הברומטר הכלכלי- ספטמבר 2019

בפעם השניה ברציפות הופחתה הריבית בארצות הברית (ההפחתה הקודמת בוצעה אך בחודש יולי השנה). הודעת הפדרל ריזרב שפורסמה עם ההחלטה שמה דווקא דגש על המגמות החיוביות במשק זה: המשך צמיחה מתונה, עלייה הדרגתית בכמות המשרות, ויציבות בשיעור האבטלה. הפרמטר שמציג בכל-זאת חולשה הוא שיעור האינפלציה אשר הסתכם בכ- 1.7% בלבד ב- 12 החודשים האחרונים. יש לציין כי שחיקת רמת האינפלציה בארה"ב הינה בעיקר תוצאה של ירידת מחירי האנרגיה, והאינפלציה בניטרול אנרגיה ומזון הסתכמה בכ- 2.4% ב- 12 החודשים האחרונים (והציגה דווקא עלייה לעומת 2.2% בחודש הקודם). היות ומחירי האנרגיה נוטים לזעזועים הקשורים בהיצע (כגון התערבות מלאכותית בשוק) או פעילות ספקולטיבית, נטרולם במדד המחירים לצרכן משקף לעתים טוב יותר את מצב הביקושים במשק, ולכן חישוב הברומטר דבק דווקא (כפי בעבר) בגרסת המדד המנטרלת את מחירי האנרגיה. בחודש ספטמבר 2019 גלש הברומטר של ארצות הברית קמעא מטה לכיוון 54%, בשל הירידה ברמת הריבית המוניטרית. עם זאת, שיקול כל הנתונים מראה כי מצבו הכולל של משק זה הינו דווקא מאוזן וטוב.

בישראל לא חל שינוי מהותי באינדיקטורים הכלכליים העיקריים: צמיחה, אבטלה ואינפלציה. החלטת הריבית האחרונה של בנק ישראל התקבלה בסוף אוגוסט 2019 (ללא שינוי, 0.25%), לאחר שהפדרל ריזרב כבר הפחית את הריבית פעם אחת בחודש יולי השנה. עם ההפחתה השניה של הפד, הקלות חדשות באירופה וחוסר התגובה (בינתיים) מצד בנק ישראל, מתרחב הפער בין המדיניות המוניטרית בעולם ובישראל. ייתכן כי עובדה זו לכשעצמה תיאלץ את בנק ישראל לנקוט פעולה כלשהי בכיוון הקלה מוניטרית בעת הקרובה. לאחר הירידה הניכרת בלחץ הפעילות הכלכלית מתחילתה של 2019 (על רקע ירידה מהירה באינפלציה), בחודש ספטמבר דווקא עלתה מעט קריאת הברומטר הישראלי והוא נמצא בחלקו התחתון של הטווח התקין.

המשק האירופאי ממאן להראות לעת עתה סימני שיפור. בסקירת הברומטר של החודש הקודם נכתב: "נתוני הברומטר הכלכלי של אירופה באוגוסט 2019 הינם כמעט החלשים ביותר מאז שהחלה מדידת האינדיקטור לפני 3 שנים, ומרמזים על צורך דחוף של קברניטי המשק לגבש צעדים יצירתיים לחילוץ הגוש ממצבו הנוכחי".
ואכן, בישיבתו האחרונה של מריו דראגי כנגיד הבנק האירופאי הוחלט על הרחבה מוניטרית בדמות מיסוד תוכנית רכישות חדשה, לא מוגבלת בזמן, בסך 20 מיליארד אירו בחודש (בשיאה ב- 2016 הגיעה רכישת הנכסים החודשית ליותר מ- 80 מיליארד אירו) והפחתת שיעור הריבית (השלילי מלכתחילה) על פקדונות בבנק המרכזי ל- 0.5%-. בנוסף, התקבלו החלטות לגבי מתן הלוואות ישירות לפירמות בגוש, בריביות אטרקטיביות כפי קביעת הבנק המרכזי. סיכום קריאת הברומטר של הגוש האירופאי הציג שיפור קל מאד ביחס לחודש הקודם, אך ברור כי סיכום הנתונים מצביע על משק הרחוק מאד ממיצוי הפוטנציאל שלו.

באנגליה נמשך הכאוס הפוליטי עקב התקרבות המשק למועד שהוחלט עליו לביצוע הברקזיט (31 אוקטובר). מרבית האינדיקטורים הכלכליים של אנגליה לא השתנו באופן ניכר מאז החודש הקודם, אולם רמת האינפלציה ב- 12 החודשים האחרונים נשחקה ל- 1.7%, כנראה עקב נטייתם של עסקים להמתין לתוצאות הברקזיט לפני שיקבעו מדיניות מחירים חדשה.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, הוא משקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat