הברומטר הכלכלי- יוני 2020

לאחר הירידה החדה שחלה בנתוני הברומטר בחודש שעבר, הנתונים שפורסמו לאחרונה מצביעים על ההתייצבות מרבית הנתונים (החלשים) במרבית המשקים. למרות זאת, יש להניח כי בחודשים הקרובים עלולה להשתקף בנתונים הרעה נוספת, ככל שעובדים שנמצאים בחל"ת לא יצליחו להשתלב במהירות במקום עבודתם הקיים או בחדש.

בארה"ב דווח לאחרונה כי שיעור האבטלה ירד בחודש מאי מקצת לעומת חודש אפריל, אם כי עדיין נמצא עמוק בטריטוריה דו-ספרתית (קצת מעל 13%). ארה"ב הינה המובילה של כל משקי הברומטר בשיעור האבטלה הגבוה שלה- אולם לא דווקא בגלל מצב כלכלי שונה, אלא בשל שוני בגישת המדידה (פירוט בהמשך). תופעה נוספת אשר מאפיינת את המשבר הוא ירידה בכוח התמחור של ספקי שירותים ומוצרים- וירידה ברמת האינפלציה כתוצאה מכך. גם ברמת האינפלציה ניכרת ירידה בארה"ב בחודשים האחרונים. סיכום קריאת הברומטר של ארה"ב מדגים שהמדינה הזו כבר די קרובה לתחתית החבית שלה, והידרדותה נעצרה לאחרונה כמעט לגמרי.

בגוש האירו נראית גם כן תופעה של אינפלציה נמוכה מאד. עוד לפני המשבר עמדה האינפלציה בגוש באיזור נמוך יחסית של כ- 1% (בטווח של 12 חודשים אחורה מזמן המדידה), וכעת רמתה מתכנסת לכיוון 0%. שיעור האבטלה הרשמי בגוש האירו נותר במפתיע ללא שינוי מהותי מאז תחילת משבר הקורונה, והנתון שפורסם בתחילת חודש יוני 2020 אף נמוך קמעא מזה שפורסם בחודש מאי. ההסבר לאבטלה הנמוכה נעוץ בגישתה של הלשכה הסטטיסטית, לפיה כל עוד אדם לא פוטר באופן מוחלט, הוא ממשיך להיספר כ"עובד" ולא כ"מובטל". עם זאת, הגדרה זו של הלמ"ס האירופאית תלויה ביכולת לשוב לעבודתו תוך 3 חודשים. לאור ההתאוששות האיטית מהמשבר, ניתן להניח כי שיעור האבטלה המדווח בגוש האירו יחל לעלות בחודשים הקרובים. על אף שיעור האבטלה המדווח הנמוך יחסית, ניקוד הברומטר של גוש האירו עדיין חלש מאד. לו יעלה שיעור האבטלה המדווח שם לרמות דו-ספרתיות, סביר כי קריאת הברומטר של גוש האירו תידרדר לאיזור האפס.

גם בישראל מדווח שיעור האבטלה באופן שמסווה את התעסוקה הנמוכה במשק. שיעורם הרשמי של מובטלים בישראל מתוך כוח העבודה עומד על 4.2%. מספר זה אמנם מייצג עליה משמעותית ביחס לחודש שעבר (בו עמדה האבטלה הרשמית על 3.5%), אולם במקביל מציינת הלמ"ס כי קרוב ל- 800 אלף איש "נעדרים זמנית מעבודתם כל השבוע". מספר זה של "נעדרים זמנית" מייצג קרוב ל- 20% מכוח העבודה הישראלי. אמנם מספרם של הנעדרים ממקום עבודתם הצטמצם דרסטית תוך חודש, אולם לא סביר כי כולם יצליחו להשתלב בקרוב במקום עבודתם- ולכן נראה כי מגמת העלייה בשיעור האבטלה המדווח צפויה להימשך בחודשים הקרובים. עוד נתון שמבטא את החולשה במשק הישראלי לאחרונה הוא שיעור האינפלציה ב- 12 החודשים האחרונים, אשר ירד עמוק לטריטוריה שלילית (מינוס 1.6%). ירידת מחירי האנרגיה שיחקה תפקיד משמעותי בהתפתחות זו, אולם גם בניטרולה, ירדו המחירים לצרכן בישראל ב- 12 החודשים בכ- 0.6%: שיעור הירידה החריף ביותר מבין כל המשקים אחרי עוקב פרסום זה.

באנגליה מופעלת שיטה סטטיסטית זהה לזו של האיחוד האירופי בכל הנוגע למדידת שיעור האבטלה. כלומר, עובדים שטרם הותר הסכם העסקתם, נחשבים כ"עובדים" לכל דבר ועניין, גם אם לא עבדו בפועל בכלל בשבועות האחרונים. בהתאם לכך, שיעור האבטלה הרשמי באנגליה הינו נמוך- 3.9%: זהה לזה שדווח בחודש שעבר. עם זאת, נתונים סטטיסטיים אחרים של שוק העבודה מציגים את הירידה החדה בהיקף התעסוקה באנגליה, למשל כמות שעות העבודה, אשר ירדה בכ- 9% בתקופה פברואר-אפריל 2020 לעומת התקופה המקבילה ב- 2019. נתונים אחרים של האי הבריטי מתחילים לשקף את ההאטה שפוקדת אותו, בראש ובראשונה קצב צמיחת התמ"ג שהפך שלילי– וגם זאת בתקופה בה טרם מומש סגר משמעותי בכלכלה זו (שהייתה בין האחרונות בעולם המערבי לממש הגבלות משמעותיות על תנועה). גם שיעור האינפלציה באנגליה יורד כבר ארבעה חודשים ברצף ועמד על 0.7% בלבד ב- 12 החודשים האחרונים בקריאה האחרונה (לעומת 1.8% שדווח אך בפברואר השנה).

הברומטר הכלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, הוא משקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat