הברומטר הכלכלי- פברואר 2022

כלכלת ארה"ב מפגינה המשך תהליך האצה. בראש ובראשונה עומדת כמובן האינפלציה, אשר שוברת שיאים חדשים כמעט מדי חודש במשך השנה שחלפה. אינפלציית הליבה- זו שמנטרלים ממנה גורמים אקסוגניים ועונתיים כגון דלקים ומזון, עלתה בקצב של 6% בשנה החולפת, בעוד האינפלציה "הרגילה" (ללא נטרול גורמים אלו) הגיעה למספרים מרתיעים של 7.5% בשנה החולפת.
הפדרל ריזרב ציין בעבר שחריגה זמנית מיעדי האינפלציה עם שוך המגיפה לא תביא אותו לשלוף מיד את נשק הריבית. עד כה הפד נשאר נאמן להצהרותיו- וזאת למרות שהופתע ללא ספק מעצמת האינפלציה בפועל. נראה כי גם הפדרל ריזרב וגם השוק מתכוננים למספר העלאות משמעותי ב- 2022–החזאים הקיצוניים אף מעריכים כי תהיינה 7 העלאות- כמעט 2% עליה, ופרשנים אחדים מציינים כי העלאה של 0.5% מדי פעם (בניגוד לקונצנזוס המוכר של 0.25%) גם לא צריכה להישלל על הסף.
נראה כי הפדרל ריזרב והשווקים יעסקו בקרוב במעין "ריקוד" של שחרור בלוני ניסוי והצהרות פורמליות ולא-פורמליות של בכירי הפד לגבי המדיניות העתידית, בכדי לבחון את מידת הרגישות של השווקים הפיננסיים להעלאות ריבית עתידיות. בינתיים נראה כי לפחות 4 העלאות ריבית הן כבר "ביד"- כלומר, השווקים הפנימו אותן ולא נגרם בינתיים נזק כבד לאפשרות גיוס ההון של פירמות.

בישראל גם נצפית מגמת שיפור מקרו-כלכלי חזקה, אשר הסימנים שלה הם צמיחה מהירה בתוצר, גם בתקופה האחרונה (הנתונים לגבי הרבעון הרביעי 2021 הראו צמיחה דו-ספרתית בתמ"ג). נתונים נוספים אשר מדגימים את חוזק המשק הם ירידה נוספת בשיעור האבטלה, לרמות שנידמו בעבר כמקבילות ל"תעסוקה מלאה". האבטלה בישראל הצטמצמה במגוון הגדרותיה (רגילה, "רחבה"), כמו במרבית העולם. תמונת התעסוקה החיונית נראית כחדשות טובות, אך גם בתחום האבטלה יש אפשרות של "יותר מדי טוב"- אשר נגזרת מעליות מחירים במשק (עקב דרישות שכר מתגברות) והפרעה לצמיחה כלכלית עקב מחסור בידיים עובדות. בינתיים נראה כי קברניטי המשק לא מוטרדים מאפשרות זו. עוד תחום בו יותר מדי הוא כבר לא-טוב הוא האינפלציה: מזלה של ישראל שפר לפי שעה, כיון שהאינפלציה ממש כעת נוגעת לראשונה בגבול העליון של יעדי האינפלציה של בנק ישראל. עקב שיפור מהותי בנתונים בחודש החולף, קפצה קריאת הברומטר של ישראל משמעותית והתברגה בראש הטבלה בין ארה"ב ואנגליה.

באירופה חלה גם החודש עלייה ברמת האינפלציה, על אף שתרומת "החשוד העיקרי"–מחירי האנרגיה, לעליית המחירים הכללית דווקא התמתנה מעט לאחרונה. עם זאת, יש לשער כי טרם נאמרה המילה האחרונה בנושא התייקרות האנרגיה (והתייקרויות מוצרים בכלל) לאור הפלישה הרוסית לאוקראינה.
נראה כי עליית המחירים הנוכחית באירופה–כמו גם במקומות אחרים בעולם, תורמת פחות לשיפור כלכלי, וסביר כי אף עלולה לרסן את צמיחת המשק (באמצעות הקטנת צריכה פרטית והפרעה ייצור). מסיבה זו, טכניקת חישוב הברומטר הכלכלי מגבילה תרומת העלייה באינפלציה לחישוב הכולל מעבר לרף מסוים.
פרמטרים נוספים מצביעים על השיפור של אירופה, למשל שיעור האבטלה אשר הגיע לתחתית בה לא ביקר מאז תחילת המדידות ב- 1998. חלק מהמדינות בגוש נהנות משיעורי אבטלה חסרי תקדים, למשל צרפת- אשר רשמה את שיעור האבטלה הנמוך ביותר ב- 13 השנים האחרונות. בגרמניה, שיעור האבטלה נמוך מאד- רק מעט מעל 3%. עם זאת, ישנה גם שונות בין מדינות הגוש- בספרד למשל, מגיעה האבטלה לכ- 13%. השיפור הכלכלי בגוש האירו הביא לעלייה מתמשכת בקריאת הברומטר הכלכלי של הגוש ב- 14 החודשים האחרונים.

הכלכלה האנגלית במצב טוב גם כן. האינפלציה עלתה שם גם בחודש החולף (למרות שנראה שקצב ההתגברות מחודש לחודש פוחת). הנתון האחרון הצביע על עלייה שנתית של 4.9%: אומדן שיותר ממחציתו עדיין נובעת מהתייקרויות בתחום אחזקת הבית והתחבורה- בהשראת מחירי הדלקים המזנקים. כנראה שעדיין לא ראינו את סופן של עליות המחירים שם, שכבר הוערך בעבר שיימשכו עד אביב 2022 לפחות. המתיחות בין אוקראינה ורוסיה הינה גורם חדש אשר לא נלקח עד לאחרונה בחשבון בתחזיות וייתכן שתהיה לה השפעה משלה על מחירי האנרגיה, המזון, ומשם על האינפלציה. עם זאת, יש לציין כי גידול נוסף באינפלציה באנגליה (ככל שיחול) לא ישפיע על חישוב הברומטר, שכן היא כבר נמצאת בטווח העליון של השפעתה החיובית על החישוב. עוד מגמה חיובית באי הבריטי שגם תואמת את הנעשה במרבית העולם היא ירידה נוספת באבטלה. יחד עם זאת, חלק תיקון קל מטה של נתוני התוצר הבריטי, ולכן קריאת הברומטר של מדינה זו נותרה ללא שינוי בחודש זה.


להלן מבחר נתונים מקרו-כלכליים עדכניים שפורסמו לאחרונה בכלכלות אחריהן עוקב הברומטר הכלכלי:

ארה"בישראלגוש
האירו
אנגליה
צמיחת תמ"ג (1)5.5%9.2%4.6%6.5%
אינפלציה (2)6.0%3.1%5.0%4.9%
אבטלה (3)4.0%3.7%7.0%4.1%
ריבית מוניטרית0.00-0.25%0.1%0.0%0.50%
(1) צמיחת תמ"ג ברבעון הדיווח האחרון ביחס לרבעון המקביל אשתקד, מנוכה עונתיות.
(2) של 12 החודשים האחרונים.הנתון האמריקאי מנוכה מזון ואנרגיה.
(3) באחוז מכוח העבודה.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, ומשקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

WhatsApp chat