הברומטר הכלכלי- יוני 2019

על אף המשך הדיון הציבורי בעיתונות לגבי אפשרותה של הפחתת ריבית במשק האמריקאי, הנתונים הכלכליים של משק זה ממשיכים להצביע על איתנותו ולא מספקים תמיכה ניכרת למצדדים בהפחתת הריבית. שיעור האבטלה בארה"ב עדיין נמוך מאד (ללא שינוי מהותי אחרונה) ושיעור האינפלציה נשמר באיזור 2% לשנה. בכירי הפדרל ריזרב הביעו בהודעת הריבית משבוע שעבר אופטימיות זהירה לגבי מצבו של המשק האמריקאי, אם כי התייחסו גם לאפשרות (שאינה נראית סבירה כרגע לדעתם) של התרככות המצב הכלכלי, מצב בו ישקול הפדרל ריזרב את צעדיו שוב. גם במשאלים שנערכו בין בכירי וול-סטריט אין תמימות דעים לגבי נחיצותה של הפחתת ריבית, ועל פיהם נראה כי יש סיכוי לא-גבוה להפחתה אחת בלבד באיזור דצמבר 2019. לסיכום מצבה הנוכחי של ארה"ב, נראה כי בינתיים ממשיך משק זה להתקדם בקצב נאה.

לאחר שבחודש שעבר התפרסם נתון אינפלציה גבוה יחסית בגוש האירופאי (קרוב ל-  2% ב- 12 החודשים שקדמו לחודש האחרון), הנתון המעודכן הוכיח כי קצב עליית המחירים לא הצליח לשמור על רמתו החדשה. למרות זאת, שיעור האבטלה בגוש האירו המשיך לרדת עוד קמעא אך בסיכום של כלל נתוני המשק האירופאי, נראה כי הוא קרוב לנקודת השפל אליה הגיע בתחילת שנת 2019.

עדכון נתוני צמיחת התמ"ג של ישראל ברבעון הראשון של 2019 שבוצע בשבועות האחרונים הוכיח כי הנתונים הראשוניים, והחיוביים מאד, שפורסמו לגבי תקופה זו עומדים בעינם. התפתחות חיובית נוספת במשק הישראלי היא עלייה בשיעור האינפלציה אשר התייצב לאחרונה על 1.5% ב- 12 החודשים האחרונים, שהינו הנתון הגבוה ביותר בתחום זה מאז התחיל להתפרסם הברומטר הכלכלי בדצמבר 2016. צירוף מכלול הנתונים של הכלכלה הישראלית לאחרונה הוביל את נתון הברומטר הכלכלי הישראלי למספר הגבוה ביותר אליו הגיע מתחילת 2019. עם זאת, סביר כי נתוני צמיחת התמ"ג ברבעונים הבאים של השנה יהיו מתונים יותר מברבעון הראשון (עקב השפעת גורמים חד-פעמיים שחלפה בינתיים), מה שצפוי למתן את מגמת השיפור אותה חווה המשק הישראלי בעת האחרונה.

בכלכלה הבריטית לא חלו שינויים מהותיים במהלך החודש החולף. שיעור האינפלציה ירד מעט, למרות שהשינוי בו היה רחוק מזה שחלק בגוש האירו. מאז הפרסום הקודם של הברומטר הכלכלי הודיעה ראשת הממשלה המכהנת תרזה מיי על התפטרותה מהנהגת מפלגת השמרנים על רקע כשלונה להביא את תהליך הברקזיט לכלל סיום. זהות מחליפה תקבע לקראת סוף יולי. תוצאת הברומטר הכלכלי של כלכלת אנגליה ירדה קמעא מאז החודש הקודם, אך הינה גבוהה יחסית. כזכור, הנתון הגבוה הינו תוצאה של אגירת מלאים זמנית מצד הפירמות כהכנה לברקזיט לא-מתואם, וצפוי להיחלש בחודשים הקרובים ללא שינוי מהותי במגמה הכלכלי במשק זה.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, הוא משקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat