הברומטר הכלכלי- אוגוסט 2022

בישראל חלה עליה משמעותית ברמת האינפלציה של 12 החודשים האחרונים, כאשר מדד המחירים לצרכן של החודש האחרון הצליח להפתיע באופן משמעותי את החזאים והמשקיעים שציפו לנתון נמוך ב- 0.5% עבור יולי 2022 לבדו. עליות המחירים ניכרות בקבוצות צריכה רבות, ולא ניתן לייחס אותן לגורם אחד. על אף האינפלציה החריגה שהתרחשה, חזאים מעריכים כי האינפלציה של 12 החודשים הקרובים כבר צפויה להיכנס לטווחי היעד של בנק ישראל (פחות מ- 3%). למרות הצפי הזה, בנק ישראל החליט לפעול בעוצמה עם כלי הריבית והעלה אותה בהחלטה האחרונה ל- 2%. נראה שהחלטה זו הפתיעה גם גורמים בתוך בנק ישראל, שכן מחלקת המחקר של הבנק חזתה (לפני פרסום מדד יולי) שהריבית תגיע למעט פחות מ- 3% במהלך הרבעון השני 2023. התפתחות הריבית המוניטרית בעת האחרונה מעוררת ספק שמא רמה זו תושג הרבה לפני כן. בצד הזינוק בריבית ובאינפלציה, הנתון שהשפיע יותר על קריאת הברומטר החודש היה דווקא הירידה בקצב צמיחת התמ"ג, עקב האפקט של התווספות רבעון חדש למדידה וחזרת נתוני התמ"ג בהדרגה לתוואי נורמלי, לאחר שיבושי המדידה המתמשכים שגרם עידן הקורונה והתקופה שלאחריו.

הכלכלה האמריקאית מראה סימנים משמעותיים של ריסון קצב הפעילות. הביטוי העדכני ביותר לכך הוא קצב האינפלציה אשר הראה החודש שחיקה בקצב של 12 החודשים האחרונים. האטת האינפלציה אינה מאורע מפתיע, שכן כבר לפני 4 חודשים היה ניתן לזהות שאינפלציית הליבה במשק האמריקאי הגיעה לשיא, ממנו היא התחילה לרדת בהדרגה. דווקא בחודש אוגוסט חלה ירידה באינפלציה הכללית, והירידה באינפלציית הליבה נבלמה. למרות השיפור, ברור כי לאינפלציה בארה"ב יש עוד כברת דרך משמעותית מאד להישחק, לפני שניתן להכתיר את המאבק בה כניצחון.
הגורם בעל התרומה המשמעותית לירידת הברומטר האמריקאי היה קצב צמיחת התמ"ג אשר נשחק בכ- 0.9% ברבעון השני של 2022 (לעומת הרבעון הקודם). לעומת הרבעון המקביל אשתקד עדיין ניכרת צמיחה של 1.6% בתמ"ג, אולם זו פחתה משמעותית בהשוואה לנתון עליו התבסס פרסום הברומטר של חודש יולי 2022- אשר התייחס לצמיחה של 3.5% ברבעון ראשון 2022 לעומת הרבעון המקביל ב- 2021.
התזזיתיות בנתוני התמ"ג בשנתיים האחרונות, וגם השחיקה בהם לאחרונה, הינם נחלתם של משקים רבים בעולם- בכללם אלו שנזכרים בפרסום זה. עם זאת, אין להסיק מהם בהכרח לגבי התקררות המשקים, אלא יש לראות בהם זעזועים לקו המגמה של מד הברומטר לאורך- שהצטייר כאופטימי למדי בתחילת 2022, וכנראה חוזר כעת לקו המגמה האופייני יותר.

התכווצות התמ"ג היא גם נחלתו של גוש האירו, ומהווה הסיבה הבלבדית בגינה נסוגה קריאת הברומטר של הגוש. כפי שנדון בפרק על ארה"ב לעיל, נתון צמיחת התמ"ג האירופאי עמד על 3.9% ברבעון השני של 2022 (לעומת הרבעון המקביל אשתקד), אך זה היה נמוך יותר מקצב של 5.4% ברבעון הראשון של 2022 (לעומת אותו רבעון ב- 2021).
האינפלציה בגוש המשיכה לעלות לרמות שיא. מחירי האנרגיה בגוש עלו בכ- 40% בשנה החולפת, אולם האינפלציה שם מפושטת לקבוצות צריכה רבות אחרות. קבוצת הצריכה מזון, אלכוהול וטבק התייקרה בכ- 10% ב-12 החודשים האחרונים, למשל. מלבד האינפלציה הגלובלית, אירופה סובלת במיוחד מהמחסור בחו"ג- בעיקר הגז הרוסי, אך לאחרונה התווספו לבעיותיה של אירופה גם משבר האקלים אשר מקשה על שינוע סחורות ואנשים בתוך היבשת (למשל דרך רשת הנהרות, שהתייבשותם יוצרת פקקי תנועה).

בדומה למדינות שנזכרו בפרסום זה קודם לכן, גם אנגליה הציגה מגמה דומה ליתר העולם בשינוי (לרעה) של נתוני צמיחת התמ"ג, אולם בלטה בין כל היתר בשל עוצמת השינוי. ברבעון השני של 2022 הייתה צמיחת התמ"ג הבריטית שלילית נמוכה (0.1%- לעומת הרבעון הראשון 2022) אולם במדידה מול הרבעון המקביל אשתקד, צנחה צמיחת התמ"ג מקצב של 8.7% בפרסום יולי 2022 (שהתייחס לרבעון ראשון של 2022 מול המקביל לו ב- 2021) לקצב של 2.9% בלבד בפרסום הברומטר של החודש הנוכחית (שמתייחס לרבעון שני של 2022 לעומת המקביל לו אשתקד). כפי שצוין לעיל, הרבעון השני של 2022 לא הכיל שום "דרמה" יוצאת-דופן לעצמו (כמעט ללא שינוי לעומת הרבעון הקודם), אולם הרבעון השני של 2021 דווקא היה חריג עם צמיחה של של כמעט 5% לעומת הרבעון שקדם לו. מסיבה זו, נתוני הרבעון השני של 2022 נראים פחות "זוהרים" בהשוואה אליו, והשוואה לרבעון ראשון של 2021 יותר מחמיאה.
נתון נוסף שהפגין תנודה חדה היה האינפלציה, אשר עלתה לקצב של קרוב ל- 9%. כפי שנצפה במדינות אחרות, גם באנגליה עליות המחירים מפושטות על פי קבוצות צריכה רבות. מזון ומשקאות התייקרו בכ- 12.7% בשנה החולפת, עם עליות שהמשיכו להתעצם גם בחודש יולי 2022. דיור ושירותי דיור התייקרו בכ- 9.1% בשנה החולפת, עלויות תחבורה התייקרו בכ- 15% באותה תקופה (ודווקא חוו ירידה קלה בחודש יולי).


להלן מבחר נתונים מקרו-כלכליים עדכניים שפורסמו לאחרונה בכלכלות אחריהן עוקב הברומטר הכלכלי:

ארה"בישראלגוש
האירו
אנגליה
צמיחת תמ"ג (1)1.6%7.4%3.9%2.9%
אינפלציה (2)5.9%5.2%8.9%8.8%
אבטלה (3)3.5%3.7%6.6%3.8%
ריבית מוניטרית2.25-2.50%2.00%0.5%1.75%
(1) צמיחת תמ"ג ברבעון הדיווח האחרון ביחס לרבעון המקביל אשתקד, מנוכה עונתיות.
(2) של 12 החודשים האחרונים. הנתון האמריקאי מנוכה מזון ואנרגיה. הנתון הבריטי הוא מדד CPIH.
(3) באחוז מכוח העבודה.

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, ומשקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

WhatsApp chat