הברומטר הכלכלי- יולי 2022

הברומטר הכלכלי של ישראל איבד מומנטום ונראה כי מכלול הנתונים הכלכליים—כקבוצה, דורך במקום מאז חודש אפריל 2022. חוסר האיזון במשק הישראלי עדיין בולט, והדבר ניכר למשל בריבית הריאלית השלילית שנובעת משוק האג"ח הממשלתי לטווחים קצרים והופכת לאפס רק באג"ח שמועד פדיונן בסוף 2029 (מקובל להניח שריבית ריאלית של שיווי משקל אמורה להיות בערך 0% בטווח הקצר). ריבית ריאלית שלילית בטווח הקצר (כפי שיש כיום בישראל) הינה תוצאה של ריבית נמוכה מדי, בצד אינפלציה גבוהה מדי, ופה בדיוק טמון חוסר האיזון במשק. תוצאת הברומטר של ישראל עלתה בחודש המדידה בסופו של דבר, אך ורק בשל קיטון קל באבטלה (וגם באבטלה בהגדרה "רחבה") מאז החודש שעבר. עם זאת, גם נתון האבטלה הפך לחסר מגמה בחודשים האחרונים, ונראה כי שיעורו הנמוך משקף כבר את שיעור האבטלה הטבעי.
התפתחות מהותית נוספת בישראל לאחרונה הינה גם העלאת הריבית המוניטרית. למרות העלאה זו, הריבית בישראל עדיין נמוכה למדי (התייחסות בתחילת הפסקה) וצפויה להמשיך לעלות, כפי שמחלקת המחקר של בנק ישראל בעצמה מעריכה (מעט פחות מ- 3% ברבעון השני של 2023).

בארצות הברית לא התחוללו שינויים מהותיים במרבית הנתונים הכלכליים בחודש החולף, וגם הפדרל ריזרב לא קיים בחודש זה פגישה מוניטרית. התפתחות מעניינת אשר יש לשים לב אליה היא הירידה—חודש שלישי ברצף, של אינפלציית הליבה. מדידה זו של האינפלציה מצביעה על מגמת המחירים לצרכן במשק, אולם בניטרול מרכיבי האנרגיה (הנקבע אקסוגנית) ומחירי המזון (אשר מתאפיינים בתנודתיות עונתית גבוהה). מגמת המחירים הכוללת עדיין מצביעה על התפרצות אינפלציונית, עם קצב עלייה של 9.1% ב- 21 החודשים החולפים, שהינו גם הקצב המהיר ביותר שנמדד מאז נובמבר 1981. תרומה משמעותית למספר זה הייתה למדד מחירי האנרגיה אשר עלה בכ- 41% בשנה החולפת, קצת כמותו לא נרשם מאז אפריל 1980.

גם באנגליה ניכר תופעת הדריכה במקום של מכלול הנתונים הכלכליים. הנתון העיקרי שרשם שינוי מהותי בחודש המדידה היה האינפלציה אשר חוותה עלייה נוספת וחצתה את רף 8% ב- 12 החודשים החולפים. עליית המדרגה הנוספת באינפלציה הייתה צפויה, לאור התייקרות מתמשכת של האנרגיה. התייקרות האנרגיה תרמה לאינפלציה 4.4% במהלך השנה החולפת, כלומר מעט יותר ממחצית הנתון. במהלך יולי 2022 לא התקיימה פגישה מוניטרית של הבנק המרכזי הבריטי. יש להניח כי בפגישתו הבאה בתחילת חודש אוגוסט יתמיד הבנק בקו העקבי שמאפיין בכל פגישה מוניטרית שהתקיימה מאז דצמבר 2021, ויעלה את הריבית פעם נוספת במנה הקבועה של 0.25%.

גוש האירו נאנק גם הוא תחת אינפלציה מהירה, ובחודש המדידה דווח על המשך התגברות בקצב עליית המחירים שם. בדומה לנתונים שדווחו באנגליה, גם באירופה יש לאנרגיה משקל מכריע היות ותרמו כ- 4.2% לאינפלציה של השנה החולפת (מתוך אינפלציה כוללת בשיעור 8.6% בתקופה זו). יש לציין כי האינפלציה בגוש האירו נמצאת ברמות כה גבוהות (כמו גם זו שבארה"ב ואנגליה) שכבר אינה תורמת לשיפור האיתנות הכלכלית (ואף יותר סביר כי פוגעת בה) ולכן התגברות האינפלציה לכשעצמה לא תרמה לשיפור תוצאת הברומטר הכלכלי של הגוש—כמו גם המדינות הנוספות שהוזכרו לעיל. נתון חיובי שכן תרם לשיפור הברומטר הכלכלי גוש האירו הינו שיעור האבטלה, אשר לאחר מספר חודשים ללא תזוזה ירד החודש קמעא והינו הנמוך ביותר שנרשם מאז תחילת מדידות הברומטר הכלכלי ב- 2016. התפתחות נוספת, גם אם צפויה, בגוש האירו הייתה העלאת ריבית של הבנק המרכזי בשיעור לא-נמוך של 0.5%, אשר הוציאה את הגוש מטריטוריה של ריבית שלילית שננקטה במשך שנים רבות מאד (מאז 2014). הבנק המרכזי לא נתן צפי חד-משמעי לגבי תוואי הריבית, והסתפק באמירה שיבחן את מדיניותו בהתאם להתפתחויות הכלכליות.


להלן מבחר נתונים מקרו-כלכליים עדכניים שפורסמו לאחרונה בכלכלות אחריהן עוקב הברומטר הכלכלי:

ארה"בישראלגוש
האירו
אנגליה
צמיחת תמ"ג (1)3.5%9.0%5.4%8.7%
אינפלציה (2)5.9%4.4%8.6%8.2%
אבטלה (3)3.6%3.4%6.6%3.8%
ריבית מוניטרית1.50-1.75%1.25%0.5%1.25%
(1) צמיחת תמ"ג ברבעון הדיווח האחרון ביחס לרבעון המקביל אשתקד, מנוכה עונתיות.
(2) של 12 החודשים האחרונים. הנתון האמריקאי מנוכה מזון ואנרגיה.
(3) באחוז מכוח העבודה.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, ומשקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

WhatsApp chat