הברומטר הכלכלי- אפריל 2022

האינפלציה בארה"ב לא מראה סימני עצירה. החודש נשבר שיא כמותו לא נראה מאז תחילת שנות ה- 80 עם עליית מחירים בשיעור 8.5% ב- 12 החודשים האחרונים (לעומת 7.9% בחודש שעבר). נחמה מסוימת נמצאת במדידת "אינפלציית הליבה" (בניכוי אנרגיה ומזון) אשר עלתה בשיעור מתון הרבה יותר: מ- 6.4% ל- 6.5% בחודש החולף. לאינפלציה הדוהרת מתלווה גם שוק עבודה חם, בו האבטלה חזרה לאחרונה לרמות הנמוכות של ערב המגיפה. האבטלה הפוחתת הייתה הסיבה העיקרית לעלייה במד הברומטר האמריקאי החודש. מספרי אינפלציה כה חריגים מהווים צידוק ברור להעמקת הריסון המוניטרי, והשוק די מצפה לכך. הפד צפוי לעוד שבע פגישות ב- 2022 (הבאה בתחילת מאי) וכנראה יעלה את הריבית בכל אחת מהן. לא מן הנמנע שיעלה את הריבית בחלק מהפגישות ביותר ממה שהשוק התרגל לראות כמנה קבועה (0.25%), או שאף יחליט להעלותה בין מועדים מוכרזים מראש של פגישות, במידה וירצה לשדר מסר נחוש של לוחמה באינפלציה.

ישראל הינה המשק היחיד שנכלל בפרסום, אשר לא חווה עליה ברמת האינפלציה ב- 12 החודשים האחרונים- וזו נשארה באותה רמה שדווח עליה בחודש שעבר (3.5%+). עליית המחירים בישראל גם יותר מאוזנת מאשר במשקים אחרים בעולם, ופחות מושפעת ממחירי האנרגיה. לאחרונים הייתה תרומה להגברת האינפלציה, אולם לא מכרעת: בניכוי מחירי האנרגיה, עלו המחירים לצרכן ב- 12 החודשים האחרונים ב- 3.1%. השליטה הטובה באינפלציה תאפשר לבנק ישראל לנקוט בקו מתון יחסית לבנקים מרכזיים בעולם. לאחרונה החל הבנק להעלות את הריבית, ונראה שניסה לשדר נחישות ויצירתיות כאשר קבע את הריבית על 0.35% (ולא 0.25% כפי שמקובל היה להניח). בדומה לנעשה ביתר העולם, שיעור האבטלה בישראל ירד לרמת שפל לאחרונה. מכלול הנתונים המצוינים של ישראל הביאו לשיפור במד הברומטר שלה בחודש החולף, ונראה שמצבה טוב קמעא משל המשקים האחרים שנכללים בפרסום.

גם באירופה נצפתה עלייה חריגה באינפלציה מ- 5.9% ל- 7.4%. ניתור האינפלציה תוך חודש בשיעור כה חד הינו בעיקר תוצאה של התייקרות האנרגיה. ללא השפעת האנרגיה הייתה האינפלציה של 12 החודשים האחרונה עולה מ- 3.1% ל-3.4% בלבד. למרות העליה החדה של המחירים לצרכן בגוש האירו, מד הברומטר הכלכלי של הגוש לא השתנה. זאת כיון שרמת האינפלציה הנוכחית הינה הרבה מעבר לאופטימום וכבר אינה מצביעה על שיפור כלכלי. שיעור האבטלה בגוש נותר ללא שינוי. נראה כי הבנק המרכזי האירופאי מפנים את השינוי באינפלציה, ומבין כי מצופה ממנו להקשיח את המדיניות. יחד עם זאת, העלאת ריבית אינה על הפרק לפי שעה, ונראה שהבנק המרכזי יתמקד בינתיים בהקטנה של רכישות האג"ח שהוא מבצע בשוק הפתוח, עד הפסקתן המוחלטת ברבעון השלישי של 2022.

באופן לא מפתיע, גם באנגליה נוצרה לאחרונה עלייה חדה באינפלציה מרמה של 5.5% בחודש שעבר (ביחס ל- 12 חודשים אחרונים) לרמה של 6.2% לאחרונה. בדומה לנתונים של יבשת אירופה, גם באנגליה תרומת האנרגיה לאינפלציה גבוהה מאד, ומסתכמת בערך במחצית משיעור עליית המחירים. הפעם האחרונה בה נרשמה באנגליה אינפלציה כה גבוהה הייתה ב- 1992. שיעור האבטלה הצטמצם עוד בחודש החולף. במקביל, כמות המשרות הפנויות נמצאת בשיא של כל הזמנים. יש לשער כי ממצא זה יוביל לרמת אבטלה נמוכה למשך תקופה ממושכת. הודות לירידה האחרונה בשיעור האבטלה, רשם מד הברומטר הבריטי שיפור במהלך החודש החולף.


להלן מבחר נתונים מקרו-כלכליים עדכניים שפורסמו לאחרונה בכלכלות אחריהן עוקב הברומטר הכלכלי:

ארה"בישראלגוש
האירו
אנגליה
צמיחת תמ"ג (1)5.5%9.6%4.7%6.6%
אינפלציה (2)6.5%3.5%7.4%6.2%
אבטלה (3)3.6%3.4%6.8%3.8%
ריבית מוניטרית0.50-0.75%0.35%0.0%0.75%
(1) צמיחת תמ"ג ברבעון הדיווח האחרון ביחס לרבעון המקביל אשתקד, מנוכה עונתיות.
(2) של 12 החודשים האחרונים.הנתון האמריקאי מנוכה מזון ואנרגיה.
(3) באחוז מכוח העבודה.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, ומשקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

WhatsApp chat