הברומטר הכלכלי- ינואר 2018

הנתונים שפורסמו לגבי מצבה של הכלכלה הישראלית בעת האחרונה לא הצביעו על שינוי משמעותי. שיעור עליית המחירים בחודש דצמבר 2017 לא היווה סיבה לאופטימיות מרובה, וחתם את שנת 12 החודשים האחרונים (2017 בכללותה) עם שיעור עליית מחירים מצטבר של 0.4% בלבד. שיעור זה אמנם לפחות חיובי (לאחר אינפלציה שלילית בשלוש השנים הקודמות), אולם עדיין רחוק מלהצביע על צמיחה סבירה של המשק. במקביל, דיווחה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על תיקון קל כלפי מטה של נתון צמיחת התמ"ג לכ- 2.9% ב- 12 החודשים האחרונים. שיעור צמיחת התמ"ג אמנם גבוה משל משקי המערב, אולם העלייה ברמת החיים לנפש (לאחר התחשבות בשיעור צמיחת האוכלוסין) נמוכה יותר. לסיכום, מצב המשק הישראלי נותר מתון למדי והינו עדיין רחוק יחסית מפוטנציאל הצמיחה שלו.

ארה"ב רשמה לאחרונה עוד שיפור מתון באינדיקטורים כלכליים חשובים. שניים מהם היו שיעור האינפלציה וצמיחת התמ"ג. קצב עליית המחירים במשק זה מתאפיין בתנועות "נדנדה" בחודשים האחרונים, ומעט נסג לפני מספר חודשים אולם לפני הנתונים האחרונים רשם שיפור קל ב- 12 החודשים האחרונים לרמה של 1.8%: עדיין לא התגשמות מלאה של משאלות ליבם של נגידי הפדרל-ריזרב, אך המגמה נכונה. שיעור צמיחת התמ"ג על פני ארבעת הרבעונים האחרונים תוקן מעלה ל- 2.5%, ושילובם של שתי התפתחויות חיוביות אלו סייע לדחוף את קריאת הברומטר של כלכלת ארה"ב ל- 49%– המספר הגבוה ביותר מאז תחילת המדידות שלנו ונקודת שיווי משקל מושלם של צמיחה מאוזנת.

כלכלת גוש האירו צומחת גם היא בשיעור גבוה למדי, אך ברור כי צמיחה מהירה זו (אשר עולה אפילו על קצב הצמיחה בארה"ב ומתקרבת לשיעור הצמיחה בישראל) הינה תולדה של מדיניות מוניטרית מרחיבה ביותר. האינדיקטורים הכלכליים באירופה הצביעו לאחרונה על תמונה מעורבת: שיעור האבטלה הגבוה רשם הפחתה קלה ל- 8.7%, אולם ממאן שיעור האינפלציה לטפס ולאחרונה נסג לרמה של 1.4% ב- 12 חודשי המדידה האחרונים. שקלול כל האינדיקטורים המהותיים הביא לנסיגה קלה של קריאת הברומטר של הגוש, אולם עדיין ניכר בו השיפור לעומת חודשי הקיץ השנה.

מצבה של כלכלת אנגליה לא השתנה לאחרונה באופן מהותי, ומרבית האינדיקטורים הכלכליים הצביעו על יציבות. עם זאת, שיעור האינפלציה (הגבוה יחסית, בשל הפיחות בשער הליש"ט) הפתיע ונסג בכ- 0.1% לרמה של 2.7%, ואולי מהווה סמן לתחילתה של מגמת היחלשות בשיעור האינפלציה במדינה זו. במקביל, חוזה הבנק המרכזי הבריטי כי שיעור האינפלציה של 2018 כולה אכן יהיה נמוך יותר, כ- 2.4%. ההתפתחות בתחום מדד המחירים לצרכן היא למעשה האחראית הבלעדית לנסיגה בברומטר הכלכלי האנגלי בחודש האחרון.

ברומטר כלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, הוא משקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט יותר על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat