הברומטר הכלכלי- אוקטובר 2019

על אף גידול ניכר בעיסוקה של התקשורת באפשרות של האטה או מיתון בארצות הברית בחודשים האחרונים, נראה כי התרחיש השלילי לו מצפים טרם התממש. האינדיקטורים הכלכליים של משק זה שמרו באחרונה על יציבות, ובאחד מהם– שיעור האבטלה, אף חל שיפור משמעותי לרמה של 3.5%, כמותה נראתה לאחרונה רק בדצמבר 1969. שיעור האינפלציה נותר נמוך משהו, 1.7% ב- 12 החודשים האחרונים, אולם גם החודש השפיעה על נתון זה שחיקה במחירי האנרגיה (אשר אינה נובעת ממצב המשק האמריקאי, ולכן ראוי לנטרלה בעת הערכת חוסנו של משק זה). בסיכום הנתונים שהתפרסמו לאחרונה, נראה כי מצבה של ארצות הברית ממשיך להיות מצוין ומותאם לצמיחה ברת-קיימא.

בישראל פורסם לאחרונה מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר, שאמנם היה נמוך וצפוי לכשעצמו (מינוס 0.2%), אך במקביל תרם לשחיקת האינפלציה המצטברת של 12 החודשים האחרונים לרמה של 0.3% בלבד. כמה ימים קודם לכן החליט נגיד בנק ישראל שלא לערוך שינוי בריבית המוניטרית, ובתדריך לעיתונות שהתפרסם לאחר מכן, עשה מאמץ ניכר להצדיק החלטה זו. אחד הנימוקים בו השתמש הנגיד היה צפי האינפלציה (ממספר מקורות) לתקופה של 12 חודשים קדימה, אשר מצביע כי זו צפויה להתכנס לאיזור 1%. ביצועי האינפלציה הנמוכים דה-פקטו בחודשים האחרונים כמובן מעוררים ספק מסוים לגבי צפי זה. לאחרונה גם פורסם עדכון (שלישי במספר ואחרון) של קצב צמיחת התמ"ג ברבעון השני של 2019. בשל תיקון לאחור של נתוני היצוא, קצב צמיחת התמ"ג נחלש עוד מעבר לפרסום הקודם. בסיכומם של מכלול הנתונים שפורסמו בישראל בחודש האחרון, נראה כי המשק הישראלי מתקרר ומתרחק קמעא ממיצוי הפוטנציאל שלו.

נתוני גוש האירו נראים עדיין חלשים. שיעור האבטלה אמנם ירד שוב במתינות (7.4% מכוח העבודה), אולם עדיין גבוה יחסית למדינות רבות בעולם. גם שיעור צמיחת התמ"ג האירופאי נמוך למדי– רק קצת מעל 1%. שיעור האינפלציה בגוש רשם לאחרונה הידרדרות חריפה יחסית והגיע ל- 0.8% בלבד ב- 12 החודשים האחרונים. עם זאת, יש לציין כי שיעור זה מושפע (כמו בארה"ב, וגם בישראל) משחיקת מחירי האנרגיה. בניטרול ירידת מחירי האנרגיה, עמדה האינפלציה בגוש ב- 12 החודשים האחרונים על 1.1%. מעניין לציין כי האינפלציה בגוש בניטרול מחירי האנרגיה בספטמבר 2018 (לפני כשנה) עמדה על 1.3%, כלומר אך מעט יותר מאינפלציית הליבה השוררת כיום. עם זאת, גם לו הייתה השפעת מחירי האנרגיה על האינפלציה נייטרלית, הייתה קריאת הברומטר הכלכלי של הגוש לא מספקת, וזאת בשל ביצועיו הנמוכים של הגוש בפרמטרים כלכליים נוספים.

באנגליה לא חלו שינויים מהותיים בנתונים הכלכליים העיקריים (שיעור האבטלה עלה קלות ביחס לחודש שעבר) והדרמה העיקרית של משק זה ממשיכה להתרחש בבית הנבחרים שלו, אשר מתקשה לנפק צפי חד-משמעי לגבי ההתנתקות מהאיחוד האירופאי (אשר צפויה להתרחש ב- 31 אוקטובר). בחודשים האחרונים ירדה רמת הפעילות הכלכלית באנגליה, לאחר שעלתה באופן זמני בתחילתה של השנה, על רקע הצטיידות נקודתית וקצרת-מועד של הסקטור העסקי הבריטי כחלק מההכנה לברקזיט לא-מאורגן.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, הוא משקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat