הברומטר הכלכלי- אפריל 2019

למרות החששות שהתפרצו לפני כמה חודשים בקרב משקיעים לגבי עתידו של המשק האמריקאי, נתוני המקרו ממשיכים להצביע על ביצועים טובים מאד שלו. קצב צמיחת התמ"ג בארבעת הרבעונים האחרונים עמד בקרבת 3%, שהינו גבוה ביחס לפוטנציאל הצמיחה של משק זה. על כן, ירידתו הצפויה של קצב צמיחה זה במהלך השנה הקרובה (כפי שבאה לידי ביטוי בתחזיות של גופים רבים, כולל אלו של בכירי הפדרל ריזרב) אינה אמורה להיתפס כחדשות שליליות. דו"ח התעסוקה שפורסם לאחרונה הצביע על אבטלה נמוכה וקצב טוב של יצירת משרות, וסייע גם הוא בהרגעת המשקיעים. בינתיים, גם עקום התשואות ההפוך (תופעה בה התשואות לפדיון של הזמן הארוך נמוכות מאלו של הזמן הקצר, בניגוד לרציונל הכלכלי הטבעי) אשר הזין את תחזיותיהם של רואי השחורות, השתטח ואף קיבל שיפוע מתון מאד כלפי מעלה, ובכך סייע להקטנת החרדה.

נתוני הגוש האירופאי מתבססים בקרבת השפל אליו הגיעו בחודשים האחרונים. על אף הסיוע המוניטרי הנרחב, קצת צמיחת כלכלת הגוש חלש מאד, וגם רמת האינפלציה הנמוכה (שאף ירדה עוד קמעא לאחרונה) מצביעה על חולשת הביקושים. שיעור האבטלה שנרשם בגוש לאחרונה הינו בין הנמוכים שדווחו מאז תחילת המשבר הפיננסי לפני יותר מעשור, אולם זוהי נחמה פורתא, שכן שיעורה האבסולוטי של האבטלה בגוש הינו כמעט כפול מזה של ארה"ב, בריטניה וישראל.

נתוניה של בריטניה גם הם לא רשמו תנודות משמעותיות. הנושא המשמעותי המלווה את המשק הבריטי בשנים האחרונות הוא סאגת הברקזיט הבלתי-נגמרת, אשר ייתכנו לה השפעות גדולות על מצב הכלכלה בטווח הקצר והבינוני. בחינת הנתונים היבשים לבדם מציגה שיפור קל במצבה הכולל של אנגליה (עקב תיקון קל של שיעור צמיחת התמ"ג לאחרונה), אולם על פרסומים חיוביים ככל שיהיו מעיבה עננת אי-הודאות של תהליך התנתקות המדינה מהאיחוד האירופאי.

המשק הישראלי הפגין התקררות במצבו בחודשים האחרונים, אשר אחד מסממניה היה ירידה ברמת האינפלציה, לאחר קפיצה מעודדת אך קצרת-ימים שחלה בה במהלך קיץ 2018. עלייה ברמת המחירים הינה באופן כללי סמן חיובי לבריאות הכלכלה, שכן עליות מחירים מתונות מהוות כוח מעודד בפסיכולוגיה הצרכנית לביצוע רכישות או הקדמה שלהן, ומכאן ברורה התרומה לצמיחה הכלכלית. מדד המחירים לחודש מרץ 2019 החזיר מעט האופטימיות שנפגעה בחודשים האחרונים בתחום זה, והחודשיים הקרובים- שמתאפיינים מסורתית בעליות מחירים מהירות יותר, יוכיחו האם יש לאופטימיות זו על מה להתבסס.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, הוא משקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat