הברומטר הכלכלי- אוגוסט 2021

הנתונים הכלכליים בארצות הברית משדרים תמונה אופטימית. אולי אף אופטימית מדי משני טעמים עיקריים: הראשון הוא שחלק הנתונים מייצג תקופות עבר שנגמרו מזמן- למשל נתון צמיחת התמ"ג (פירוט בהמשך), אשר מתייחס לצמיחת המשק ברבעון השני של 2021. הטעם השני לפגם באופטימיות הוא שהתאוששות המשק אינה מבוקרת, וההתיקרויות שחווים הצרכנים שוחקות את כוח הקניה והנטייה לצרוך.
צמיחת התמ"ג עמדה מעל 12% ברבעון השני 2021 (בקצב שנתי). מספר זה מוטה מאד כלפי מעלה, כיון שהוא נמדד מול הרבעון השני של 2020, שהיה מאד חלש. לצורך התזכורת, נתוני התמ"ג לרבעון השני 2020 הראו צניחה של 9% לעומת הרבעון המקביל 2019. עקב השינויים החריפים במדידת התמ"ג, הוחל לראשונה בחודש זה פקטור זמני לשקלול נתון זה במדידת תוצאת הברומטר הכולל. האינפלציה התמתנה בחודש הדיווח, ואלו חדשות טובות. עם זאת, האינפלציה ב- 12 החודשים הינה עדיין גבוהה מאד- מעל 4%. כמו כן, נראה כי האינפלציה לא צפויה לרדת בקרוב באופן ניכר, כיון שהתייקרות מחירי הדיור שם באה לידי ביטוי במדידה באופן מוגבל: משום שהיא מתחשבת במחירי הדיור בשכירות, ולא במחירי הדיור בבעלות. יש להניח שעליית מחירי הדיור שנראתה עד כה תגרום לעלייה מתמשכת בעליית מחירי השכירות, ואלו בתורם יתרמו לאינפלציה מתמשכת בשנה הקרובה. על פי הערכות, תרומת הדיור לבדו לאינפלציה בשנה הקרובה צפויה להסתכם בכ- 2%, כאשר לכך יהיה צורך להוסיף את ההתייקרויות בסעיפי הוצאה אחרים. עוד נתון שמחזק את הסיכום החיובי לגבי ארה"ב הוא שיעור האבטלה, אשר פחת משמעותית בדיווח האחרון והינו בשפל יחסי מתחילת המגיפה. שקלול סך הנתונים מצביע על שיפור בברומטר הכלכלי של ארה"ב.

גם בישראל בולטת התופעה של עיוות חריף בנתוני צמיחת התמ"ג, אשר מראה על קצב חיובי של יותר מ- 15% (שנתי) ברבעון השני 2021 לעומת הרבעון המקביל ב- 2020. הסיבה לצמיחה החדה בתוצר היא גידול מהיר מאד בצריכה הפרטית, אשר אף הואץ עקב הגברת רכישות של מוצרים בני-קיימא. מגמה דומה של צמיחת מרכיבי התמ"ג נצפתה גם בארה"ב. בנוסף, הייצוא גם גדל בקצב מהיר יחסית.
נתון נוסף אשר מצביע על המשך התאוששות המשק הישראלי הוא שיעור האינפלציה, אשר עלה קמעא אך עדיין רק מתקרב לאמצע טווח היעדים של בנק ישראל (מלמטה) ונראה שאינו מרמז על התפרצות עליית מחירים. גם בחזית התעסוקה נרשם שיפור כפול בישראל: הן במדידת האבטלה "הצרה" (אופן המדידה המסורתי) והן במדידת האבטלה "הרחבה" (כולל עובדים שפוטרו או נעדרים ממקום עבודתם מאז תחילת המגיפה). שקלול סך הנתונים מצביע על שיפור בברומטר הכלכלי של ישראל.

גוש האירו הציג גם כן שיפור במדידת הברומטר שלו בחודש החולף. למעשה שיעור השיפור בכלכלה האירופית נראה מהיר יותר משל מגמת השיפור בשוק הישראלי ובאנגליה, וסטטוס הגוש כיום נדמה אף טוב בהיבטים מסוימים ממצבו לפני תחילת המגיפה. אחד ההיבטים בהם נראה שיפור משמעותי הוא האינפלציה, אשר המשיכה לטפס לקצב שנתי של מעל 2%. עם זאת, מבט מדוקדק יותר בתמונת האינפלציה בגוש מראה שיותר ממחציתה נובע מהתייקרות מחירי האנרגיה: בניכויים הייתה "אינפלציית הליבה" נמוכה מ- 1%. כמו כן, מעניין להשוות אינפלציית הליבה לתקופות עבר: ביולי 2020 למשל הייתה האינפלציה בגוש 0.4% בלבד, אולם בניכוי מחירי האנרגיה דווקא אינפלציית הליבה 1.4%- כלומר גבוהה מאינפלציית הליבה כיום!
מצב התעסוקה בגוש השתפר באוגוסט 2021, כאשר רמת האבטלה הגיעה לשפל של הטווח בו נעה ב- 12 החודשים האחרונים. כמו כן, שיעור צמיחת התמ"ג בגוש נסק באופן חד- בשל ההשפעה שתוארה גם ביחס לארה"ב וישראל (וגם תופיע בפרק על אנגליה להלן), הידועה בכינוי "השפעת קצה".

באנגליה יצרה "השפעת הקצה" של מדידת התמ"ג את קצבי השינוי החריגים ביותר ביחס לכל ארבעת המשקים שעוקב אחריהם הברומטר הכלכלי, עם צמיחה של מעל 22% (בשיעור שנתי) ברבעון השני 2021. שיעור שינוי חד זה בא בתגובה לצניחה חדה של התוצר הבריטי בשיעור קרוב ל- 22% ברבעון השני של 2020. יש לשער כי התגובה החריפה כל-כך של המדידה באנגליה נובעת מההחלה המאוחרת של מדיניות סגרים במשק הבריטי (בשבוע האחרון של הרבעון הראשון 2020), אשר גרמה לשינוי חריף בפעילות בין הרבעון הראשון והשני 2020. השינוי המתודולוגי שיושם בחישוב הברומטר הכלכלי מחודש זה גרם למשקלו של נתון זה לפחות באופן זמני, ולכן משתנים כלכליים אחרים השפיעו יותר על חישוב הברומטר הכלכלי של אנגליה. יתר הנתונים הראו בין היתר ירידה של שיעור האינפלציה (באופן חריג לעומת שאר העולם), ושחיקה קלה בלבד של שיעור האבטלה, כך שבשקלול כל הנתונים התקבל שאנגליה דווקא הראתה נסיגה כלכלה במדד הברומטר הכלכלי.


להלן מבחר נתונים מקרו-כלכליים עדכניים שפורסמו לאחרונה בכלכלות אחריהן עוקב הברומטר הכלכלי:

ארה"בישראלגוש
האירו
אנגליה
צמיחת תמ"ג (1)12.2%15.0%13.7%22.2%
אינפלציה (2)4.3%1.9%2.2%2.1%
אבטלה (3)5.4%5.2%7.7%4.7%
ריבית מוניטרית0.00-0.25%0.1%0.0%0.1%
(1) צמיחת תמ"ג ברבעון הדיווח האחרון ביחס לרבעון המקביל אשתקד, מנוכה עונתיות.
(2) של 12 החודשים האחרונים.הנתון האמריקאי מנוכה מזון ואנרגיה.
(3) באחוז מכוח העבודה.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, ומשקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

WhatsApp chat