הברומטר הכלכלי- מרץ 2019

העצבנות בשווקים לאחרונה מרמזת כי המשקיעים נוטים לייחס בעת זו משקל גדול יותר לפרשנות בסגנון "חצי הכוס הריקה", אשר מתבססת על התרככות בעמדתו של הפדרל ריזרב ביחס לכמות העלאת הריבית ב- 2019, ומיתון התוכנית לצמצום מאזן הבנק הפדרלי. אין להכחיש כי שיעור הצמיחה של המשק האמריקאי צפוי להתמתן בשנים הבאות, אולם אין הדבר מצביע על בעיה מקרו-כלכלית אלא על התכנסות לקצב שמשקף את הפוטנציאל הטבעי וארוך הטווח של משק זה. בעת הנוכחית, נתוניה הכלכליים האוביקטיביים של הכלכלה האמריקאית נראים טובים, כפי בחודשים עברו. נתוני צמיחת התמ"ג של ארה"ב ביחס לתחילת 2019 עדיין לא פורסמו בציבור, ובינתיים נאלצים המשקיעים להסתמך על נתוני היסטוריים של הרבעון הרביעי 2018. על פי אלו, נראה כי ברבעון האחרון של השנה הקודמת הואט קצב צמיחת התמ"ג ביחס לצמיחה שהושגה ברבעונים השני והשלישי של 2018. עם זאת, יש לציין כי האטה בקצב הצמיחה ברבעון הרביעי אפיינה את כל שלושת השנים מ- 2015 ועד 2017, ועל כן ההאטה בצמיחה סוף 2018 אינה נראית חריגה לכשעצמה. את תמונת מצבו של המשק האמריקאי (שאינה כלל "פסימית" או "פושרת") השלימו נתונים טובים בגזרת האבטלה והאינפלציה שפורסמו לאחרונה, ושהצביעו על פעילות כלכלית ערנית.

לעומת ארה"ב, הנתונים הכלכליים באירופה ממשיכים להציג תמונה לא-מעודדת. צמיחת התמ"ג הכוללת של הגוש ירדה לרמה של 1.1% ביחס לרבעון המקביל בשנה הקודמת, והושפעה מהירידה החדה בקצב הצמיחה של הכלכלה הגדולה בגוש- במהלך הרבעון הרביעי 2018. גם כלכלני הבנק המרכזי האירופאי מכירים בקצב הצמיחה המתון בגוש וחתכו את תחזיותיהם, ונראה כי גם בכירי הבנק מבינים כי תוכניתם לצמצום ההקלה המוניטרית החל בקיץ 2019 תיאלץ להידחות.

הנסיגה בכלכלת אנגליה, אשר נצפתה בחודשים האחרונים, נעצרה לעת עתה. במהלך החודש החולף אף פורסם כי שיעור האבטלה באי הבריטי- שנמצא ברמה נמוכה יחסית לנסיבות הכלליות (3.9% מכוח העבודה בלבד), אף ירד קמעא. עם זאת, הניתוחים הכלכליים של הכלכלה הבריטית מקבלים בעת זו חשיבות משנית, בשל העלייה באי-היציבות הפוליטית ואי-הבהירות לגבי השתתפותה של אנגליה באיחוד האירופאי. במידה ותתרחש התנתקות ללא הסכמות של אנגליה מאיחוד האירופאי, צפויה הכלכלה הבריטית לספוג פגיעה משמעותית בטווח הקצר.

הנתונים הכלכליים של ישראל שפורסמו בחודש החולף לא הכילו הפתעות מרובות, וכיוונה של המגמה הכלכלית במדינה משקף דפוס דומה לזה שנצפה החודשים האחרונים בגוש האירו ובאנגליה. האינדיקציות בכלכלה הישראלית חוו לאחרונה שחיקה (בעיקר בחודשים דצמבר 2018 וינואר 2019), ובחודשיים האחרונים חיוניות הכלכלה נראית נמוכה יותר, אך בינתיים התייצבה ברמתה החדשה. מגמת הנתונים של כלכלת ישראל אינה חד-סטרית, ואחד הנתונים המעודדים הוא שיעור האבטלה הנמוך שאף נשחק מעט בחודש האחרון (4.1% לפי הפרסום הטרי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה).

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, הוא משקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

2 מחשבות על “הברומטר הכלכלי- מרץ 2019”

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat