הברומטר הכלכלי- אוגוסט 2019

בארצות הברית הכריעה מועצת הפדרל ריזרב על הפחתת הריבית, מתוך מה שנראה כקבלה של תכתיבי השוק. מי שמתמקד בטבלאות הנתונים בלבד ופוסח על כותרות העיתונים, עשוי להתרשם כי מצבה של כלכלת ארה"ב טוב: שיעור האבטלה נמוך באופן חריג וגם רמת האינפלציה נעה באיזור 2% (הישג שאירופה וישראל מתקשות בו). אמנם חלה בחודשים האחרונים האטה מסוימת בקצב צמיחת הכלכלה, אולם היא עדיין הולמת את הפוטנציאל ארוך הטווח של המשק, ומאפשרת לרמת החיים לעלות. למרות זאת, פסימיות מוגברת משפיעה על דעת הקהל האמריקאית וקיים סיכון שתגרום לנבואות שליליות להגשים את עצמן– אם למשל הציבור יחליט לרסן את מגמת הצריכה הפרטית. אם נבחר להתעלם משיקולים פסיכולוגיים (אשר אינם תמיד מעוגנים במציאות), נראה כי הברומטר הכלכלי של ארה"ב עדיין משדר רמת פעילות בריאה מאד.

מצבה של ישראל הינו מורכב יותר: אין להתווכח עם השחיקה החדה שהתרחשה ברמת האינפלציה של 12 החודשים האחרונים, אשר התרחשה תוך פרק זמן קצרצר של חודשיים. בפרק זמן זה ירדה האינפלציה מקצב שנתי של 1.5% ל- 0.5% בלבד. צניחה זו ברמת המחירים מסוכנת להתפתחות המשק היות והיא עלולה להוביל ל"שאננות צרכנית" וריסון הצריכה. נתון הצמיחה החלש שפורסם לאחרונה לגבי הרבעון השני של 2019 יצר כותרות שליליות, אולם יש לציין כי היה צפוי ברובו מיד עם פרסום תוצאות הרבעון הראשון 2019 (שהיו כזכור חזקים באופן חריג, על רקע הקדמת רכישות כלי-רכב). היות וחישוב הברומטר מתייחס לנתונים היסטוריים של 12 החודשים האחרונים, השפעת סטייה זמנית זו של הצמיחה ממגמתה אינה מתבטאת בעוצמה בתוצאה המשוקללת של האינדיקטור. עם זאת, שחיקת האינפלציה הינה דווקא משמעותית בהערכה המשוקללת של ברומטר, ושקלול הנתונים האחרונים מצביע על התרחקות המשק הישראלי מניצול הפוטנציאל שלו.

כלכלת אירופה מתאפיינת גם היא במגמה שלילית אשר מעט מזכירה את הנעשה בישראל, אם כי מסיבות מעט שונות. כמו בישראל, גם האינפלציה בגוש האירו נמוכה מאד ונסוגה בחודשים האחרונים. בחזית צמיחת התמ"ג חווה אירופה קשיים, בעיקר על רקע חולשת התעשייה ביבשת: תוצאה ישירה של מלחמת הסחר, אך גם של הברקזיט הקרב ובא. נתוני הברומטר הכלכלי של אירופה באוגוסט 2019 הינם כמעט החלשים ביותר מאז שהחלה מדידת האינדיקטור לפני 3 שנים, ומרמזים על צורך דחוף של קברניטי המשק לגבש צעדים יצירתיים לחילוץ הגוש ממצבו הנוכחי.

הכלכלה הבריטית רשמה גם היא הדרדרות בקריאת הברומטר שלה לחודש אוגוסט 2019, כאשר האחריות העיקרית לכך נעוצה בירידה חדה בקצב צמיחת התמ"ג. הירידה הנוכחית משקפת קצב צמיחה נמוך משמעותית מהפוטנציאל של הכלכלה הבריטית, ונובעת מהצטיידות מוקדמת במלאים שחלה בתחילתה של 2019, כרקע לתאריך הקובע לביצוע הברקזיט (שנדחה מאז, וכיום קבוע ל- 31 אוקטובר 2019). פרטי תהליך הברקזיט עדיין לא סוכמו לחלוטין בין האיחוד האירופאי ואנגליה, ובתרחיש מסוים תיתכן התנתקות לא-מאורגנת של המשק הבריטי, אשר עלולה גם ליצור אי-יציבות פוליטית מבית.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, הוא משקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat