרוסן המדיניות המוניטרית. עם זאת, קצב האינפלציה ב- 12 החודשים האחרונים עדיין לא מראה סימני התאוששות מובהקים, ונסג ל- 1.3%. למרות המגמה המעורבת, חישובי הברומטר מעניקים משקל מעט גבוה יותר לביצועי צמיחת התמ"ג בפועל ועל כן קריאת הברומטר של גוש האירו לחודש זה מצביעה על צמצום נוסף של הפער בין מצב המשק ונקודת איזון של צמיחה מאוזנת בו.

ההפתעה הגדולה, ולא לטובה, של הברומטר לחודש פברואר הוא ההידרדרות במצבה של כלכלת אנגליה, אשר נבעה מתיקון לאחור של לשכת הסטטיסטיקה הבריטית של האמדנים המוקדמים של צמיחת התמ"ג ברבעון הרביעי של 2017. במחי תיקון אחד של החישובים, ירד קצב הצמיחה של התמ"ג הבריטי מ- 1.7% (שדווח בחודש שעבר) ל- 1.4% בלבד בארבעת הרבעונים האחרונים. בנוסף, חלה עלייה קלה בשיעור האבטלה באי הבריטי ל- 4.4%. בשקלול כל הגורמים, נראה כעת מצבה של הכלכלה הבריטית פחות טוב מבחודש שעבר– אולם עם קריאת ברומטר של 40% היא עדיין ביתרון על ישראל וגוש האירו.

ברומטר כלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, הוא משקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט יותר על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat