הברומטר הכלכלי- דצמבר 2021

הנתונים הכלכליים של ארצות הברית ממשיכים להצביע על התחממות ניכרת של משק זה. בפן החיובי של האינדיקטורים נראה שיפור מהיר בקצב צמיחת התמ"ג. לא מן הנמנע ששיפור זה נובע עדיין "מהשפעות קצה" של השוואה לתקופות מקבילות בשנה הקודמת. למרות זאת, נתון האבטלה פחות רגיש לפרשנויות ומצביע באופן ברור על שוק עבודה משגשג, בו רמת האבטלה יורדת כבר 19 חודשים ברציפות.

האינפלציה נותרת הנקודה המדאיגה למחצה: שיעורה המשיך לעלות במדידה של 12 חודש אחרונים לרמה חריגה של קרוב ל- 7%. ניכוי התנודתיות של מחירי האנרגיה והמזון משפר מעט את התמונה, אך עדיין מצביע על עלייה בשיעור האינפלציה מחודש לחודש. הרקע הזה מוביל למבוכה מסוימת של הפדרל ריזרב, שהבטיח בעבר שיהיה סבלני מאד לפני שיתחיל בריסון מוניטרי והגבלת הכלכלה מחד, אך עלול לאבד שליטה על המחירים במשק מאידך.

הנתונים בישראל מצביעים על מצב מצוין של הכלכלה. האינפלציה עדיין נמוכה מיעדי בנק ישראל, ואינה עולה בחדות מחודש לחודש. חזאים ישראלים מעריכים כי האינפלציה תתמתן לאיזור 2% או פחות בשנת 2022. הציפיות של שוק האג"ח הינן גבוהות יותר, אולם עדיין במרחק בטחון סביר מהגבוה העליון של יעדי הבנק (ציפיות שוק האג"ח באיזור 2.3%). שוק העבודה ממשיך להשתפר עם ירידה בשיעורי האבטלה (בהגדרה הצרה והרחבה). התוצר הלאומי ממשיך להתרחב בקצב מהיר– כלכלני בנק ישראל כי יצמח ב- 7% בשנת 2021 (וב- 5.5% בשנת 2022). על רקע תנאים אלו נראה כי אין כרגע כל לחץ על הבנק המרכזי לערוך שינויים במדיניות המוניטרית.

גם בגוש האירו נראות מגמות כלכליות דומות ליתר העולם: עלייה מהירה באינפלציה, צמצום (קל) באבטלה, עלייה בתוצר. תרומת העליה במחירי האנרגיה נותרה הגבוהה ביותר מבין כל קבוצות הצריכה- בקרבת מחצית מעליית המחירים הכוללת (בניטרול מחירי האנרגיה הייתה האינפלציה בגוש רק 2.5% בשנה החולפת). בצד מה שנראה שיפור כלכלי (בהסתכלות אחורה), נראה שיבשת אירופה נמצאת שוב במצב פגיע יותר בהתמודדות עם הגל החמישי של המגפה. אחת ממדינות הגוש (הולנד) הכריזה על סגר נרחב ובמדינות נוספות (ביניהן צרפת, אנגליה, גרמניה, אוסטריה) נערכים לצמצום התקהלויות והגבלות על תיירים לקראת ואחרי חג המולד. גוש האירו שמר על קריאת הברומטר הגבוהה (יחסית לחודשים קודמים) אליה הגיע בנובמבר 2021, אך לאור ההגבלות המתגברות סביר שתתחולל פגיעה בנתונים הכלכליים של הגוש בטווח הקרוב.

בדומה לגוש האירו, גם באנגליה נראתה לאחרונה עלייה חדה ברמת האינפלציה, אשר נבעה ממקורות דומים לאלו שבגוש האירו. מתוך אינפלציה של 4.6% ב- 12 החודשים האחרונים, תרומת מחירי הדלקים- דרך השפעתם על מחירי התחבורה ואחזקת הבית הסתכמה בכ- 2.6%. בכך יצרו הדלקים כ- 57% מסך האינפלציה בשנה האחרונה– נתון גבוה מעט מתרומתם לאינפלציה בגוש האירו.
התמ"ג באנגליה הראה לאחרונה צמיחה חריגה בשיעור של כמעט 7%. עם זאת, מדינה זאת התאפיינה גם בשחיקה חדה מאד בתמ"ג (יותר מהמדינות האחרות בפרסום זה) בפרוץ מגפת הקורונה. למרות הצמיחה המהירה, התמ"ג הבריטי עדיין נמצא כ- 1.5% פחות מרמתו ערב פרוץ המגיפה. בהקשר זה, הבנק המרכזי הבריטי מעריך כי סקטורים מסוימים בכלכלה מתקשים לצמוח בשל מחסור בכוח אדם.
עוד נקודה בה ניכרת חריגות של המשק הבריטי היא ריבית הבנק המרכזי, אשר הועלתה לראשונה החודש מאז הפחתתה במרץ 2020. הבנק המרכזי ציין כי בהודעתו כי הוא מודע להשלכות של המגבלות החדשות וחזרה לנורמה של ריחוק חברתי על התוצר. עם זאת, המועצה המוניטרית סברה ברוב של 8 נגד 1 כי יש להעלות את הריבית, ולו באופן סמלי (0.15%), בשל פריצת האינפלציה מעבר לצפוי.


להלן מבחר נתונים מקרו-כלכליים עדכניים שפורסמו לאחרונה בכלכלות אחריהן עוקב הברומטר הכלכלי:

ארה"בישראלגוש
האירו
אנגליה
צמיחת תמ"ג (1)4.9%5.9%3.9%6.8%
אינפלציה (2)4.9%2.4%4.9%4.6%
אבטלה (3)4.2%4.6%7.3%4.2%
ריבית מוניטרית0.00-0.25%0.1%0.0%0.25%
(1) צמיחת תמ"ג ברבעון הדיווח האחרון ביחס לרבעון המקביל אשתקד, מנוכה עונתיות.
(2) של 12 החודשים האחרונים.הנתון האמריקאי מנוכה מזון ואנרגיה.
(3) באחוז מכוח העבודה.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, ומשקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

WhatsApp chat