הברומטר הכלכלי- מאי 2022

ישראל חוותה לאחרונה עליה בקצב האינפלציה, וזו נמצאת באופן ברור מעבר ליעדי בנק ישראל. כמו כן, על פי תחזיות הבנק המרכזי צפויה האינפלציה להתגבר עוד מעט בחודשים האחרונים. מפתה להשוות בין החמצת התחזיות האינפלציה של הפדרל ריזרב ושל בנק ישראל, אך יש לציין בהגינות כי עדיין יש פערים ניכרים בסביבת האינפלציה הישראלית וזו שבארה"ב. לזכותו של בנק ישראל ניתן לטעון עוד שתי טענות, האחת היא שמלחמת אוקראינה הייתה מאורע לא-צפוי, והשניה היא שבנק ישראל נראה נחוש ומהיר יותר להפעיל כלים מוניטריים לתיקון התקלה. כל הפרמטרים שמשפיעים על הברומטר הישראלי נעו החודש צפונה, מלבד אומדן התמ"ג שהראה נסיגה קלה. על אף הירידה שדווחה בתמ"ג מרבעון לרבעון, המדידה הרלבנטית לחישוב הברומטר הינה של רבעון ביחס לרבעון המקביל אשתקד, בהנחה שמדידה זו מחליקה תנודות חדות של הטווח הקצר. סיכום הברומטר של ישראל מצביע על כלכלה איתנה ומתרחבת, ומתיישב עם המשך צעדי ריסון מוניטרי.

אנגליה רשמה גם כן שיפור מהותי במדידת הברומטר שלה, אשר נשען בעיקר על שיפור הצמיחה בתמ"ג. גם במשק זה המשיכה האינפלציה לעלות, ואף רשמה זינוק מהותי לרמה שנתית הקרובה ל- 8%, אולם תרומתה לחישוב הברומטר היא אפסית– כיון שהיא כבר נמצאת מעבר לטווח העליון שיוחד לה במודל החישוב. גם שיעור האבטלה באנגליה הצטצמם החודש בכ- 0.1% וסייע לשיפור הברומטרי של אנגליה. המשק הבריטי גם נמצא בתהליך ריסון מוניטרי, אשר נראה שיימשך בטווח הנראה לעין.

נתוני צמיחת התמ"ג באנגליה, אשר קפצו תוך חודש מ- 6.6% ל- 8.7% מצדיקים בחינה מעמיקה יותר. הזינוק המהיר אינו תוצאה של שיפור ריאלי דווקא, אלא יותר מושפעת מטכניקת המדידה. המשק הבריטי היה בין האחרונים שיישמו סגר עם פרוץ המגיפה בתחילת 2020, ולכן הפעילות הכלכלית במשק זה הייתה ערנית יחסית גם בסזוף הרבעון הראשון של 2020. מסיבה זו, נתוני הרבעון הראשון של השנה לאחר מכן (2021), הראו עדיין על שחיקה מהירה בתמ"ג, בעוד במדינות אחרות בעולם כבר נראתה תחילתה של צמיחה כלכלית מחודשת (ביחס לרבעון הראשון של 2020). עקב הנתונים החלשים של הרבעון הראשון של 2021, הרבעון הראשון של השנה הנוכחית נראה חזק במיוחד. עם זאת, למרות כל ההשפעות הטכניות, נתוני התמ"ג הבריטי ברבעון הראשון של 2022 גבוהים בכ- 0.7% בלבד מהנתונים של הרבעון האחרון לפני פרוץ המגיפה (רבעון רביעי 2019). ניתן להניח כי כאשר יצטברו נתוני הרבעון השני של 2022, תעבור מגמת הצמיחה המדווחת באנגליה לפסים שדומים יותר לאלו של שאר העולם.

בארצות הברית נראים רמזים לתחילת השתלטות על הכלכלה. בחודש החולף נרגעה התפרצות האינפלציה, ואינפלציית הליבה אף פחתה בכמה עשיריות האחוז לעומת החודש שעבר. בנוסף, שוק העבודה עדיין במצב מצוין אך שיעור האבטלה שמר על יציבות (ולא פחת) החודש. אלמנט נוסף שמצביע על התמתנות הוא קצב צמיחת התמ"ג אשר התמקם בטריטוריה שנראית יותר בריאה וברת-קיימא לטווח הארוך. כמו בפרק שדן באנגליה, גם מדידת התמ"ג האמריקאי התאפיינה בהשפעות "קצה" (אך בכיוון הנגדי של האטת הצמיחה), והירידה בקצב הצמיחה בתמ"ג נובעת ממעבר המדידה לרבעון הראשון של 2022 (לעומת הרבעון המקביל אשתקד)- בהשוואה למדידה שהתייחסה לרבעון הרביעי של השנים הרלבנטיות (2021 ו- 2020) בפרסום הברומטר של חודש אפריל 2022.

החדשות הטובות בגוש האירו הן שאחרי השיא של החודש שעבר, האינפלציה לא המשיכה החודש לעלות, אך המשיכה לשייט ברמתה הנוכחית, והגבוהה למדי. עוד חדשות טובות בגוש הן שיפור בקצב צמיחת התמ"ג. חלק מהאינפלציה הגוש הינו זמני (בשל עליית מחירי הדלקים), וזה אולי יכול להיות תירוץ לגרירת רגליים מצד הבנק המרכזי, אך נראה שלקראת הקיץ יצטרך הבנק להצטרף למגמת העלאת הריבית הגלובלית.


להלן מבחר נתונים מקרו-כלכליים עדכניים שפורסמו לאחרונה בכלכלות אחריהן עוקב הברומטר הכלכלי:

ארה"בישראלגוש
האירו
אנגליה
צמיחת תמ"ג (1)3.6%9.0%5.1%8.7%
אינפלציה (2)6.2%4.0%7.4%7.8%
אבטלה (3)3.6%3.1%6.8%3.7%
ריבית מוניטרית0.75-1.00%0.75%0.0%1.00%
(1) צמיחת תמ"ג ברבעון הדיווח האחרון ביחס לרבעון המקביל אשתקד, מנוכה עונתיות.
(2) של 12 החודשים האחרונים. הנתון האמריקאי מנוכה מזון ואנרגיה.
(3) באחוז מכוח העבודה.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, ומשקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

WhatsApp chat