הברומטר הכלכלי- נובמבר 2021

מאז השפל של יוני 2020, רשמה קריאת הברומטר הכלכלי של ארצות הברית קרוב לשנה וחצי של שיפור מתמשך מחודש לחודש, או יציבות לכל הפחות. כך גם קרה בנובמבר 2021, על רקע צמצום נוסף בשיעור האבטלה (שמהווה אינדיקציה חיובית), ועלייה ברמת האינפלציה. עלייה ברמת המחירים לצרכן עשויה להיתפס לעתים כחדשות טובות, אולם הרמות אליהן הגיעה בארה"ב כבר נראות מדאיגות. פרסום הברומטר עוקב אחר אינפלציית הליבה בארה"ב, כלומר מנטרל את עליית מחירי האנרגיה (וגם המזון)–חרף זאת נסקה אינפלציית הליבה ל- 4.6% ב- 12 החודשים האחרונים, קצב שנתי כמותו לא נראה מאז אוגוסט 1991. הפדרל ריזרב לא אדיש לעליה המהירה במחירים, אך נראה שמועצת הנגידים לא תצביע בעד העלאת הריבית בקרוב. למרות הביקורת על הפד, יש לציין כי דרך הפעולה שלו די תואמת את ההתבטאויות שנשמעו בסמוך להתפרצות המגיפה, לפיהן יהיה מוכן לספוג תקופה לא-מבוטלת של עליה באינפלציה מעבר ליעדים.

בישראל ניכרים סימני התמתנות, ומדינה זו הינה היחידה שנתוני הברומטר שלה מצביעים על התקררות בחודש הדיווח. מצב התעסוקה השתפר לאחרונה בשני אופני המדידה- הן בשיעור האבטלה ה"צרה'" והן "הרחבה", מה שהשפיע על הברומטר בכיוון חיובי. עם זאת, האינפלציה של 12 החודשים האחרונים נרגעה ונסגה לעומת המדידה בחודש שעבר- ובכך ישראל עומדת בניגוד בולט ליתר המדינות בפרסום. יש לציין כי נתון האינפלציה שדווח הפתיע את מרבית החזאים כלפי מטה. בצד סעיפים שהמשיכו לרשום עליות מהירות (כמו ריהוט וציוד לבית, ומכוניות), תרם השקל המתחזק להוזלה מהותית במוצרים מסוימים, או למיתון עלייתם (טיסות ומוצרי הלבשה והנעלה). מרבית החזאים הישראלים מעריכים כי האינפלציה בשנה הקרובה תהיה נמוכה יותר מבשנה החולפת.

לעומת העליה המתונה בארה"ב והירידה המתונה בישראל, בגוש האירו חל שיפור ניכר בברומטר הכלכלי. כמו במשקים אחרים בעולם, גם באירופה חל שיפור (קל יחסית) בתעסוקה, אך הנתון שאחראי בעיקר לשיפור הברומטר היה קפיצה חדה בשיעור האינפלציה השנתית מ- 3.4% בחודש שעבר (נתון גבוה לכשעצמו) ל- 4.1% לאחרונה. ניתוח תרומות קבוצות המוצרים שונים לאינפלציה מראה כי אינפלציית הליבה האירופית הינה כמחצית מהמספר המדווח- בערך 2% לשנה. עם זאת, מחירי האנרגיה עלו בשנה החולפת בכ- 24% ותרמו לבדם לתוספת של 2% למדד המחירים הכללי.
מעניין עוד לציין כי יתר קבוצות הצריכה במדד המחירים הראו בשנה החולפת עליה דומה לזו של המדד הכללי- באיזור 2% גם כן, ביניהן גם קבוצת "מוצרים תעשיתיים ללא מזון" שמקורה ברובו בייבוא. משמעות הנתונים הללו היא שצווארי הבקבוק בשרשראות האספקה כנראה השתחררו במידה מסוימת, או שאולי כבר החלו להשפיע על קבוצות צריכה אחרות באופן אחיד פחות או יותר (כלומר אינן מתמקדות בקבוצות צריכה מובחנות). על כנפי האינפלציה הממריאה, עלה נתון הברומטר הכלכלי של אירופה אף מעבר לרמתו בישראל.

גם אנגליה רשמה זינוק חריג בנתון הברומטר הכלכלי בחודש הדיווח. כמו ביבשת אירופה, חל גם במשק זה זינוק חד באינפלציה בחודש הדיווח, וזו עלתה מ- 2.9% בחודש שעבר ל- 3.8% לאחרונה. כמו ביבשת אירופה, גם מדד המחירים לצרכן האנגלי הושפע מאד מהתייקרות האנרגיה, שגרמה להתייקרויות בכמה סעיפים של המדד, למשל "שירותים לבית" (חימום וחשמל) ו"תחבורה" (דלקים). קטגוריית "תחבורה" גם הושפעה מהתייקרות כלי הרכב, שמורגשת בכל העולם. סעיף נוסף של המדד שתרם משמעותית לאינפלציה השנתית היה הסעדה ומלונאות, גם בדומה למשקים אחרים בעולם (כמו למשל בישראל). סיבה נוספת לשיפור הברומטר הכלכלי של אנגליה היה השיפור במצב התעסוקה. עם זאת, הנתונים מצביעים על חיכוך משמעותי בשוק העבודה הבריטי: מחד, האנגלים נענים לביקוש לידיים עובדות וחוזרים לחפש עבודה– מה שמגדיל את כוח העבודה הפוטנציאלי. מאידך, שיעור האנשים שמוצא עבודה בפועל גם עולה, ובקצב מהיר יותר, כיון ששיעור האבטלה פוחת. למרות זאת, מספר המשרות הפנויות נמצא בשיא של כל הזמנים, כלומר יש עדיין ביקוש חזק לידיים עובדות.


להלן מבחר נתונים מקרו-כלכליים עדכניים שפורסמו לאחרונה בכלכלות אחריהן עוקב הברומטר הכלכלי:

ארה"בישראלגוש
האירו
אנגליה
צמיחת תמ"ג (1)%5.9%3.7%6.6%
אינפלציה (2)4.6%2.3%4.1%3.8%
אבטלה (3)4.6%5.2%7.4%4.3%
ריבית מוניטרית0.00-0.25%0.1%0.0%0.1%
(1) צמיחת תמ"ג ברבעון הדיווח האחרון ביחס לרבעון המקביל אשתקד, מנוכה עונתיות.
(2) של 12 החודשים האחרונים.הנתון האמריקאי מנוכה מזון ואנרגיה.
(3) באחוז מכוח העבודה.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, ומשקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

WhatsApp chat