הברומטר הכלכלי- ספטמבר 2021

בעדכון השני של נתוני התמ"ג בארצות הברית ברבעון השני של 2021 נותר קצב הצמיחה חריג, ודומה מאד לזה שדווח לפני כחודש (טבלה להלן). לכן, גם החודש מופעל בחישובים פקטור שמטרתו לנרמל את השפעת נתוני התמ"ג על חישוב הברומטר הכלכלי. נתוני תמ"ג חריגים מופיעים לאחרונה גם ביתר המשקים אחריהם עוקב הפרסום, ולכן הוחלה גם על נתוניהם שיטת טיפול זהה.

מלבד נתוני התמ"ג, פורסמו בארה"ב עוד נתונים מעודדים, למרות שיש בהם גם מעט צלליות. מצב התעסוקה הוא דוגמה טובה לדואליות הזו: מחד, שיעור האבטלה ירד כמעט במשך 18 חודש רצופים מאז השיא שאליו הגיע בתחילת התפרצות המגפה (מרץ 2020). מאידך, יצירת משרות חדשות במשק האמריקאי ירדה בדיווח האחרון למספר שהפתיע את השווקים לרעה. גם האינפלציה בארה"ב הינה תופעה חיובית בבסיסה, אולם הקצב המהיר מגביר את החשש מאובדן שליטה בתחום זה (למרות שלאחרונה האינפלציה מתמתנת קמעא). בסיכום הנתונים שפורסמו בחודש ספטמבר 2021, מתקבל כי הברומטר הכלכלי של ארה"ב נשאר כפי רמתו בחודש שעבר.

ישראל נמצאת עדיין בשלב העולה של מגמת האינפלציה, כאשר לאחרונה חצתה את איזור האמצע של יעדי הבנק- 2%. ההסברים שניתנים לעליות המחירים המהירות עדיין סובבים סביב השלכות המגיפה על צווארי בקבוק בתחום ההובלה (שמשפיעים על מוצרים מיובאים), שבבים, והתייקרות האנרגיה. חזאים ישראליים מעריכים כי האינפלציה של 12 החודשים הקרובים תרד לאיזור של 1.5% ומטה. נתון מעניין נוסף שפורסם בישראל הוא עלייה קלה בשיעור האבטלה בשיטת המדידה המסורתית, אך ירידה בשיעור המובטלים בהגדרה הרחבה, בה נעשה שימוש מאז תחילת המגיפה (שיטה שכוללת נעדרים ממקום העבודה בשל חל"ת). חישוב הברומטר הכלכלי של ישראל מתחשב בהגרת האבטלה המסורתית, ועל כן מתקבל כי בחודש זה נותרה קריאתו זהה לזה שבחודש שעבר.

באירופה חל שינוי חד בנתון האינפלציה של 12 החודשים במהלך החודש האחרון מ- 2.2% לכ- 3%. התייקרות האנרגיה תרמה קרוב למחצית מעליית המחירים, אולם ברור כי גורמים נוספים משפיעים גם כן. אחד הסעיפים המהותיים בעת הנוכחית אחרי אנרגיה הינו "מוצרים תעשייתיים ללא אנרגיה" אשר כוללים ריהוט, מוצרים חשמליים ולא-חשמליים לבית, בני קיימא ועוד. התייקרות סעיף זה כנראה מושפעת מעליית מחירי ההובלה. עוד שביב אופטימיות בגוש נובע מירידה קלה בשיעור האבטלה בחודש החולף. בסיכום נתוני ספטמבר, הברומטר הכלכלי של גוש האירו התקדם בחודש החולף במידה ניכרת.

באנגליה גם נצפתה תופעה של עלייה חדה באינפלציה במהלך החודש החולף. על אף הדמיון בגודל ובעיתוי לשינוי שחל בגוש האירו באינפלציה, ולאור הסמיכות הגיאוגרפית של גוש האירו לאנגליה, הסיבות לקפיצת האינפלציה באנגליה דווקא שונות מאלו שבגוש האירו. באוגוסט 2020 החליטה הממשלה הבריטית לתמוך במקומות בילוי על ידי יוזמה מיוחדת (שנקראה Eat out to help out) ואשר הביאה דה-פקטו לירידה חדה של האינפלציה באותו חודש לפני כשנה, ויציאתו של חודש זה מחלון הדגימה של 12 חודש אחורה העלתה מאד את המספר שנמדד בעת זו. בדומה למצב בגוש האירו, גם הברומטר הכלכלי של אנגליה רשם החודש שיפור משמעותי.


להלן מבחר נתונים מקרו-כלכליים עדכניים שפורסמו לאחרונה בכלכלות אחריהן עוקב הברומטר הכלכלי:

ארה"בישראלגוש
האירו
אנגליה
צמיחת תמ"ג (1)12.2%15.4%14.3%22.2%
אינפלציה (2)4.0%2.2%3.0%3.0%
אבטלה (3)5.4%5.5%7.6%4.6%
ריבית מוניטרית0.00-0.25%0.1%0.0%0.1%
(1) צמיחת תמ"ג ברבעון הדיווח האחרון ביחס לרבעון המקביל אשתקד, מנוכה עונתיות.
(2) של 12 החודשים האחרונים.הנתון האמריקאי מנוכה מזון ואנרגיה.
(3) באחוז מכוח העבודה.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, ומשקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

מחשבה 1 על “הברומטר הכלכלי- ספטמבר 2021”

סגור לתגובות.

WhatsApp chat