הברומטר הכלכלי- יולי 2019

מועד החלטת הריבית בארצות הברית מתקרב והולך (צפויה בסוף החודש) ונראה כי הציפיות להפחתת הריבית הולכות ומעמיקות. שוק החוזים העתידיים על הריבית שתשרור בסוף חודש יולי מעניק (נכון לכתיבת שורות אלו) הסתברות 0% להישארות הריבית על כנה. פעילי שוק זה סבורים כי הסיכוי להפחתת ריבית של רבע אחוז עומד על קרוב ל- 80%, והמשקיעים סבורים כי קיימת הסתברות של 20% להפחתה של חצי אחוז בריבית. מועצת נגידי הפדרל ריזרב נמצאת בדילמה מסוג "הזנב שמקשקש בכלב": מחד, הנתונים הכלכליים של ארצות רחוקים מלהצביע על חולשה- קריאת הברומטר של ארה"ב נותרה לאחרונה גבוהה מאד. מאידך, הציפיות של המשקיעים להפחתת ריבית הן כה גבוהות, כך שהותרת הריבית על כנה– גם אם הינה מוצדקת כלכלית, עלולה להתפתח למשבר אמון בשווקים, אשר עלול בתורו לדרדר את המצב הכלכלי.

בישראל הייתה זו רמת האינפלציה הנמוכה מאד ביוני 2019 שאחראית להדרדרות קריאת הברומטר של משק זה. שחיקת המחירים בחודש יוני, אשר אינה אופיינית לחודשי הקיץ, נבעה מירידה מהירה במחירי הפירות והירקות לקראת סוף החודש שעבר. ירידת האינפלציה הפתיעה אף את חזאי האינפלציה השונים, אשר ציפו כי מדד חודש יוני יסתכם בסביבות 0.3%- (בפועל היה שיעור שלילי כפול מכך). על אף תחתית חדשה בשיעור האבטלה הישראלי (שהינה כמובן סימן חיובי), גלישת האינפלציה מתחת לרף 1% ב- 12 החודשים האחרונים מרמזת על הצורך לאפסן את הציפיות להעלאת ריבית באחת ההחלטות הקרובות, עליה רמז נגיד בנק ישראל בהודעת הריבית האחרונה מחודש יולי.

נתוני הכלכלה הבריטית שמרו על סטטוס קוו בתקופה האחרונה, מה שעשוי אפילו להתפרש כבשורה טובה לאור אי-הודאות שאופפת משק זה בשל הצל שמטיל עליו הברקזיט. מועד ההתנתקות המעודכן של אנגליה מהאיחוד האירופי הינו 31 אוקטובר, והחששות מהתנתקות לא-מאורגנת מהאיחוד חזרו שוב להטריד את דעת הקהל והשווקים. על פי אחד האמדנים, תרחיש שלילי מעין זה עלול לעלות למשק הבריטי באובדן תוצר בסך 30 מיליארד פאונד, השקולים לכ- 1% מסך התמ"ג.

בגוש האירו נרשמה תנודה קלה כלפי מעלה באינפלציה ב- 12 החודשים האחרונים, לקצב של 1.3%. למרות השיפור באינדיקטור זה, יש לזכור שאך לפני חודשיים עמדה האינפלציה המצטברת בגוש על שיעור גבוה הרבה יותר- כ- 1.7%, אך בינתיים נשחקה משמעותית. אינדיקציה חיובית מובהקת יותר בגוש באירופי היא הירידה המתמשכת בשיעור האבטלה בו, אך יש לציין באותה נשימה כי שיעור זה עדיין גבוה באופן אבסולוטי (7.5% מכוח העבודה), וגם באופן יחסי למדינות אחרות. לאחרונה התבשרנו על זהות הנגיד הבא של הבנק המרכזי האירופאי: במקום מריו דראגי תאייש בקרוב את התפקיד כריסטין לגארד, פוליטיקאית צרפתיה ללא עבר בתחום הבנקאות, אשר כיהנה עד לאחרונה כיו"ר קרן המטבע הבינלאומית.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, הוא משקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat