הברומטר הכלכלי- ינואר 2022

קצב האינפלציה בארצות הברית ממשיך לשבור שיאים מדי חודש. עליות המחירים מבוזרת על פי קבוצות מוצרים רבות בתוך מדד המחירים הכללי, ואינן קשורות לעליות מחירים נקודתיות (למשל של תחום האנרגיה או מחירי כלי הרכב). כך התייקר מזון (לצריכה בבית ומחוץ לבית) בשנה החולפת ביותר מ- 6%, ביגוד התייקר בקרוב ל- 6%, דיור בכ- 4%. את טבלת ההתייקרויות מובילים כלי הרכב (שהתייקרו בכ- 10% עד 40$ לרכב משומש) והדלקים (שעלו בכ- 40-50%), אולם גם בניטרול האנרגיה והמזון, חלה התייקרות מהירה של 5.5% במדד המחירים לצרכן בארה"ב בשנה החולפת. דו"ח התעסוקה האחרון נתפס כמאכזב קמעא, בשל הכמות הנמוכה היחסית של משרות שנוצרו בחודש החולף (199 א' בדצמבר 2021). למרות זאת, יש לבחון פרמטרים נוספים של מצב שוק העבודה, אשר דווקא מצביעים על אופטימיות: שיעור האבטלה הנוכחי הוא 3.9% בלבד- כאשר רמתו בגאות ערב פרוץ המגפה בפברואר 2020 עמד על 3.5%. כמות המובטלים בארה"ב כיום הינה 6.3 מ' איש, כאשר בפברואר עמד מספר זה על 5.7 מ'. כאשר הנתונים הכלכליים של מדינה זו מצביעים על חזרה לנורמליות, ההשוואה של המדיניות המוניטרית הנוכחית לזו שנננקטה ערב פרוץ המגיפה הינו מתבקש. כאן מסתמן פער, שכן עם פרוץ המגיפה הייתה הריבית המוניטרית גבוהה ב- 1.5% מרמתה היום. לכן, נראה כי ציפיות המשקיעים ל- 4 העלאות ריבית בשנת 2022 אינן בלתי-הגיוניות.

בישראל נצפות מגמות דומות לארה"ב בנתונים הכלכליים. עם זאת, על אף עלייה ברמת האינפלציה, היא טרם חרגה מהגבול העליון של בנק ישראל. יש גם לשער כי האינפלציה בישראל תחל להתמתן בחודשים הקרובים (כפי שצפוי במרבית העולם), והציפיות לגביה הנובעות משוק האג"ח כמו גם מחזאים אנושיים נעות באיזור 2.5% ל- 12 החודשים הקרובים (מספר נמוך מהאינפלציה בפועל בשנה החולפת). מצב זה מאפשר לבנק ישראל להשהות את הצמצום המוניטרי, וניתן לשער שאפשרות של פיחות השקל—למשל עקב העלאות ריבית בארה"ב, לא צפויה להטריד את הנהלת בנק ישראל, ואולי אף תתקבל על ידו בברכה. בתחום התעסוקה חל גם בישראל שיפור, עם ירידה של שיעור האבטלה במדידה המסורתית (המוגדרת "צרה"), וגם בשיעור האבטלה "הרחבה" הכוללת עובדים שפוטרו או נעדרו מעבודתם עקב סיבות הקשורות בקורונה.

השיפור בנתונים הכלכליים של ישראל היה בולט במיוחד בחודשיים האחרונים, וישראל רשמה את השיפור החד ביותר בקריאת הברומטר שלה בתקופה זו (מיוצגת על ידי הקו הכחול בתרשים להלן). התוצאה לפיה מצבה של ישראל השתפרה יותר מאשר המשקים האחרים שנכללים בפרסום הינה מוצדקת כלכלית, ונובעת מהמתודולוגיה של חישוב הברומטר: ישראל הינו המשק היחיד אשר האינפלציה בו עדיין נמצאת בגבולות היעד, ולכן העליה בה עדיין נתפסת כאינדיקציה חיובית למצב המשק. לעומת זאת, בארה"ב, אירופה ואנגליה, האינפלציה כבר נמצאת מעל הגבולות הנורמטיביים, ולכן המשך העליה בה כבר אינה תורמת לשיפור בקריאת הברומטר של משקים אלו.

באירופה חלה לאחרונה עליה מתונה יחסית בקצב האינפלציה. כנראה שאחד הגורמים לכך היה ההאטה בעליית מחירי האנרגיה, אשר עלו בכ- 0.4% בלבד בחודש דצמבר 2021, לאחר שעלו ב- 26% ב- 12 החודשים שחלפו. בניטרול מחירי האנרגיה, האינפלציה באירופה בשנה החולפת הייתה 2.8% בלבד, לעומת 5% כולל מחירי האנרגיה. יתר קבוצות הצריכה המהותיות במדד המחירים האירופאי עלו בסביבות 2.8% גם כן בשנה החולפת, ועל כן נראה כי האינפלציה מבוזרת ואינה נובעת מקוניוקטורה אקסוגנית מסוימת (מלבד מחירי האנרגיה). גם באירופה משתפר מצב התעסוקה אט-אט: התנודתיות בשיעור האבטלה הייתה בגוש האירו נמוכה הרבה יותר מאשר במקומות רבים אחרים בעולם בשל חקיקה אוהדת יותר כלפי עובדים, ולכן שיעור הפיטורין היה נמוך יותר. בחודש האחרון ירד שיעור האבטלה, ולמעשה הינו הנמוך ביותר שהיה בשנתיים האחרונות, כולל אף בתקופה שלפני פרוץ המגפה.

כצפוי, גם באנגליה חלה עלייה בשיעור האינפלציה של 12 החודשים האחרונים– תופעה צפויה לאור הנעשה בעולם, ואף הבנק המרכזי הבריטי פרסם בדצמבר 2021 את הערכתו כי האינפלציה צפויה עוד להמשיך לעלות עוד חודשים מספר (לפחות עד אפריל 2022). כמו במשקים אחרים, האינפלציה הושפעה מהותית בשנה החולפת ממחירי האנרגיה, אשר השפיעו על סעיף אחזקת הבית והתחבורה, ותרמו יותר ממחצית מעליית המחירים של השנה האחרונה. מצב התעסוקה באנגליה בכי טוב גם כן: שיעור האבטלה שם אמנם עדיין לא הגיע לרמה הנמוכה שידע ערב משבר הקורונה, אולם יורד כמעט מדי חודש מאז תחילת 2021 ונמצא כעת כ- 0.3% בלבד מעל רמתו בתחילת 2020.


להלן מבחר נתונים מקרו-כלכליים עדכניים שפורסמו לאחרונה בכלכלות אחריהן עוקב הברומטר הכלכלי:

ארה"בישראלגוש
האירו
אנגליה
צמיחת תמ"ג (1)4.9%6.3%3.9%6.8%
אינפלציה (2)5.5%2.8%5.0%4.8%
אבטלה (3)3.9%4.1%7.2%4.1%
ריבית מוניטרית0.00-0.25%0.1%0.0%0.25%
(1) צמיחת תמ"ג ברבעון הדיווח האחרון ביחס לרבעון המקביל אשתקד, מנוכה עונתיות.
(2) של 12 החודשים האחרונים.הנתון האמריקאי מנוכה מזון ואנרגיה.
(3) באחוז מכוח העבודה.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, ומשקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

WhatsApp chat